|
Kis dózisban is halált okozó méreg
|
Míg a légzsákot berobbantva életet menthet, a szervezetbe kerülve már kis dózisban is halált okozó méreg a nátrium-azid. Számítások szerint az Egyesült Államokban már ötmillió kilogrammnyi nátrium-azidot használtak fel az autók légzsákjaihoz. A színtelen, szagtalan, konyhasóra hasonlító vegyület nemcsak lenyelve, de bőrön át és belélegzéssel is mérgez, egy ember számára pedig már néhány grammnyi nátrium-azid halálos dózist jelent.
A vegyületet természetesen biztonságos kis tartályban szerelik a légzsákba, amelynek belsejében nagymértékű lassulás - karambol - esetén a beépített szerkezet 300 fokra melegíti a patront. Ekkor a nátrium-azid (NaN3) erőteljes robbanás során ártalmatlan nitrogéngázzá és fémes nátriummá alakul, mellesleg pedig a delikvens arcába robbantja a légzsákot.
NaN3, nátrium-azid
|
Belélegzéssel, a szervezetbe kerülve és bőrön át is mérgez, a központi idegrendszert, a vesét és az szív- és érrendszert károsítja, már kis mennyiségben is halálos méreg. Vízben jól oldódik, halakra különösen veszélyes, vízzel vagy savakkal reagálva mérgező gázt fejleszt. Melegítésre és ütésre robban, nehézfémekkel érintkezve rendkívül robbanásveszélyes nehézfém-azidokat képez. Veszélyes hulladékként kezelendő, nem bomlik le magától.
|
|
Ahogy öregednek a légzsákkal felszerelt autók, úgy válik egyre sürgetőbb problémává a méreggel töltött robbanópatronok megfelelő megsemmisítése. Az elhasznált légzsákok tartalma nem különösebben ártalmas a környezetre, a be nem robbant légzsákokban levő nátrium-azid azonban veszélyes hulladéknak minősül. A halakra különösen veszélyes vegyület ugyanis remekül oldódik vízben, így már egész kevés elég egy város ivóvizének megmérgezéséhez.
A környezetvédők a roncsautók megsemmisítését szabályozó rendeletek megváltoztatásáért kampányolnak. Szeretnék elérni a szeméttelepre kerülő autókban a légzsák aktiválását, hogy a nátrium-azid kevésbé veszélyes összetevőkre bomoljon le. Szerencsére a problémát az autógyárak is felismerték és kezdenek más típusú robbanópatronokat építeni újabb modelljeikbe. A mostanában gyártott autókban már sűrített nitrogén fújja fel a légzsákokat.
Kövesse az Indexet Facebookon is!
Követem!