További Tudomány cikkek
- Ritka állatfajt találtak a tengerben, már a dinoszauruszokkal is együtt élhetett
- Nem várt helyről került elő Winston Churchill egyik híres levelének kézirata
- Gigantikus víztározót találtak az űrben, egy fekete lyuk mellett
- Az időszakos böjtbe belekopaszodhatunk
- Megszólalt a NASA egyik pilótája: A semmiből tűnt fel két fémgolyó, a radar sem észlelte őket
Az "Alster Sonne" modellje |
Az ökológiailag érzékeny Alster védelme érdekében a társaság napenergiával hajtott hajó építése mellett döntött - mondta el Jens Wrage, az ATG elnöke. Az új hajó a napsütéses évszakokban napi 12-16 órán keresztül fuvarozza majd a hamburgi turistákat. A meghajtásról két elektromos motor gondoskodik, amelyek egyenként 8 kW teljesítményt képesek leadni. A viszonylag kis teljesítmény két okból nem jelent gondot: egyrészt az Alster felduzzasztott vizéből táplált tavakon a hajók csak óránként 8 kilométeres sebességgel haladhatnak, másrészt a nem egészen 27 méter hosszú Alster Sonne a maga 42 tonnájával lényegesen könnyebb, mint az ATG többi kirándulóhajója.
| |
|
Azokon a napokon, amikor a napkorong elrejtőzik a felhők mögött, a hajónak éjszaka a konnektorból kell "feltankolnia". Ha napközben a napelemek netán felesleges áramot termelnének, ezt éjjel akár vissza is lehet táplálni a villamos hálózatba.
A nemesacél törzsű hajót a Fekete-erdei Sulzban építette a Kopf nevű cég. A környezetvédelmi technológiákat alkalmazó vállalat 1996-ban kezdte a napenergiával hajtott vízijárművek építését. A stuttgarti egyetem adta az alapkoncepciót, amelyhez partnereket kerestek. A marketingeszköz puszta szerepén a fekete-erdei hajók gyorsan túlléptek, 1998 óta például a Bodeni tavon egy napenergia hajtotta komp ingázik a német és a svájci oldal között.
De ezek a fejlesztések még meglehetősen szerény keretek között folytak. Valóban komollyá akkor vált a helyzet, amikor a hamburgiak megjelentek az elképzelésükkel. "Ők egy valódi hajót akartak" - emlékszik vissza Joachim Kopf, a cég fiatalabb vezetője. Sőt azóta újabb városok is hasonló igénnyel jelentkeztek, a naphajókat kezdik komolyan venni. Egyiptomból, Hollandiából és az Egyesült Államokból is érkeznek érdeklődők. A fekete-erdei hajóépítők már egy második nagy megbízást is aláírtak: a hannoveri Maschsee vizén egy 20 méter hosszú szennyezésmentes üzemű, napenergiával hajtott hajó fogja szállítani a turistákat. A kis motorteljesítmény miatt a nap hajtotta hajók egyelőre csak a nyugodt, áramlásmentes vizeken használhatóak.