Judit
2 °C
7 °C

A világ legnagyobb napenergiával hajtott hajója

2000.05.23. 13:37
Titokzatos körülmények közt, lepelbe burkolva hétfőn hajnalban bocsájtották vízre Hamburgban a világ legnagyobb napenergiával hajtott hajóját. Az "Alster Sonne" hivatalos avatása és leleplezése csütörtökön lesz. A 100 utas befogadására képes hajó a Hanza-város víziútjain fogja majd fuvarozni a turistákat.
Az Alster Touristik GmbH (ATG) a flottájának új tagját először egy dokkban két napig elrejti a kíváncsi tekintetek elől, és csak csütörtökön tartják meg a hajóavatót, amikor végre a "RA 82"-ből hivatalosan is "Alster Sonne" lesz.

Az "Alster Sonne" modellje

Az ökológiailag érzékeny Alster védelme érdekében a társaság napenergiával hajtott hajó építése mellett döntött - mondta el Jens Wrage, az ATG elnöke. Az új hajó a napsütéses évszakokban napi 12-16 órán keresztül fuvarozza majd a hamburgi turistákat. A meghajtásról két elektromos motor gondoskodik, amelyek egyenként 8 kW teljesítményt képesek leadni. A viszonylag kis teljesítmény két okból nem jelent gondot: egyrészt az Alster felduzzasztott vizéből táplált tavakon a hajók csak óránként 8 kilométeres sebességgel haladhatnak, másrészt a nem egészen 27 méter hosszú Alster Sonne a maga 42 tonnájával lényegesen könnyebb, mint az ATG többi kirándulóhajója.

Az Alster folyó

Az Alster folyó Schleswig-Holstein területén, Henstedt várostól 25 kilométerre ered. 1190 körül a folyót egy gáttal felduzzasztották, hogy malmot hajthassanak a vizével. A mai Reesendamm-híd közelében 1250 körül egy másik gát épült, és a felduzzasztott víz elárasztotta a mélyebben fekvő területeket. Ezáltal egy körülbelül 184 hektár területű tó jött létre. Hamburg erődítménnyé kiépítésével pedig, 1620 körül, létrejött a Belső- és Külső-Alster (Binnen- und Außenalster).

Azokon a napokon, amikor a napkorong elrejtőzik a felhők mögött, a hajónak éjszaka a konnektorból kell "feltankolnia". Ha napközben a napelemek netán felesleges áramot termelnének, ezt éjjel akár vissza is lehet táplálni a villamos hálózatba.

A nemesacél törzsű hajót a Fekete-erdei Sulzban építette a Kopf nevű cég. A környezetvédelmi technológiákat alkalmazó vállalat 1996-ban kezdte a napenergiával hajtott vízijárművek építését. A stuttgarti egyetem adta az alapkoncepciót, amelyhez partnereket kerestek. A marketingeszköz puszta szerepén a fekete-erdei hajók gyorsan túlléptek, 1998 óta például a Bodeni tavon egy napenergia hajtotta komp ingázik a német és a svájci oldal között.

De ezek a fejlesztések még meglehetősen szerény keretek között folytak. Valóban komollyá akkor vált a helyzet, amikor a hamburgiak megjelentek az elképzelésükkel. "Ők egy valódi hajót akartak" - emlékszik vissza Joachim Kopf, a cég fiatalabb vezetője. Sőt azóta újabb városok is hasonló igénnyel jelentkeztek, a naphajókat kezdik komolyan venni. Egyiptomból, Hollandiából és az Egyesült Államokból is érkeznek érdeklődők. A fekete-erdei hajóépítők már egy második nagy megbízást is aláírtak: a hannoveri Maschsee vizén egy 20 méter hosszú szennyezésmentes üzemű, napenergiával hajtott hajó fogja szállítani a turistákat. A kis motorteljesítmény miatt a nap hajtotta hajók egyelőre csak a nyugodt, áramlásmentes vizeken használhatóak.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?