Dr. Oz, a nagy varázsló
További Áltudomány cikkek
Nem akarok korlátokat páciens és gyógyítás között. Mindannyiunkat évezredekkel repítenék vissza, amikor az őseink apró falvakban éltek, ahol mindig volt egy gyógyító
Ez Dr. Oz hitvallása, aki éppen megtölti az újságok címlapjait az USA-ban. Itthon szinte senki sem hallott róla, arrafelé viszont polgári nevén Mehmet Cengiz Öz, török-amerikai sebész hírhedt médiasztár. Amit mondd, nagyon jól hangzik, törekvéseit viszont nem mindenki díjazza,
Dr. Oz gyakran jelenik meg népszerű tévéműsorokban, hogy új egészségügyi termékeket, eszközöket mutasson be. A fél médiát bejárta, először 2004-ben láthattuk a képernyőn az USA-ban szintén népszerű Oprah Winfrey Show-ban, aztán szerepelt a Larry King Live-ban is, 2009-ben pedig elindult önálló műsora, a Sonyval közös The Dr. Oz Show.
Nagyon meggyőző a megjelenése, sokan joggal gondolhatják, hogy mégiscsak orvosról van szó, biztos azért reklámozza éppen azokat a dolgokat, amiket, mert megvizsgálta és jónak tartja őket. Szerencsére a magyar nézőknek is lehet fogalmuk arról, milyen is az egészséggel foglalkozó műsora, mert a Youtube tele van vele. Érdemes például megnézni az alábbit, még angoltudás sem kell hozzá, elég egy perchez tekerni, hogy feltáruljon a zseniális, hatalmas show-vá alakított nagyontudományos fehérneműteszt:
A túl vékony fehérneműknek talán tényleg vannak egészségügyi kockázatai, a frissen kiszivárgott emailek szerint viszont egészen más műsorszerkesztési elvekről tanúskodnak. Dr. Oz és csapata a Sonyval levelezett 2014 januárjában, a hordható eszközökről, fitnesz- és egészségügyi megoldásokról beszélgettek. Oz azt írta, „észrevette, hogy a Sony is betört erre a piacra”, és a sikereiket megtámogatná a tévéshow-jával is; platformot adna a cég egészségügyi, hordható hardvereinek.
Eddig még talán rendben is lenne, kár álnaivnak lenni, ilyen ez a showbiznisz. Az emailekből viszont az is kiderül, hogy a Sony, sőt Oz saját stábja is aggódik már az öt érő egyre több kritika miatt. Tavaly júniusban az egyik szenátor, Claire McCaskill is figyelmeztette az orvost, hogy ne népszerűsítsen megkérdőjelezhető egészségügyi termékeket. Az emailek alapján Oz pr-csapata aggódott, hogy sarlatánt csinálnak belőle. Pedig akkor már régen az volt.
A halottakkal is beszélget
Minden tévében szereplő, tudománnyal kapcsolatban lévő ember munkásságát árgus szemekkel figyeli a tudóstársadalom, fokozottan igaz ez a népszerűséghajhász elemeket felvonultató mindenféle show-kra. Ozra eléggé harapnak a kritikusok, a teljesítménye kiemelkedő. Több neves amerikai lap kritizálta már, mivel nem tudományos tanácsokat ad, „több bajt okoz, mint jót”.
A James Randi Educational Foundation pedig többször neki ítélte a Pigasus-díjat. Ez lefordíthatatlan szójáték, a pig disznót, a pegasus pedig a mesebeli Pegazust jelenti angolul, a díj pedig egy, a kettő keresztezéséből született állat. Olyanok kapják, akik olyasmit próbálnak tudományosan bizonyítani, ami csak „akkor fog megtörténni, ha a disznók repülnek” (angol közmondás, magyar megfelelője talán a „ha majd piros hó esik”).
Oz háromszor is megkapta a díjat csupa finomságért:
- 2009-ben az energiaterápiák, mint például a reiki terjesztéséért;
- 2010-ben az imádkozással gyógyításról és a halottakkal való kommunikációról beszélt többször (ezzel elsőként kapta meg egymás után kétszer a díjat);
- 2012-ben csak úgy általánosságban ítélték oda neki, áltudományos paranormális dolgok terjesztéséért.
Nem túl nagy meglepetésre hisz a homeopátiában is, „Homeopathy Starter Kit” című videóját viszont azóta levette. Rengeteg fogyással kapcsolatos szenzációhajhász terméket is terjeszt, gyakran olyan kijelentéseket tesz, amikre aztán marketingstratégiát építhetnek a csalók. Konkrétan nem kötődik egy termék eladásához sem, mégis gyakran beszél az alternatív medicinákról is.
Összevissza beszél
Hogy kicsit megpróbálják helyre billenteni a hitelességét, pr-osai létrehoztak egy szervezetet OzWatch néven, ahová be lehet küldeni az áltudományos dolgokat. Elég álszent dologról van szó: a British Medical Journalban megjelent tanulmány szerint saját műsoraiban elhangzott
Nem sokkal a Wikileaks szivárogtatása előtt, 2015 áprilisában 10 elismert amerikai orvos közösen kérte a Columbia Universityt (ahol Oz néha még ma is tanít), hogy távolítsák egyetemi pozíciójából. Az aláírók szerint Oz csak a saját hasznát nézi, amikor a termékeket népszerűsíti.
Oz azóta a Time-ban megjelent cikkben válaszolt a kritikákra. A válasz egyébként (akárcsak némileg az eredeti levél) egy nagy adag személyeskedés, arról szól, kik az orvosok, akik kérték az eltávolítását, de nem felejti el megemlíteni azt sem, hogy egyébként aznap műtött, és az milyen jól ment, mintha attól (legyünk jóhiszeműek) nem tévedhetne más dolgokban.
Magyarországon rendesen megcsinálták
Magyarországon is fut egy ideje hasonló show: az RTL Klub megvette a licencet, és Dr. Tóth néven indított egy megjelenésében a The Dr. Oz Show-hoz teljesen hasonló műsort (még a műsorvezető is nagyon hasonlít, meg a lila kesztyűje), viszont – sajnos aránylag ritka, hogy ilyet írhatunk –, úgy másolták le az amerikai produkciót, hogy megszabadították mindattól, amitől az USA-ban rossz.
Dr. Tóth nemhogy nem reklámoz áltudományos dolgokat (legalábbis abban a pár részben, amibe belenéztem; igaz termékmegjelenítés azért van, de azt meg lehet, ha előtte kiírják), hanem:
- A műsor elején elmondják, hogy minden eset egyedi, mindenki forduljon orvoshoz, ez csak a tájékozódást, felismerést segítheti;
- Dr. Tóth nem csinál úgy, mintha a neve előtti két betűnek köszönhetően mindenhez értene, ami orvostudomány: kicsit magyaráz, aztán bemutatnak egy történetet, személyes szereplővel, akit meghívnak a műsorba, aztán egy szakértővel együtt hárman leülnek beszélgetni, Tóth pedig csak lefordítja magyarra, ha a szakértő esetleg betévedne a szakszöveg-dzsungelbe.
A show-ban pedig véletlenszerűen megjelennek olyan mondatok, hogy „véletlenül se folyamodjanak öndiagnózishoz”, így nem hajtják az RTL-nél mindenféle kétes eredetű kuruzsló malmára a vizet, mint a nagy testvér Dr. Ozban, ahol végül is mindegy, mit próbál ki a néző, csak tegye.
Azért a magyar műsor is lemegy a léc alá, de legalább nem áltudományokat hoznak be: kicsit talán túl szájbarágós, amikor a pajzsmirigy-alulműködés tüneteit úgy mutatják be, hogy egy lányt egy másik egy talicskán tol végig ott, ahol a tünetek zászlókra vannak írva, közben pedig lufisúlyzóval és jeges vödörrel pakolják meg, bemutatva, hogy milyen nehéz is ez. De az biztos, hogy ezeket a dolgokat a néző könnyebben megjegyzi, akkor is, ha közben tol egy facepalmot. (Beilleszteném ide a videót, de sajnos nem lehet, itt megnézhető).
Nem minden tudós gonosz, aki elmegy a tévébe
Dr. Tóth és Dr. Oz remek cáfolat arra a tudósok között terjedő téveszmére is, hogy a nyilvános (nem szaklapban történő) szereplés, legyen az akár tévé, akár újságcikk, szinte bármilyen, nem szakmédium, csak rossz lehet, mert úgyis eltorzítják a mondanivalót, a kolléga elhiteltelenedik, az újságírókat meg csak a szenzációhajhászás érdekli.
Bár nézettségi adatokat nem néztem, a Dr. Tóth még mindig fut; és arról sem tudok, hogy a tudományos közösség vagy az orvosok felemelték volna ellene a szavukat, pedig eredetileg egy a fenti kritikáknak mind megfelelő, borzasztó műsort vettek meg. Mégis meg lehetett úgy csinálni, hogy rendben legyen, az meg, hogy a székrekedés mellé a pajzsmirigy-alulműködés is elfér, és potenciálisan több millió nézőt ér el adásonként, hatalmas előrelépés a magyar egészségügyi ismeretterjesztésben.