Hedvig

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Újabb genetikai elváltozás az autizmus hátterében

2008.04.14. 16:05
0 hozzászólás

Genetikai kapcsolatot találtak az autizmus és egy mitokondriális, izomgyengeséggel, izomsorvadással járó elváltozás között - közölték amerikai kutatók vasárnap. Az újabb eredmény a genetikai háttér támogatóit igazolja az autizmus okairól zajló vitában. "A legutóbbi tanulmányok szerint az autisták 20 százaléka hordoz mitokondriális betegségekre utaló alléleket" - mondta John Shoffner atlantai neurológus, genetikus, aki saját eredményeiről is beszámolt az Amerikai Neurológiai Akadémia Chicagóban megrendezett találkozóján. A mitokondriális betegségek olyan genetikai rendellenességek, amelyek közös jellemzője, hogy a sejtek mitokondriuma, energiaközpontja sérült. Shoffner 37 autistaként diagnosztizált gyerek genetikai mintáit és klinikai adatait elemezte. A gyerekek 60 százalékánál a találtak hibát a mitokondriumban. Shoffner szerint bár az eredményt még további tanulmányoknak is igazolniuk kell.

Jelenleg még nem ismerjük az autizmus okait, de a kutatók úgy vélik, hogy több gén járul hozzá kialakulásához. A kilencvenes évek végén felmerült annak lehetősége, hogy egyes védőoltások higanytartalma is a kiváltó okok között szerepelhet. Ezt az elméletet azonban az eddigi legnagyobb vizsgálat - melynek eredményeit brit kutatók februárban közölték az Archives of Disease in Childhood című folyóiratban - nem támasztotta alá. Ez a vizsgálat a kanyaró, rózsahimlő és mumpsz elleni kombinált (MMR) védőoltás és az autizmus között nem talált kapcsolatot.

Shoffner elmondta, hogy az autisztikus tüneteket mutató gyerekek többségénél nem észlelhető abnormális eltérés a mitokondriumban, de a gyerekek egy csoportjánál határozott eltéréseket, hibákat találtak. Több tanulmány felvetette, hogy az agy kommunikációs útvonalaiba bevont gének járulhatnak hozzá az autizmus bizonyos típusaihoz, és Shoffner szerint elképzelhető, hogy ebben a sérült energiatermelő sejtek játszanak szerepet.

(MTI)