Tutanhamon kincsei Magyarországra érkeznek
A tárlat az egyedülálló leletegyüttesről neves egyiptológusok ellenőrzésével készített hiteles múzeumi másolatokat (replikákat) vonultatja fel. A kiállítás anyagát előzőleg sikerrel mutatták be Zürichben, Münchenben, a tárlat Brnóban vendégeskedett, Budapestre Barcelonából érkezik több mint egyéves tárgyalássorozat eredményeként.
A budapesti kiállítás szervező Multimédia Kft. közleménye szerint e tárlat révén 87 év után a látogatók most első alkalommal tekinthetik meg a sírt három dimenzióban és eredeti leletállapotában.
"A sírkamrák egymás után nyílnak meg a kiállítás látogatói előtt, pontosan azt a látványt nyújtva, ami a felfedezők szeme elé tárult annak idején. Az őrök fekete alakjai mintha még most is a sírkamrát őriznék, a kincseskamrában pedig a ládáján fekvő sakál ugyanúgy őrzi a kanopusztartó-szekrényt, mintha nem is telt volna el 3300 esztendő..." - hangsúlyozza a dokumentum.
Ám mielőtt a sírkamrába belépnének, a látogatók multimédiás eszközök segítségével megismerik Howard Carter életrajzát és Tutanhamon történetét.
A 2500 négyzetméteres kiállítás második része teljes pompájukban mutatja be a legfontosabb leleteket. Kincsekkel teli dobozok és ládák nyílnak meg a látogatók előtt. Megannyi drágakő, ékszer, amulett és aranyfigura eredetihez kísértetiesen hasonló másolata kápráztatja el az érdeklődőket.
Megtekinthető a sír mélyén álló kvarcit-szarkofág másolata, a kairói Egyiptomi Múzeumban kiállított szentélyek replikái. Eredeti fényükben tündökölnek a szentélyszekrényekben elrejtett aranyozott istenség-figurák, Tutanhamon ékszerei, harci szekere, s híres aranymaszkjának tökéletes másolata, amelynek eredetije legutóbb a 80-as években kelt útra.
Egyedülálló élménynek nevezte a kiállítást Liptay Éva, a budapesti Szépművészeti Múzeum Egyiptomi Osztályának vezetője, aki a magyar nyelvű anyag összeállításában, a szöveg lektorálásában vett részt, s január végén Brnóban látta a tárlatot.
Mint az MTI-nek elmondta, először kétségekkel fogadta azt a tényt, hogy a kiállítás másolatokat vonultat fel, de a látottak teljesen elragadtatták, s így voltak vele más egyiptológusok is.
"Több száz tárgyról van szó, amelyeket úgy állítottak ki, hogy tökéletesen reprodukálják Tutanhamon sírjának kamráit. Minden úgy van, ahogy Carterék megtalálták, a látogató azt az érzést tapasztalhatja meg, amelyet a régészek a felfedezéskor átéltek. A felforgatott tárgyaknak ugyanaz az összevisszasága tárul eléje, ami az 1922-ben készült legendás fekete-fehér fotókon látható" - magyarázta.
Ismertetése szerint a tárlat nagyon sok kiemelt műtárgyat mutat be.
"A leghíresebb tárgyak hihetetlen gazdagsága látható, ezek mind másolatok, de tökéletes másolatok. Az egyiptológusok egybehangzó véleménye szerint, akik látták a kiállítást, egyszerűen nem lehet megállapítani, hogy nem eredeti tárgyakról van szó" - mutatott rá.
Liptay Éva kitért arra is, hogy mi az értelme egy ilyen replikakiállításnak. Mint kifejtette, egy eredeti műtárgynak aurája van. "Nem mindegy, hogy az ember egy eredeti művet néz, vagy egy másolatot" - jegyezte meg.
A tárlat viszont egy olyan leletegyüttest reprodukál, amely így, együtt, nem látható, soha többé nem idézhető fel.
"A Kairói Múzeumban sem úgy vannak kiállítva a műtárgyak, ahogy a régészeti felfedezés idején lehetett őket megpillantani. A tárgyak összességének van információs értéke, lenyűgöző a hatása. Másrészt az egyiptomiak, ahogy más országok is, a kiemelkedő alkotásokat egyre kevésbé utaztatják. Tutanhamon aranymaszkja valószínűleg már soha nem hagyja el a Kairói Múzeumot, nagy Tutanhamon-kiállítások sem járják majd a világot. A 70-80-as években rendezett tárlatok, vagy amelyeket a 2000-es években rendeznek, csupán néhány tucat műtárgyat vonultatnak fel, s nem is a legfontosabbakat. Azt az élményt, amelyet ez a kiállítás, egyikük sem nem nyújt, egészen másfajta élményt adnak, mivel azok eredeti műtárgyak. Ez egy egészen különleges dolog, a számomra is az volt, amikor megpillantottam a sírkamrákban a tárgyakat eredeti összetételükben" - összegezte Liptay Éva.