További Tudomány cikkek
- Megtalálták a másnaposság felelősét, de nem az, amire eddig gyanakodtak
- Ha nincs vérfrissítés, jönnek a bajok
- Magas rangú katonatiszt tűnt fel a világ legnagyobb hadseregében, de még mindig rejtély, ki irányítja őket
- Végre tényleg megoldódhatott Stonehenge rejtélye
- Még mindig mérgező az 1916-os verduni csata helyszíne
A jövő újsága |
Egy húszkötetes enciklopédia forgatása helyett egyetlen kötet lapjain megjeleníthető minden cikkely, sőt a magyarázatokat rövid videobejátszások kísérhetik. A szakértők ezen kívül a kedvező árú e-papír felhasználásával újszerű monitorok, gépjármű-műszerek és útbaigazító táblák kifejlesztését ígérik.
Az e-papír 3-4 év múlva piacérett
Ezek a mondatok nem Jules Verne víziói a jövőről, hanem az e-papír lehetséges használatának néhány gyakorlati példája. Az első késztermékek már megcsodálhatóak az USA-ban. A felhasználás egyelőre bevásárlóközpontok, repülőterek és vasútállomások gyakran cserélt kijelzőire korlátozódik. Ezen a területen az ultravékony e-papír az LCD-alapú kijelzőkkel versenyez, amelyek egyébként nem csak drágábbak, de érzékenyebbek is.
Az elektronikus könyvek és újságok legkésőbb 3-4 év múlva piacérettek lehetnek. A kutatók azt ígérik, 5-10 év múlva már magas felbontású színes kijelzőket fognak gyártani, amelyeket poszterként a falra lehet akasztani, vagy felcsavarva tárolni és szállítani.
Az Egyesült Államokban már láthatunk néha e-papirt használó hirdetőtáblákat |
Ezidőtájt az e-papír kifejlesztésében fej-fej mellett versenyez az IBM, a Xerox és a Lucent. Ez utóbbi egy kis új céggel, az erre a területre specializálódott E-Ink nevű kis céggel működik együtt. A Xerox már legyártatta az első tekercs e-papírt a 3M-mel, de ez még egy megfizethetetlenül drága prototípus volt. Természetesen a Távol-Keleten is dolgoznak ezen a technikán. A japán Matsushita Electric konszern komoly fejlesztésekbe fogott, de ottani késztermékről még nem érkezett hír.
Az E-Ink már egy lépéssel tovább jutott, és "Immedia" márkanéven árulja a termékét. Az új technika igen népszerűvé tette az első felhasználási helyeket: a J. C. Penney drogériákban az első időkben az emberek körülállták a kijelző táblákat.
Az üzlethálózat számára rendkívül előnyös, hogy a költséges plakátok kinyomtatása helyett az akciós termékekről szóló tájékoztatót egy központi számítógépről azonnal eljuttathatják minden üzletbe. Külön előny, hogy plakátok energia felhasználása nélkül megtartják az új tartalmat.
Az alapok
Vajon meddig marad fenn a könyv? |
A kutatások arra irányulnak, hogy a megjelenített tartalmat olyan könnyen lehessen olvasni, mintha valódi papíron lenne. Jelenleg ezzel az eljárással 100dpi-s felbontás érhető el (100 képpont egy hüvelyknyi szakaszon), ami éppen megfelel egy üzletben kifüggesztett táblán, de még kevés a kényelmesen olvasható újságoldalhoz. Összehasonlításképp: egy átlagos lézernyomtató 600 képpontot, a fotóminőségű nyomtatók pedig akár 1500 képpontot is képesek megjeleníteni.
Valódi e-book
A hirdetőtáblák mellett az e-papírből rövidesen újszerű elektronikus könyveket "fűzhetnek". E-book-ot már tavaly is lehetett kapni, de ezek a készülékek inkább hasonlítanak egy kéziszámítógépre, mint egy könyvre. Az olvasás nehézkes a szürke különböző árnyalataival operáló képernyőn, és gombnyomásra kell görgetni a szöveget.
Ehelyett a típusok helyett valódi e-book generációk születhetnek, amelyek megtévesztésig hasonlítanak majd a valódi könyvekre. Az olvasó a megszokott módon lapozgathat bennük, és egy kis gyűrődés sem árt a lapoknak. Az E-Ink már dolgozik az e-book ilyen változatán, és egy éven belül be akarják mutatni a prototípust. Öt év múlva szerintük a készterméket piacra lehet dobni, és smart cardokon árusíthatják hozzá a megjelenítendő tartalmat.