Az etanol nem veszélytelenebb a benzinnél
További Tudomány cikkek
- Vészhelyzeti csúcstalálkozót hívtak össze a kutatók, katasztrofális tengerszint-emelkedésre figyelmeztetnek
- Kiderült, az állva végzett irodai munka semmivel sem egészségesebb, mint ha ülve dolgozunk
- Horror vagy médiahack az első fejátültetés?
- És ön mennyit káromkodik a munkahelyén?
- Vulkánkitörések alakíthatták a Hold túloldalát
Virtuális kutatás
A Stanford Egyetem kutatói számítógépen modellezték, milyen lenne az Egyesült Államok levegőjének minősége 2020-ban, ha addigra széles körben elterjednének az etanol hajtotta járművek. Két prognózist teszteltek: az egyikben csak benzines, a másikban pedig csak olyan járművek szerepeltek, amelyeket E85 - egy 85 százalékban etanolból, 15 százalékban pedig benzinből álló keverék - hajt. A modellben számításba vették a kémiai reakciók, hőmérséklet, napsugárzás, szél hatásait is.
Az eredmények szerint néhány rákkeltő anyag mennyisége - a várakozásokkal összhangban - valóban csökkenne, másoké viszont, mint például a formaldehid és az acetaldehid, növekedne. Ráadásul az ország egyes térségeiben az ózon mennyisége is növekedne, amely az Egészségügyi Világszervezet jelentése szerint a szmog más összetevőivel együtt nyolcszázezer ember halálát okozza évente.
Mark Z. Jacobson, a kutatás vezetője elmondta, hogy az ózonnal kapcsolatba hozható halálozások évente kétszázzal növekednének, ezek jelentős része Los Angelesben következne be. Bár az ország észak-keleti részében várható ózonmennyiség-növekedést részben ellensúlyozná a délkeleti részben történő csökkenés, összességében 770-nel többen szorulnának egészségügyi ellátásra és 990-nel több embernél jelentkeznének légzőszervi problémák.
Éppen ezért a kutatás résztvevői szerint meg kellene fontolni, érdemes-e továbbra is promotálni az etanolt és más bioüzemanyagokat. Jacobson szerint más alternatívát is számításba kellene venni, mint például a hidrogén-meghajtás és a hibridautó.
Az Európai Unió direktívája szerint 2010-re a közlekedésben használt üzemanyagok 5,75 százalékát természetes alapú vegyületeknek kell kitenniük.
Környezetbarát?
Az etanol egy alkohol alapú alternatív üzemanyag, amelyet keményítő tartalmú anyagokból állítanak elő. Brazíliában elsősorban cukornádat, az Egyesült Államokban pedig kukoricát használnak erre a célra. Bár elméletileg önállóan is alkalmazható lenne üzemanyagként, többnyire keverékekben használják, mint amilyen a fent említett E85.
Mivel az etanol energiatartalma kisebb a benzinénél, 25-50 százalékkal többet kell felhasználni belőle. Az új üzemanyagot eddig épp emiatt támadták, hiszen az előállítás terület- és vízigényes. Félő, hogy a kereslet kielégítése érdekében Brazíliában és Dél-kelet Ázsiában esőerdőket irtanának ki, és a szűkös erőforrások miatt emelkednének az élelmiszerárak is.