Jönnek a Concorde kistestvérei
További Tudomány cikkek
- A jövő megérkezett, űrbe telepített erőművel termelne áramot Izland
- Magyar szenzáció: a világon elsőként sikerült a Hold talajában növényt termeszteni
- Katasztrófa történhet, ha nem lép időben a NASA
- Már a múlté a Covid rekordja, kiderült, melyik a leghalálosabb betegség a világon
- Lezárult a HUNOR Magyar Űrhajós Program tudományos portfóliójának hazai értékelése
Az Aerion Supersonic Business Jet lesz a világ első szuperszonikus privát repülője, a gép várhatóan 1,6 Mach sebességgel utazik majd. Ez 11 ezer méteres magasságban 1700 kilométert jelent óránként, miközben a hagyományos jetek legfeljebb 900-950 kilométeres óránkénti sebességgel repülnek (ahogy a hagyományos utasszállítók is). Az Aerion Supersonic Business Jetnél a nyugati világnak csak egyetlen gyorsabb polgári repülője volt, a Concorde, aminek utazósebessége elérte a 2,02 Machot.
Fizetnek érte
A gép első megrendelője Dubai uralkodója, Rasid sejk, aki közel 80 millió dollárt, 14 milliárd forintot fizet a gépért. Ez nem is olyan sok, ha mellé tesszük a sztárok körében nagyon népszerű Guldstream V árát, a privát gépet ugyanis 40 millió dollárért lehet megvásárolni. Az Aerion Supersonic Business Jet nagyjából négy óra alatt teszi majd meg a New York-Párizs útvonalat, úgyhogy komoly üzletembereket is várnak a vevők közé.
A jó tervezésnek hála az Aerion Supersonic Business Jet szárazföld fölött is gyorsabban utazhat majd a hangsebességnél - ez az, amire a Concorde nem volt képes, a Mach 1 átlépését a gép óriási zajjal jelezte, így csak az óceán fölé kiérve gyorsíthatott fel igazán. Az Aerion Supersonic Business Jet esetében viszont sikerült kivédeni a hangrobbanást (legalábbis a tesztek bíztatók), így Franciaország, Kanada és az Egyesült Államok fölött is 1,15 Mach sebességgel repülhet majd. Ráadásul ha a milliárdosnak elfogy a pénze, akkor sincs baj: ha a pilóta tartósan 0,98 Mach sebességgel repül, akkor a mérnökök szerint a gép nem fogyaszt majd többet, mint a hagyományos jetek. Alacsony sebesség mellett a gép 8500 kilométert tehet majd meg, de teljes gáz mellett sem sokkal kevesebbet, 7800 kilométert.
Az óceán felett mindenesetre 1,5-1,6 Machra gyorsulhat a repülő a Pratt & Whitney JT8D-219 hajtóműveknek hála, így a gép két óra alatt átér az Atlanti óceánon.
A Concorde-dal ellentétben a kisgépnek nem kellenek speciális repterek, kiszolgálók, gyakorlatilag bárhol le tud szállni, egy kilométer kifutópálya is elég neki, igaz, legfeljebb 12 utast tud szállítani. Feltéve, hogy elkészül, eredetileg ugyanis 2011-től kellett volna repülnie, de most már biztosnak tűnik, hogy az 1,4 milliárd dollárból fejlesztett gép 2014-nél előbb nem száll fel.
Sokan lesznek
De nemcsak az Areion dolgozik ilyen gépen. A Tupoljev is piacra akar dobni egy szuperszonikus modellt, a Tu-444-et, ami tíz utast tudna szállítani, igaz, meggyőző, 2 Machos, 2125 kilométer per órás sebességgel. Ezzel már csak 3 óra lenne a New York-Párizs útvonal, ha feltételezzük, hogy a 7500 kilométeres távolság megtételére alkalmas gép végig maximális sebességgel utazik. A repülő egyébként erősen emlékeztet az orosz gyártó első szuperszonikus polgári repülőjére, az ipari kémkedés csúcsának tartott Concorde-hasonmásra, a Tu-144-esre, csak sokkal kisebb annál. Abból a típusból 16-ot gyártottak, de egy rossz emlékű start (egy gép máig tisztázatlan körülmények közt lezuhant egy párizsi légibemutatón) és a gazdaságtalan üzemeltetés miatt három évszolgálat után 1978-ban nyugdíjazták őket. A tervezők szerint azonban a milliomosoknak kevésbé számít majd a kilométerenkénti költség, mint a népnek.
Meglepő módon a kisebb gépeiről ismert Cessna is dolgozik egy szuperszonikus gépen, de a privát repülés királynőjének tartott Gulfstream sem akart kimaradni a jóból: az S-21-es várhatóan 2 Mach sebességnél is gyorsabban repül majd. Sok részlet nem ismert, azt viszont tudni lehet, hogy az amerikai cég a vadászrepülőiről ismert orosz Szuhoj tervezőirodával működött együtt a gép fejlesztésén. Az S-21 utazósebessége elérheti a 2386 kilométer per órát, képes lesz kivédeni a hangsebesség átlépésekor jelentkező zajt, de meglehetősen sokat fogyaszt majd: A Wikipedia szerint csak átlagos sebesség mellett tudja majd elérni Párizsból New Yorkot, már 1,4 Mach mellett is 4369 kilométerre esik vissza a hatótávolság, ráadásul a Gulfstream ki is szállt a projektből. A Szuhoj viszont nem adta fel, egyedül fejleszt tovább.
Kudarc
A Concorde 2003-as nyugdíjazása óta nincs polgári szuperszonikus repülő. A francia-angol fejlesztésű gépből húszat építettek, az első Concorde 1969-ben repült, a menetrendszerinti járatok 1976-tól teljesítettek szolgálatot 27 éven keresztül. A gépek legyártása 1977-ben 46 millió dollárba került (mai áron ez 350 millió dollárt jelent, ennyiből már egy 555 fő befogadására képes Airbus A380-ast lehet kapni), de az Air France-nak és a British Airwaysnek csak egy fontot kellett fizetniük értük: a fejlesztésre és a gyártásra elköltött milliárdokat úgysem volt esélye visszahoznia a gépnek.
Az orosz Tu-144-es még sikertelenebb volt, ennek ellenére több projektet is indítottak, hogy megalkossák a jövő Concorde-ját. A European Supersonic Research Program keretében egy olyan repülőt akartak kifejleszteni az európai államok 2010-ig, ami Mach 2-vel tud utaztatni 250 utast megfelelő távolságra, gazdaságos üzemeltetés mellett, de a kutatások leálltak. A NASA a Tu-144-est használva kutatja a jövő repülőgépét, a japánok a franciákkal közösen végeztek tesztrepüléseket 11 méteres modellekkel, míg a brit Skylon a tervek szerint 5,5 Mach sebességig gyorsul az atmoszférában, majd bekapcsolja rakétáit és tovább repül. A gépnek alig két óra alatt kéne megtennie a Brüsszel-Sydney távolságot, persze egyelőre még csak papíron létezik.