Svájcban lesz az univerzum egyik leghidegebb pontja
Az LHC jelenleg a világ legnagyobb gyorsítója, amely Genf mellett egy 27 kilométer kerületű köralagútban üzemel majd. A berendezésben hét teraelektronvolt energiára felgyorsított protonokat ütköztetnek majd egymással. A kutatók olyan alapvető kérdésekre keresik a választ, mint például, hogy a világ keletkezésekor az első milliomod másodperc előtti időben létező anyagnak milyen volt sűrűsége, hőmérséklete, s egyéb tulajdonságai.
Jelenleg az LHC-ban az utolsó lépéseket teszik meg annak érdekében, hogy elérjék a kívánt 1,9 Kelvin-, azaz -271 Celsius-fokos hőmérsékletet. A világűrben uralkodó hőmérséklet -270 Celsius-fok, azaz a szupergyorsítóban alacsonyabb lesz hőmérséklet, mint a kozmoszban.
Mint Roberto Saban, az LHC berendezéseinek üzembe helyezéséért felelős igazgató kifejtette, ahhoz, hogy a szükséges mágneses terek fenntartása ne emésszen fel túl sok energiát, a mágneseknek szupravezetőknek kell lenniük. Ez egy olyan tulajdonság, amelyre bizonyos anyagok rendkívül alacsony hőmérsékleten tesznek szert, amikor képesek az elektromos energiát gyakorlatilag ellenállás nélkül, nagyon kis energiaveszteséggel vezetni. A hélium 2,2 Kelvin hőmérsékleten "szuperfolyékonnyá" válik, ez lehetővé teszi a rendkívül gyors hővezetést, vagyis igen hatékony hűtőeszköz - ezt alkalmazzák majd a mágnesek hűtésére.
Egyetlen ilyen nagyságrendű részecskefizikai berendezés sem működött még ilyen alacsony hőmérsékleten. Az eszközök azonban úgy teljesítenek, ahogy azt várták - magyarázta Roberto Saban. "Nagyon rendszerezett az üzembehelyezés folyamata. A procedúra minden részletét igen gondosan előkészítettük azoknak a tapasztalatoknak a figyelembevételével, amelyre a szupergyorsító prototípusainak az üzemetetése közben tettünk szert" - hangsúlyozta Saban.
Mint kifejtette, semmit sem kapkodnak el, hiszen egyetlen már lehűtött alkatrész kicserélése körülbelül ugyanazt jelenti, mintha a Holdról hoznák vissza. "Három-négy hétbe telik, míg felmelegítjük, majd további egy-két hetet igényel az alkatrész cseréje, majd ismét 3-6, amíg lehűtik a kívánt hőfokra. Így egyetlen hiba korrigálása három hónapot vesz igénybe" - magyarázta Roberto Saban.