További Tudomány cikkek
Columbia űrrepülőgép |
A vállalat a repülve oxigént gyűjtő eljárást egy NASA-program, az újrahasználható eszközök biztonságos és olcsó indítását kutató Space Launch Initiative keretében mutatta be. Ha folyékony oxigén nélkül szállnak fel, a gép induló súlya csaknem megfeleződik. Ez még a biztonságot is javítja, hiszen a folyékony oxigén és hidrogén nem kerülhet egymással érintkezésbe.
A hordozógép és az űrsikló egy hagyományos repülőtérről is felszállhatnak. Az utasok kényelmes pozícióban foglalhatnak helyet, hiszen utasszállító hátán indul a gép, nem pedig függőlegesen, mint az eddigi űrhajók. Úgy véljük, ez eléggé leszorítja az árakat ahhoz, hogy az űrturizmus 15-20 év múlva már bevált fogalomnak számítson - jelentette ki Chris Hoeft, az Andrews szóvivője.
A felszálláshoz a szállító nagygép hagyományos üzemanyagot és hajtóművet használhatna. Az összekapcsolt két gép 8000 méteres magasságban körülbelül három órán át repülne együtt, összegyűjtve, és folyékony formában eltárolva a levegő oxigénjét.
Az utasok kényelmes pozícióban foglalhatnak helyet, hiszen utasszállító hátán indul a gép, nem pedig függőlegesen, mint a képen látható űrhajó |
Amikor a hordozógép 340 tonna oxigént elraktározott, megduplázódik a gép súlya. Ekkor rakétaüzemmódba váltanak, és folyékony oxigént és hidrogént felhasználva a légkör hatátáig emelkednek. Ezen a ponton az űrjármű elválik az anyagéptől, és kilép az űrbe, a szállítógép pedig siklópályára áll, a sűrűbb légköri rétegekbe érve újraindítja hagyományos hajtóműveit, majd leszáll. Az űrsikló a küldetése végeztével visszatér a légkörbe, és úgy száll le, mint a mai űrsiklók.
A NASA az Andrews Space számára 70 ezer dolláros támogatást ítélt meg, hogy egy részletesebb tervet dolgozzanak ki. A vállalat szerint azonban 7 millió dollárt igényelne az ötlet teljes kifejlesztése. James Hill, a fejlett szállítási eljárásokat fejlesztő Cerulean Freight vezetője szkeptikusan ítéli meg az ötletet. Szerinte nem lehet nyereségesen működtetni az oxigéntermelő eljárást, hiszen a repülve üzemanyagot gyűjtő bonyolult szerkezetek működtetése és a hosszú felszállási idő minden egyéb megtakarítást felemészt majd.