Ágnes
2 °C
11 °C

A lányok ugyanolyan jók matekból, mint a fiúk

2008.07.28. 13:20
Nincs különbség a lányok és fiúk matematikai képességeiben, mutatta ki egy amerikai kutatócsoport, és ezzel egy hosszú évtizedek óta megkövesedett sztereotípiát cáfolt.

Janet Hyde, a Wisconsin-Madison egyetem pszichológiaprofesszora kollégáival hétmillió amerikai gyerek főiskolai felvételihez használatos általános matematikai tesztjeit hasonlította össze. "Bár a szülők és a tanárok tartják magukat a sztereotípiákhoz, az adatokban nem tapasztaltunk nemi különbségeket. A lányok épp olyan jók matematikából, mint a fiúk, és ezt a tanároknak és az iskolai pályaválasztási tanácsadóknak is meg kell tudniuk" - fogalmazott a pszichológus.

Mínuszbé pluszmínusz négyzetgyök bénégyzet

Nincs olyan eredendő különbség az eredményekben, ami magyarázná, hogy a nők miért alulreprezentáltak a matematikával kapcsolatos tudományterületeken. Az Egyesült Államokban például a mérnöki doktori programokban a hallgatók csupán tizenöt százaléka nő, írja a Reuters.

A fiúk és lányok matematikai teljesítményátlagának eltérésében nem volt szignifikáns különbség, a korrelációs együttható csupán 0,01 és 0,06 közötti eltérést mutatott. A kiemelkedő matematikai teljesítmények nemi eltéréseit külön vizsgálták. "Több fiút találtunk azok között, akik 99 százalékos teljesítményt nyújtottak a teszteken. Közöttük a lányok aránya csupán 33 százalék " - magyarázta a kutató.

Rasszcsoportonként is elemezték az adatokat, és kiderült, az ázsai-amerikai diákok között épp ellenkező a helyzet: "a 99 százalékkal teljesítők között több a lány, mint a fiú" - mondta Hyde, majd hozzátette, szerinte nem a nemi, hanem a kulturális különbségek határozzák meg a matematika teljesítményt.

Mínusz négyácé per kétá

Meg akarták vizsgálni azt is, hogy vajon a fiúk ügyesebben oldják-e meg a komplex matematikai problémákat, de ez nem sikerült, mert kiderült, a standard iskolai tesztekben alig van ilyen jellegű feladat. A kutató szerint hiányoznak a bonyolult problémamegoldásra irányuló elvárások, így a matematikai és mérnöki karrierre vágyó diákok felkészületlenek.

A kutató szerint az anyáknak különösen nagy felelősége van a sztereotípia terjesztésében. "Még ha azt is hiszik, hogy rosszak matekból, akkor is érdemes ezt magukban tartaniuk", fogalmazott.

A kutatók az eredményeket a Science magazinban publikálták.