János, Pál
Index - In English In English Eng

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Megéri várni a buszra

2008.01.25. 09:24
Alig vannak olyan esetek, amikor jobban megéri elindulni gyalog, mint várni a buszra. Legalábbis ezt mutatta ki a Harvard Egyetem matematikusa.

A mindennapok dilemmája: ha éppen az orrunk előtt ment el a busz, induljunk-e tovább gyalog, vagy várjunk a következőre? A kérdésre végre egzakt matematikai válasszal szolgálnak amerikai kutatók.

Nem éri meg

A brit New Scientist című folyóiratban megjelentetett tanulmány szerint nem éri meg elindulni, mivel ezzel csak azt kockáztatjuk, hogy lekéssük a következő járatot a következő megállóban. Végül aztán frusztráltan és késve érkezünk úti célunkhoz.

Scott Kominers, a Harvard Egyetem és Justin Chen az MIT matematikusa bonyolult matematikai modellt dolgozott ki egy egymás lakásai közötti utazás alkalmával, amelyet a Walk Versus Wait: The Lazy Mathematician (Gyalogolni vagy várni: a lusta matematikus) című cikkükben összegeztek.

"Van egy busz, amely ritkán jár, de szinte háztól-házig. Felmerül tehát a kérdés: gyalog vagy busszal? A lusták számára mindig megéri a megállóban várni, de ugyanezt tanácsolhatjuk azoknak is, akik pontosan szeretnének a legrövidebb idő alatt megérkezni" - írják.

Modelljük figyelembe veszi a távolságot, a buszmegállók számát, a gyalogos és a jármű sebességét, az indulás, az utazás és a várakozás idejét. Miután az algoritmust minden lehetséges változóval lefuttatták, a tudomány választ adott a kérdésre: mindig jobb várni, kivéve azokban az esetekben, amikor a járatsűrűség egy óra vagy annál ritkább, illetve amikor a célunk egy kilométeren belül található.