Valér

Felébreszthetők az ősember bennünk élő génjei

2007.06.20. 11:35
A génállományunk tele van inaktív, az örökítési folyamatban nem résztvevő génekkel. Az Encode genetikai projekt szerint kinyerhetők az ősidők óta itt szunnyadó információk.

Világszerte nyolcvan kutatólabor munkatársai vesznek részt az Encode nevű géntechnológiai projektben, ami az emberi génállomány teljes felderítését tűzte ki célul, és aminek az első eredményeit most publikálták a Nature című tudományos lapban.

Nem halott, csak alszik

A legfontosabb új felfedezés, hogy a tudósok által eddig DNS-roncsnak nevezett inaktív gének feléleszthetők, és ezzel olyan tulajdonságok hozhatók a felszínre, amik az őskorban élt elődeinkre voltak jellemzők, például a rendkívül érzékeny szaglás. Az ember aktív öröklési anyaga 21 ezer génből áll, emellett 19 ezer olyan gént térképeztek fel eddig a kutatók, amelyek nem vesznek részt az örökítési folyamatban, a fehérjék felépítésében. Ezek lehetnek egykor aktív, de mutáció során károsodott, vagy elpusztult gének, más gének funkció nélküli, "biztonsági másolatai", vagy olyan gének, amelyek az evolúció során elveszítették a jelentőségüket, de máig bennünk élnek.

Káosz a DNS-ben

Az Encode projekt eredményei könnyen a feje tetejére állíthatják a genetika tudományát: a kutatás azt sejteti, hogy az eddigi ismereteinkkel szemben a gének nem rendszerezve sorakoznak egymás után, hanem bonyolult mintázatban átfedik egymást, néha meg-megszakadnak. Az új tanulmány szerint óriási lehetőségek nyílhatnak meg a tudomány előtt az eddig hasztalannak vélt, ősidők óta bennünk szunnyadó génállomány felébresztésével.