![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=nSCbubuYpDWJZLZs0TssLrbt33Lk5kbipuiZrkg89G3.g7/stparam=skrjjshgja/fastid=eeorncrnbsilkneetelidigetojp/nc=0)
Örökre retinánkba égett a Hindenburgot elemésztő lángtenger
![GettyImages-535819129](http://kep.index.hu/1/0/1688/16880/168800/16880082_1df3ad5a1af5ef25e616ec2e2396e577_wm.jpg)
További Történelem cikkek
-
30 éves a rendszerváltó paktum, 30 éve ül Orbán a parlamentben
- A vérengzés nem egyszeri kisiklás, hanem a szovjet politika része volt
- Évekig náci megszállás alatt volt az ország, mégis megmenekült a zsidók 99 százaléka
- Mostantól bárki elolvashatja Rákosi Mátyás magánleveleit
- Megtalálták a világ legöregebb macskáját
Éppen nyolcvan éve, 1937. május 6-án történt a légi közlekedés egyik legismertebb balesete: New Yorktól nem messze, a New Jersey-i Lakehurstnél leszállás közben kigyulladt és lezuhant a német birodalom egyik büszkesége, a Hindenburg léghajó.
Az LZ-129 lajstromjelű hatalmas légi járművet és idősebb testvérét a Graf Zeppelint (LZ-127) a magyar Schwarz Dávid terveinek felhasználásával tervezte és építette meg Ferdinand Zeppelin. A két merev testű, kormányozható, motorral hajtott és gazdaság(osság)i okokból hidrogéngázzal töltött német léghajó a korszak technikai fejlődésének szimbóluma volt, a távolsági repülés jövőjét sokan bennük látták.
Az 1928-ban elkészült Graf Zeppelin még abban az évben átrepülte az Atlanti-óceánt, 1929-ben pedig 3 hét alatt körberepülte a Földet. 1936-ra és 1938-ra épült meg a német léghajóflotta két új tagja, a Hindenburg (LZ 129) és a Graf Zeppelin II (LZ 130), mindkettőt a transzatlanti légi közlekedés szolgálatába szánta a Deutsche Zeppelin Reederei léghajó-közlekedési vállalat.
Ezek a léghajók voltak az ember által valaha készített legnagyobb repülő szerkezetek, háromszor hosszabbak mint például egy Boeing 747-es. Belső vázuk dúralumíniumból készült, szivar alakú testüket 16 cellára osztották, ezeket az emelőerőhöz szükséges levegőnél könnyebb gázzal töltötték meg. Az eredeti tervek szerint veszélytelen nemesgázzal, héliummal akarták üzemeltetni a léghajókat, azonban akkor még csak az Egyesült Államok
gyártott ipari mennyiségben héliumot, ami ebből adódóan elég drága is volt, ráadásul az exportot az USA 1927-ben be is tiltotta.
A héliumról a robbanásveszélyes hidrogénre való kényszerű átállás azonban derékba törte a léghajózás meredeken fölfelé ívelő karrierjét. Pedig az óránként 135 kilométeres sebességgel repülő, a Titanicnál csak 22 méterrel rövidebb Hindenburg maga volt a megtestesült luxus. Frankfurtból a New Jersey-i Lakehurstbe feleannyi idő alatt ért el, mint ahogy egy óceánjáró átszelte akkoriban az Atlanti-óceánt, a két és fél napos út alatt a léghajó utasai a legjobb szállodák éttermeit is lepipáló kiszolgálásban részesültek. A 72 utas pazar kilátásban és rendkívül stabil repülési élményben részesült, a fejenként négyezer dollárba kerülő jegyekért cserébe.
A Hindenburg a tesztrepüléseket is beleszámítva 61-szer emelkedett a levegőbe, rendszeresen ingázott Németország és Amerika között, legtöbbször a New Jersey-i Lakehurst és Rio de Janeiro szerepelt a célállomások között. Utoljára 1937. május 6-án hajnalban érkezett meg Amerikába 36 utassal és 61 főnyi személyzettel a fedélzetén.
A rossz időjárás miatt először elhalasztották a landolást, a kapitány Max Pruss a kora reggeli órákban New York és Boston fölé vitte utasait városnézésre. A kényszerű sétarepülés után a leszállást végül reggel 7-kor megkezdték a lakehursti repülőtéren, annak ellenére, hogy a viharos időjárás nem igazán kedvezett a landolásnak.
A leszállómanőver közben a kapitány kétszer is hidrogént engedett ki, hogy kiegyensúlyozza a járművet. A horgonykötelek kiengedése után pecsételődött meg a léghajó sorsa: nem sokkal fél nyolc előtt hirtelen lángok csaptak föl a jobboldali függőleges vezérsík közelében, az ötös számú gázcellánál. A Hindenburg pillanatok alatt lángba borult, lezuhant majd teljesen kiégett. A katasztrófának 36 halálos áldozata volt: tizenhárom utas, a személyzet 22 tagja és a repülőtér egy alkalmazottja vesztette életét a lángtengerben. A léghajón lévők közül 62-en túlélték a pokoli balesetet, leginkább azok, akik a kilátófedélzeten tartózkodtak és ki tudtak ugrani az ablakokon, mielőtt a lángoló Hindenburg a földnek csapódott volna.
A baleset okairól alapvetően négy teória létezik, egy részük inkább csak spekuláció, más részük a túlélők és a szemtanúk vallomásai, valamint a rendelkezésre álló felvételek alapján magyarázza a lehetséges okokat. Bár erre utaló bizonyíték sosem került elő, egyesek szerint Hitler által elrendelt, mások szerint éppen a Hitler-ellenes emigráció által elkövetett robbantásos merénylet, szabotázs történt. Vannak akik szerint villám csapott a léghajóba, és ez okozta vesztét. Elképzelhetőnek tartják azt is, hogy az egyik hajtómű hibásodott meg, és a keletkező szikrák vezettek a tűzhöz. Vannak, akik a léghajó szerkezeti hibáira, megint mások az üzemanyag szivárgására gyanakodnak, és a léghajó építésekor használt festék gyúlékonyságát is okolják egyesek. Az egyik friss elmélet szerint a tüzet a viharos időben felgyülemlett statikus elektromosság okozhatta: amikor a földi személyzet tagjai megragadták a leszálló léghajó rögzítő köteleit, lényegében földelték a járművet, és a művelet elektromos kisülést válthatott ki.
A tragédiát két kameraállásból is lefilmezték, valamint fényképek tucatjain is megörökítették, ami révén alighanem a legjobban dokumentált légi katasztrófának könyvelhetjük el a Hindenburg vesztét. És bár nem ez volt a léghajózás legsúlyosabb balesete (1933-ban 73 ember vesztette életét, amikor az amerikai haditengerészet Akron léghajója lezuhant), a korszak emberének kétségkívül örökre az agyába égett a lángoló Hindenburg képe. Többé senki sem akart a robbanásveszélyesnek elkönyvelt járművekkel közlekedni, a léghajók kora hosszú időre leáldozott. 1940-ben a Deutsche Zeppelin Reederei lehúzta a rolót: hangárjaikat bezárták, léghajóik roncstelepre kerültek, vázukat a hadiiparban használták fel. Alábbi nagyképes válogatásunkkal a Hindenburg tündöklésére és bukására emlékezünk.
![A Hindenburg árnyéka, ahogy lakótelepek fölött halad az LZ129 lajstromjelű léghajó utolsó útján. A képet a katasztrófa egyik amerikai túlélője, az akkor 24 éves Peter Belin készítette a Hindenburg utasfedélzetéről.](https://kep.index.hu/1/0/1687/16873/168731/16873138_2bed19e174b5ec9ea3f65a8f7b5f42e5_wm.jpg)
![1933. május 1: Paul von Hindenburg, Németország elnöke, a léghajó névadója, Adolf Hitler kancellárral kocsikázik a munka ünnepén.](https://kep.index.hu/1/0/1687/16873/168731/16873136_9d0168b1e9e2984cb97ddd52583c5e2d_wm.jpg)
![Ezen a 1936. márciusi fotón Köln fölött, az egyik korai propaganda-repülése közben látható a Hindenburg. Az alsó függőleges vezérsíkon jól látható egy sérülés, amit akkor szerzett a léghajó, amikor szeles időben kissé földhöz csapódott a farokrész.](https://kep.index.hu/1/0/1687/16873/168731/16873132_f37d9398f4ef8046b003a85379ca0a29_wm.jpg)
![1936. március 28. A Hindenburg és a Graf Zeppelin közös repülése Németországban. A képen épp a Tannenberg emlékmű fölött haladnak el.](https://kep.index.hu/1/0/1687/16873/168730/16873050_7940ad870639b64a4911ef8cd32a818b_wm.jpg)
![1936. május 12: a berlini olimpiai stadion Hindenburgról nézve. A versenyek alatt többször is készültek légi felvételek és fotók a léghajóról.](https://kep.index.hu/1/0/1687/16873/168730/16873042_1f0f128762ba4c9b2b95fd2076ddd3df_wm.jpg)
![1936: olimpiai propagandafestmény a Hindenburggal és a berlini olimpiai stadionnal.](https://kep.index.hu/1/0/1687/16873/168731/16873108_9096143cda0ddb10cd6a178f8265120f_wm.jpg)
![Berlini bemutató repülés az olimpiai játékok idején.](https://kep.index.hu/1/0/1687/16873/168730/16873046_2c8b3558857be1908bd12f4512de1a02_wm.jpg)
![A Veedol motorolajok reklámplakátja, rajta a két leghíresebb német léghajóval.](https://kep.index.hu/1/0/1687/16873/168731/16873140_8eb2fab30f4dc72ee26e2c6f15cc15f8_wm.jpg)
![A Hindenburg kilátófedélzete.](https://kep.index.hu/1/0/1687/16873/168730/16873098_bce8ea2932270f3980ef5aa7a0144b2e_wm.jpg)
A Hindenburg első nagy útja Löwentalból Dél-Amerikába, Rio De Janeiróba vezetett 1936. március 31 és április 4. között. A száz óráig tartó út során készült egy látványos, mégis meglehetősen ritkán látott, a léghajó műszaki megoldásait bemutató fotósorozat is, íme:
![A Hindenburg első nagy útja Löwentalból Dél-Amerikába, Rio De Janeiróba vezetett 1936. március 31 és április 4. között. A száz óráig tartó út során készült egy látványos, mégis meglehetősen ritkán látott, a léghajó műszaki megoldásait bemutató fotósorozat is, íme.](https://kep.index.hu/1/0/1687/16873/168730/16873082_d9ec814fb99d3dbbadec44677edb1107_wm.jpg)
![](https://kep.index.hu/1/0/1687/16873/168730/16873080_53d77911ccb9a843f85a4db8cd4838fe_wm.jpg)
![](https://kep.index.hu/1/0/1687/16873/168730/16873078_3d100b45d5c30fab5f75a8aef774c19c_wm.jpg)
![](https://kep.index.hu/1/0/1687/16873/168730/16873076_7e0add5bc9ac4eb0a2ce0c17acdeadf2_wm.jpg)
![](https://kep.index.hu/1/0/1687/16873/168730/16873074_5be9fb1630fc82e7e69b4fdad0894e2f_wm.jpg)
![](https://kep.index.hu/1/0/1687/16873/168730/16873072_8fbcc97edbb0082cfd099bbba58f70d8_wm.jpg)
![](https://kep.index.hu/1/0/1687/16873/168730/16873070_ba83640be746521ea9c6093166756841_wm.jpg)
![](https://kep.index.hu/1/0/1687/16873/168730/16873068_f0f245cc33df59b8638fd69613f4a8e8_wm.jpg)
![](https://kep.index.hu/1/0/1687/16873/168730/16873066_5fe765ddc009ea57b9f182d75abb7d79_wm.jpg)
![](https://kep.index.hu/1/0/1687/16873/168730/16873064_ce88cf57a1a85f105f319e24d4a3f8b4_wm.jpg)
![](https://kep.index.hu/1/0/1687/16873/168730/16873062_2970cdd55b7d821a7a950e7419f7218c_wm.jpg)
![](https://kep.index.hu/1/0/1687/16873/168730/16873058_3ca2cea3db584a2ef4f04a78344bc5ab_wm.jpg)
![](https://kep.index.hu/1/0/1687/16873/168730/16873060_1015728735b36ded256381841a046a6c_wm.jpg)
![1936. április 4. Visszaindul Németországba a Hindenburg első dél-amerikai útjáról.](https://kep.index.hu/1/0/1687/16873/168731/16873100_b25e66ea9e19b1b703b0559fef5d6a5c_wm.jpg)
![1936. május: mise a Hindenburg fedélzetén, valahol az Atlanti-óceán fölött, első útján Amerika felé. A pápa állítólag csak úgy adott engedélyt a szertartásra, hogy ha ígéretet kap arra, hogy nem ömlik ki a misebor. A meglehetősen simán repülő Hindenburg kapitánya szavát adta.](https://kep.index.hu/1/0/1687/16873/168731/16873134_fcc72abfc2e57a6cb650c9fe51899b4e_wm.jpg)
![1939. május 9., New York. A Hindenburg ellebeg Manhattan felhőkarcolói fölött a kissé párás hajnali félhomályban.](https://kep.index.hu/1/0/1687/16873/168731/16873112_ff7368d71e5817dfc4c855ac2a91dbb3_wm.jpg)
![Ikonikus fotó: horogkeresztes felségjel Manhattan fölött.](https://kep.index.hu/1/0/1687/16873/168731/16873142_de5fa02c6438631496b21d2f77d8f56e_wm.jpg)
![1939. május 9. Lakehurst légterében. A háttérben az amerikai haditengerészet egyik léghajója.](https://kep.index.hu/1/0/1687/16873/168731/16873110_b6a142c7068275fa351e00e53e008cd8_wm.jpg)
![1936. május 9. Első érkezés az Egyesült Államokba. A Hindenburgot a parti őrség repülőgépe kíséri a lakehursti kikötőhelyre.](https://kep.index.hu/1/0/1687/16873/168731/16873120_5a751b2cda5a7134044fd561d7e63a57_wm.jpg)
![1936. május 9. Pazar légifotó a Lakehurstben (New Jersey) kikötött Hindenburgról. Az óceánt átszelő amerikai út 61 óráig tartott.](https://kep.index.hu/1/0/1687/16873/168731/16873124_db9ac218f10c8ce65731bd7371906904_wm.jpg)
![Oldalról is megcsodálhatjuk.](https://kep.index.hu/1/0/1687/16873/168731/16873122_2a38b1aa9200c68bef52f2e8d3090fce_wm.jpg)
![1936. május 9. A kép akkor készült, amikor a Frankfurtból érkezett léghajót bevitték a lakehursti hangárba.](https://kep.index.hu/1/0/1687/16873/168731/16873128_70b9d33184de02b306beb9953c253314_wm.jpg)
![1936. május 10. Tömegek zarándokoltak a lakehursti hangárba, hogy megcsodálják a náci Németország büszkeségét.](https://kep.index.hu/1/0/1687/16873/168731/16873118_a5c3b368fbdbdd825765e0d72acc94b4_wm.jpg)
![Kétségkívül impozáns látványt nyújtott a Hindenburg a hatalmas hangár acélszerkezetétől ölelve.](https://kep.index.hu/1/0/1687/16873/168731/16873114_1c42d1dadebc80e7bf2323eb1d384ef4_wm.jpg)
![1936. július 9. A frankfurti reptér megnyitójára érkezik a Hindenburg, az előtérben egy Junkers Ju-52, hárommotoros utasszállító repülőgép.](https://kep.index.hu/1/0/1687/16873/168730/16873054_4392c631a9ddc4d3c7867fa4060c9966_wm.jpg)
![A Flying Aces ponyvaregény-magazin 1936. júniusi száma címlapon szerepelteti az Amerikába rendszeresen ellátogató léghajót.](https://kep.index.hu/1/0/1687/16873/168730/16873086_a02d91b52dadabd30beb609054ebdf72_wm.jpg)
![A Hindenburg tragédiáját feldolgozó 1975-ös hollywoodi film plakátja.](https://kep.index.hu/1/0/1687/16873/168730/16873088_62437176ce36b371ce238b8a802c6fea_wm.jpg)
És akkor következzenek a repüléstörténet egyik legalaposabban dokumentált katasztrófájának képei:
![A repüléstörténet egyik legjobban dokumentált katasztrófájának képei.](https://kep.index.hu/1/0/1687/16873/168730/16873090_9dfe1ac82c913e8ff424c16e04897786_wm.jpg)
![](https://kep.index.hu/1/0/1687/16873/168730/16873048_39b19a262ef4d0c6da61be47f2b461f8_wm.jpg)
![](https://kep.index.hu/1/0/1687/16873/168730/16873092_966ac84946ce556985e33d6fa3e47dd9_wm.jpg)
![](https://kep.index.hu/1/0/1687/16873/168730/16873056_9c88d45a509fdd128e37682420c8c6cd_wm.jpg)
![](https://kep.index.hu/1/0/1687/16873/168730/16873044_d1e5db153a13ec275bd24ba1834dfce0_wm.jpg)
![](https://kep.index.hu/1/0/1687/16873/168730/16873094_2d5d19d3b76801ddd69ef3373d6cd43d_wm.jpg)
![A Magyar Távirati Iroda első hírei a tragédiáról.](https://kep.index.hu/1/0/1687/16873/168730/16873052_1899323870890386ea7f3ad151d41c22_wm.jpg)
![A Hindenburg kiégett maradványai.](https://kep.index.hu/1/0/1687/16873/168731/16873106_357f5a7b721e27fd6613d7bf132b4095_wm.jpg)
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=nSCbubuYpDWJZLZs0TssLrbt33Lk5kbipuiZrkg89G3.g7/stparam=skrjjshgja/fastid=eeorncrnbsilkneetelidigetojp/nc=0)