Auguszta

Összeütközött két bolygó

2009.08.13. 12:12 Módosítva: 2009-08-13 12:12:47
A NASA Spitzer űrteleszkópja különleges esemény maradványait észlelte, egy fiatal csillag körül keringő két bolygó összeütközését. 4,5 milliárd éve egy hasonló ütközés nyomán jött létre a mi Holdunk is, azonban a most megfigyelt ütközés csillagászati szempontból szinte pillanatokkal ezelőtt, néhány ezer éve történt.

A karambolozó bolygók egyike nagyjából akkora lehetett, mint a Hold, a másik a Merkúrhoz hasonló méretű volt, és a tőlünk száz fényévnyire levő, mindössze 12 millió éves, vagyis nagyon fiatal, HD 172555 jelű csillag körül keringtek.

Az ütközés óriási sebességgel (10 km/s, vagyis óránként 36 ezer kilométer) történt, és a kisebbik bolygó teljesen elpusztult benne: az ütközés hatalmas energiájától a Földhöz hasonló, kőzetalapú bolygó anyagának nagy része megolvadt vagy egyszerűen elpárolgott.

A Spitzer műszerei színképelemzéssel észlelték a ütközés térségében a nagy mennyiségű porrá őrlődött lávát, szilíciumot és kvarcot. "Ez egy nagyon ritka esemény, szerencsések vagyunk, hogy ilyen kevés idővel a megtörténte után tanulmányozhatjuk" – lelkesedett Carey M. Lisse, a Johns Hopkins egyetem fizikusprofesszora a BBC-nek.

A jelenség megfigyelése sokat segíthet annak megértésében, hogyan keletkeznek a bolygók és holdak. Sajnos azt nem fogjuk megtudni a közeljövőben, hogy az ütközést átvészelő nagyobb bolygó mellett a törmelékből kialakul-e egy hold (a mi Holdunk így született), ez ugyanis emberi mércével mérve nagyon hosszú folyamat, és még nem tart ott, hogy erre utaló jeleket tudjunk felfedezni.