Nagy felbontású panorámakép a Marsról
Egy különleges, a Mars Endeavour nevű kráteréről készült részletes fotót adott közre a NASA. A 817 képből álló panorámafelvétel az Opportunity nevű marsjáró PanCam nevű kamerájával készült az alatt a négy hónap alatt, amíg a jármű egy helyben állva arra várt, hogy elmúljon a marsi tél.
A küldetés 2811. és 2947. napja között készített, hamisszínes felvételek olyan érzést keltenek, mintha az Opportunityn ülve figyelhetnénk meg a vörös bolygó hatalmas, 22 kilométer átmérőjű kráterét. A felvétel érdekessége, hogy az égtájak nagyon könnyen beazonosíthatók, a helyes pozicionálásnak köszönhetően ugyanis észak van középen, dél pedig a kép két szélén. A könnyen megfigyelhető részletek közé tartozik az a keréknyom, amit a marsjáró hagyott maga után: az Opportunity dél felől közelítette meg a téli pihenő pontos helyét, és több, a földi irányítóközpontból levezényelt manővert is végrehajtott a 2011. decemberétől 2012. májusáig tartó pihenő előtt, például egy helyben is megfordult, mint az a széttúrt marsi homokban látható is.
Érdemes jobban megnézni a kép alját betöltő napelemtáblák felszínét is, az azt borító porréteg ugyanis a 2004. januári leszállás óta gyűlik a jármű lapos részein, és csak ritkán, szerencsés széljárás esetén tűnik el onnan. Az Opportunity a küldetés kezdete óta 34 kilométernél is többet tett meg, 2005-ben felfedezte az első, nem földi meteort, a kosárlabda méretű Hőpajzs-sziklát, 2007-ben szerencsésen átvészelt egy olyan hatalmas homokvihart, ami a napfénynek csupán egyetlen százalékát engedte át.
A most kiadott kép megjelenésének különleges apropója is van: egyrészt július másodikán volt az Opportunity küldetésének háromezredik Marson töltött napja, ami egyben azt is jelenti, hogy a NASA 15 éve, a Mars Pathfinder nevű jármű 1997. július 4-i landolása óta megszakítás nélkül működteti robotos marsi küldetéseit, és a Curiosity szerencsés leszállása esetén a sorozat még sokáig nem szakad meg. A háromezer napos teljesítmény különösen annak fényében csodálatra méltó, hogy a jármű az eredeti tervek szerint mindössze 90 napon keresztül működött volna.