Orsolya

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Újabb két bolygót talált a magyar csillagász

2007.10.12. 10:23
Ismét talált két Naprendszeren kívüli bolygót a Bakos Gáspár vezetésével működő HATNet. Ezzel a magyar fejlesztésű távcsőhálózat a szakterület leghatékonyabb rendszerévé kezd válni.

Most alig néhány tucat fedési exobolygót ismernek a csillagászok, és ezek közül már öt felfedezés kapcsolódik a magyar-amerikai HATNet projekthez, amelyet Bakos Gáspár vezet, írta a Magyar Csillagászati Egyesület hírportálja, ami jól mutatja a teleszkóphálózat hatékonyságát.

A HATNet nemrég újabb két exobolygót talált, amelyek közül HAT-P-4b egy magas fémtartalmú, de alacsony sűrűségű égitest. A felfúvódott bolygó sugara 1,27-szer nagyobb, mint a Jupiteré, de tömege csupán 0,68-szorosa. Csillagát három nap alatt kerüli meg, mert nagyon közel kering hozzá. A Földtől körülbelül ezer fényévnyire van. A korábban felfedezett fedési exobolygók közül további négy hasonló tulajdonságú, a többi sűrűsége legalább ötven százalékkal nagyobb. A másik új exobolygó a HAT-P-5b nevet kapta, és nagyon hasonlít a Jupiterre; tömege nagyjából ugyanakkora, de sugara valamivel nagyobb. A gázóriás keringési periódusa csupán 2,8 nap.

A fedési exobolygók olyan égitestek, amelyek csökkentik a központi égitestük fényességét, ahogy a Földről nézve elhaladnak csillaguk előtt. A csillagászok földi telepítésű távcsövekkel kutatnak az ilyen fedések után. A magyar fejlesztésű HATNet ( Hungarian-made Automated Telescope Network) hálózat érdekessége, hogy hat igen kicsiny, csupán tizenegy centiméteres teleszkópból áll. Négy távcső Arizonában, két távcső pedig a Hawaii-szigeteken található.