További Űrkutatás cikkek
Rendkívüli űrsétát tesz kedden a Discovery legénységének egyik tagja, Steve Robinson, hogy megpróbálja eltávolítani az űrsikló hőpajzselemei közül kitüremkedő réskitöltő anyagot. A NASA attól tart, hogy a két helyen kiálló kerámiaszövet-darab aerodinamikai szempontból veszélyes lehet, mert leszálláskor túl sok hőt generálhat, és a hangsebesség 22-szeresével a légkörben száguldó Discovery felrobbanhat.
A Discovery hővédő elemei az űrből. Keresse meg a hibát! Forrás: NASA
Rés a pajzson
Az űrsikló hővédő pajzsának csempedarabjai közötti rést különleges, kerámiaszálas anyaggal töltötték ki. A felszállás után készült képeket elemző NASA-mérnökök felfedezték, hogy a Discovery hasán két helyen is kitüremkedett a fúga, úgy 2,5 centiméterre áll ki a hajótörzsből. Az űrséta-specialista Robinson először megpróbálja majd finoman kirángatni a két töltőanyag-darabot, és ha nem jár sikerrel, rámegy a technikára egy vasfűrésszel. Az asztronautát a nemzetközi űrállomás, az ISS húszméteres robotkarja tartja majd az űrben a kockázatos akció alatt. Ez lesz az első alkalom, hogy űrhajós egy Föld körüli pályán keringő űrsikló hasa alá merészkedik, és megpróbálja megbütykölni a hővédő pajzsot.
A program áll, a gép az űrben
Fűrészszimuláció a NASA-központban
A Discovery hatodik napját tölti az űrben, és a legénység már túlvan két sétán: Steve Robinson és japán társa, Nogucsi Szoicsi múlt szombaton hat és fél órán át vizsgálták a gép törzsét esetleges meghibásodások után kutatva, hétfőn pedig kicserélték a nemzetközi űrállomás elromlott giroszkópját, amely arra hivatott, hogy az energiaigényes hajtóművek beindítása nélkül pontos pályán tartsa az ISS-t.
A Discoveryre az elmúlt két és fél évben csaknem egymilliárd dollárt költött a NASA, mégsem sikerült elkerülnie azokat a hibákat, amelyek 2003-ban a Columbia űrsikló tragédiájához vezettek. A múlt keddi felszállás után jókora szigetelőanyag-darabok hullottak le a Discovery üzemanyagtartályáról, és csak a szerencsének köszönhető, hogy nem csapódtak az űrsikló törzsének. A NASA a felvételek elemzése után úgy döntött, leállítja az űrsiklóprogramot, és arra koncentrál, hogy épségben visszahozza a hányattatott sorsú Discoveryt a floridai Kennedy űrközpontba.
Houston, we've got some problems
Ahhoz képest, hogy mennyi időt és pénzt áldozott az amerikai űrhivatal a Discovery formába hozatalára, viszonylag gyakran folyamodik érdekes megoldásokhoz. A július 13-ra tervezett kilövést egy meghibásodott üzemanyag-érzékelő miatt kellett elhalasztani - a hiba okát a mérnökök csak találgatni tudták, végül megegyeztek abban, hogy valószínűleg földelési hiba vagy elektromágneses interferencia okozta a malőrt.
Az űrsikló már a kilövőálláson várakozott, amikor egy műanyag védőelem lepottyant róla, és felsértett két hővédő elemet. Mint kiderült, a leszálláskor eltávolítandó védőműanyagot szigetelőszalaggal erősítették a pilótafülkére, és az incidenst az okozta, hogy a ragasztószalag egyszerűen elengedett.
A napokban került nyilvánosságra az is, hogy a létfontosságú szigetelőréteget a NASA kézimunkával hordja fel a gép törzsére, és ha a munkások nem koncentrálnak eléggé, a felületi egyenetlenségek és a rétegben maradt légbuborékok balesethez vezethetnek.