Ödön

Fekete lyukból jön az ember

2007.10.11. 07:13
Amerikai kutatók arra a megállapításra jutottak, hogy a kvazárokból süvítő űrszéllel utazó űrporból épül fel minden.

Az amerikai csillagászati kutatások szerint minden, így az emberiség is űrporból származik, amely főként elpusztult csillagok után maradt hátra. A NASA Spitzer űrteleszkópja hatalmas mennyiségű friss űrport azonosított egy nyolcmilliárd fényévre lévő kvazárból süvítő űrszélben - a kvazárok távoli fiatal galaxisok középen fekete lyukkal A szerkezet az űrpor mellett üveg, homok, kristály, márvány, rubin és zafír jeleit is észlelte.

Szélből

Az űrpor a csillagképződés során a lehűlési folyamatban játszik szerepet, és a maradék porból jönnek létre a bolygók, üstökösök és aszteroidák (kisbolygók). Végső soron minden űrporból lesz, olyan porból, amely a fekete lyukakban tomboló szélben keletkezik - állítják a szakemberek.

A kvazárok középpontjában több milliárd Nap-nak megfelelő tömegű fekete lyuk tátong. A fekete lyukba hulló anyag nagy mértékű rádió- és röntgensugárzást idéz elő. A kvazárok távolsága eléri a 18 milliárd fényévet, távolodási sebességük pedig megközelíti a fénysebességet.

A felfedezésről, amelyet más tudósok is örömmel üdvözöltek, az Astrophysical Journal Letters című szakfolyóiratban jelenik meg beszámoló október végén.