Előd

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Mégis van élet a Marson?

2006.12.07. 11:58
A NASA számtalan fotó áttanulmányozása után arra a következtetésre jutott, hogy az elmúlt években patakok csordogáltak a Marson. Akkor viszont folyékony víznek is kell lennie, ahol meg van víz, ott többnyire van élet is. A magyar csillagászok üdvözlik az amerikaiak felzárkózását.

A Mars Global Surveyor szonda fényképei a NASA szerint azt bizonyítják, hogy a vörös bolygó felszíne alatt folyékony víz található.

Gyanús volt

Klikk a galériára!
Az amerikai űrkutatási hivatal szondája 1999 óta több ezer hasadékot fényképezett le, és kettő ezek közül olyan tüneteket mutatott, mintha víz folyt volna bennük a közelmúltban. A bolygó felszínét hat éven át fotózta a szonda, és a különböző időpontokban készült képek összehasonlítása után arra jutotta a kutatók, hogy az elmúlt években jöttek létre a vízátfolyások. Az új képeken ugyanis olyan foltok látszanak, amelyek a régebbieken még nem voltak ott.

Azt korábban is gyanították, hogy a Marson található hasadékokat és medreket egykor folyók formázták, eddig viszont úgy gondolták, hogy ezek a folyók már jéggé fagytak. A világos színű lerakódások láttán a kutatók újragondolták a dolgot, és belátták, hogy mégiscsak lehet folyékony víz a Marson.

A bolygó felszínén uralkodó alacsony hőmérséklet és légnyomás miatt a víz nem maradhat sokáig folyékony halmazállapotban, a kutatók ezért azt feltételezik, hogy a felszín alól induló vízkitörésekről lehet szó. Egyelőre nincs elmélet arra, hogy miért nem fagy meg a víz a felszín alatt, és hogy egyáltalán mennyi folyadék lehet a vörös bolygón, írta az MTI.

Tudtunk róla

A lelet alátámaszthatja a marsi életről szóló feltételezéseket, ugyanis a folyékony halmazállapotú víz jelenléte - ellentétben a jéggel vagy a vízgőzzel - jó alap az élet megjelenéséhez.

A NASA szakemberei szerint az új lelet felveti annak lehetőségét, hogy a Mars felszíne alatt megvannak az élet kialakulásához szükséges körülmények.

A magyar kutatók nem lepődtek meg az eredményeken. Horváth András csillagász, a Planetárium korábbi igazgatója már évekkel ezelőtt kijelentette, hogy a Mars-Odyssey szonda mérései elég bizonyítékot szolgáltattak a marsi víz jelenlétéről. A kutató szerint a bolygón négy helyen van víz a talaj felső fél méterében.

A Magyar Tudomány novemberi számában publikált, Gánti Tiborral, Bérczi Szaniszlóval, Pócs Tamással, Kereszturi Ákossal és Sik Andrással közös tanulmányában arról ír a csillagász, hogy a Mars felszíne alatt rendszeres időközönként, és viszonylag hosszú ideig megtalálható a víz folyékony állapotban. Sőt - áll a tanulmányban - a bolygón található sötét foltok a marsi élet bizonyítékai, a marsfelszíni organizmusok nyomai. A csoport a NASA interneten is elérhető nagyfelbontású fotóinak az áttanulmányozása után jutott erre a következtetésre.

Horváth András az Indexnek elmondta, hogy a képek megjelenése mindenképp jó hír, de azokból semmi olyan nem derül ki, amit magyar kutatók ne tudtak volna már eddig is. Azért örül a fotóknak, és annak, hogy most már az amerikai kollégák is kezdik megismerni a vörös bolygót.