Lukács

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Hideg barna törpét találtak az űrben

2008.04.18. 23:15
Egy nemzetközi kutatócsoport felfedezte az eddig ismert leghidegebb barna törpét, melynek felszínén mindössze 350°C a hőmérséklet. A parányi égitest prototípusa lehet a csillagok és bolygók közé eső úgynevezett Y törpéknek.

A csillagok és bolygók közötti átmeneti égitesteket barna törpéknek hívjuk. Bizonyos tulajdonságaikban a csillagokra, másokban pedig a bolygókra hasonlítanak, írja a Magyar Csillagászati Egyesület híroldala. Mivel tömegük tipikusan 70 jupitertömeg alatt van, ezek a félresikerült csillagkezdemények túl kicsik és túl hidegek ahhoz, hogy a belsejükben a csillagokra jellemző hidrogén-hélium fúzió beinduljon és tartósan fennmaradjon. Ennek ellenére tizenkét jupitertömeg fölött elegendő lehet ahhoz egy égitest tömege, hogy belsejében a kisebb hatásfokú deutériumfúzió beinduljon, ám ez a folyamat sem marad fenn tartósan. Míg a stabil csillagok életük folyamán közel állandó hőmérsékletűek a magjukban zajló termonukleáris reakciónak köszönhetően, addig a barna törpék saját energiatermelő reakció hiányában folyamatosan hűlnek.

Metánban gazdag barna égitest

A hidegebb barna törpék általában gyakran tartalmaznak jelentős mennyiségben metánt, úgy, mint a gázóriások, viszont a Jupiter típusú bolygókkal ellentétben - eddig - nem mutattak még ki bennük ammóniát. A víz is csak gőz formájában van jelen a légkörükben, míg a gázóriások esetében a víz lecsapódott formában tárolódik.

A most felfedezett barna törpe égi környezete, valamint jobbra a közeli infravörös spektrumának egy részlete, benne az ammónia vonalával

Egy nemzetközi kutatócsoport Philippe Delorme (Grenoble-i Obszervatórium) vezetésével egy olyan barna törpét fedezett fel, amely az eddig ismert legalacsonyabb hőmérsékletű, mindössze 350 Celsius fokos. A tőlünk csupán 40 fényévnyire található objektum tömege 15 és 30 jupitertömeg közé tehető. A CFBDS J005910.83-011401.3 jelű égitest izolált, nem kering más csillag körül. Színképében a gázóriásokra jellemző ammóniát is kimutatták. Mivel légköre nagyon hasonlatos lehet a Jupiter típusú bolygókéhoz, a felfedezés az exobolygókutatás szempontjából jelentős. Izoláltsága miatt könnyebben észlelhető, így több mindent megtudhatunk róla, mint a fényes csillag körül keringő halvány bolygókról, és a meglévő bolygólégkör-modelleket is tesztelni lehet a most felfedezett barna törpén.

Új kategória az Y törpe

Két nagy osztály különíthető el a barna törpéken belül, a forróbb L törpék (1200-2000°C) és a metánban gazdag, hidegebb T törpék (1200°C alatt). A CFBDS0059 lehet a prototípusa a még hidegebb, úgynevezett Y törpéknek, amely kitölti a rést a bolygók és csillagok közti átmeneti égitestek családjában. A felfedezésben több teleszkóp, a kanada-francia-hawaii-i 3,6 m-es távcső, a 8,1 m-es északi Gemini teleszkóp és a 3,6 m-es ESO NTT is részt vett.