Viola

Ismeretlen gyűrűívekre bukkantak a Szaturnusz körül

2008.09.11. 11:10
Eddig nem ismert gyűrűíveket fedeztek fel a Szaturnusz körül, melyek anyagát két apró hold táplálja, egy nagyobb pedig pályán tartja, írta meg az IT.café.

Két különleges gyűrűívet fedeztek fel a Szaturnusz körül a Cassini űrszonda felvételeit elemző kutatók. A gyűrűív kifejezés azt jelenti, hogy a képződmény nem éri teljesen körbe a bolygót, csak egy bizonyos szakaszon található anyag.

A most felfedezett ívek nem egyediek, ám minden korábbi eredménynél jobban alátámasztják az a régi sejtést, hogy a hasonló gyűrűket, gyűrűíveket a közelükben található holdak porladása látja el anyaggal. Mindkét, az R/2006 S 5 és R/2007 S 1 jelzést kapott ívben ismerünk egy-egy néhány kilométer átmérőjű holdat, melyek a mostani felvételen is jól látszanak.

A jelölésekben az R a "ring" (gyűrű angolul) szóra, az évszám a felfedezés évére, az S a Szaturnuszra utal, a sorszám pedig azt mutatja, hogy az adott évben ez már hányadik újonnan felfedezett gyűrű.

Az R/2006 S 5 a Methone, az R/2007 S 1 az Anthe nevű hold pályája mentén található. Mindkét kísérő rezonanciában van a sokkal nagyobb méretű Mimas holddal, amely gravitációs hatásával ide-oda mozgatja az apróbb holdakat a pályájuk mentén. A most felfedezett gyűrűívek jelentőségét az adja, hogy abban és csak abban a tartományban láthatók, ahol a holdak is mozognak pályájuk mentén.