A küldetés vezető tudósa, Steve Squyres a BBC-nek elmondta, hogy az Opportunity egyelőre körbejárja a krátert, a földi irányítás pedig arra keres választ, hogy milyen úton térhetne vissza a terepjáró a mélyedésből. Squyres szerint a jármű akkor is lemegy a kráterbe, ha nem tudják visszahozni onnan, de szeretnének biztosak lenni abban, milyen következményekkel jár majd a terepjáró - talán utolsó - útja.
"Nagyon nagy kráter ez egy ilyen kicsi szerkezetnek" - nyilatkozta a tudós. "A legnagyobb mélyedés, ahol az Opportunity járt, 150 méter széles volt. A Viktória-kráter ennél hatszor szélesebb, és 60 méter mély. Soha nem volt még jármű ilyen mélyen a Marson." A kutató azt is elmondta, hogy a terepjáró lefelé könnyebben megy, mint felfelé, ezért nem kivitelezhető, hogy az odavezető úton jöjjön vissza.
A magas sziklafalakkal határolt Viktória-kráter a Mars Meridiani-fennsíknak nevezett részén található. A kutatók úgy vélik, olyan kőzetek találhatók benne, amelyekből rengeteget megtudhatunk a bolygó geológiai múltjáról. Squyres szerint a következő küldetések során a marsi kőzetminták Földre szállítása lesz a fő feladat.
Az Opportunity 2004 januárjában kezdte vizsgálni a Mars felszínét, és azóta is működik. Eddig kisebb krátereket vizsgált a fennsíkon, miközben társa, a Spirit önjáró szonda a bolygó túloldalán, a Gusev-kráternél tett felfedezéseket. Ők szolgáltak ma már elfogadott bizonyítékokkal arról, hogy több millió évvel ezelőtt víz volt a Marson. Mindkét robot jóval tovább húzza, mint arra a kutatók számítottak, az Opportunity kilenc kilométert tett meg idáig. Hogy a terepjárók mikor lesznek működésképtelenek, teljesen bizonytalan. "Lehet, hogy holnap, lehet, hogy két év múlva" - mondta Squyres professzor.