További Űrkutatás cikkek
Magyar idő szerint 19.31 perckor fellőtték Charles Simonyit a kazahsztáni Bajkonurból. Egy perccel és 53 másodperccel a start után levált a mentőrakéta, majd 4 másodperccel később a segédrakéták is, amik 28440 kilométer per órára gyorsították a kabint. A legénység jól bírta az elképesztő gyorsulást, a Duna TV élőben sugározta a kilövést, ezen látni lehetett, ahogy az oroszok jegyzeteket lapozgattak, meg plüssállatokkal játszottak. Simonyi nyugodtan ücsörgött a kabin jobb szélén. A 157. másodpercben begyulladt a harmadik fokozat, ami az 525. másodpercben leállt: földkörüli pályára ért a kabin. Ekkora már a súlytalanság állapotába került az űrhajó, a plüssállat vidáman szálldosott a kabinban. Az űrrepülés első szakasza minden tekintetben a szokott rendben zajlott le, az MTI szerint az űrturista és az űrhajósok egyaránt arról számoltak be a repülésirányítóknak, hogy jó a közérzetük.
A felbocsátást követő első órák meglehetősen megterhelők. A Föld körüli első keringések alatt ellenőrizniük kell a fedélzeti rendszerek működését. A második fordulóban leveszik a szkafanderüket. A továbbiakban alkalmazkodnak a súlytalanság állapotához és készülnek a dokkolásra. A legénység 2 nap alatt éri el a Nemzetközi Űrállomást, ahol 8 napot tölt majd az űrturista. Április 20-án tér vissza Simonyi a Földre, de a hazaút lényegesen gyorsabb lesz: a lekapcsolódás után két órával már be is csapódik a kapszula az kazah sivatagba.
Kíváncsi
Simonyi Fjodor Jurcsihin és Oleg Kotov kozmonautákkal együtt hagyta el a bolygót, társai azonban fél évig maradnak az ISS fedélzetén. Az űrturista a spanyol származású amerikai Michael Lopez-Alegriával, és az orosz Mihail Tyurinnal tér vissza, ők 2006 szeptember 18-a óta vannak az űrállomáson.
Charles Simonyi az úttal ki szeretné elégíteni mérnöki kíváncsiságát: meg akarja érteni, hogyan működik és mitől biztonságos a Szojuz űrhajó bonyolult rendszere. Három konkrét célt tűzött ki maga elé: szeretné előmozdítani a polgári űrrepülést, segíteni az űrállomás továbbfejlesztését, és a fiatalok figyelmét az űr-tudományok felé akarja fordítani.
Az orosz egészségügyi és űrhajózási hatóságok 2006 augusztusában minősítették repülésre alkalmasnak a milliárdost. A felkészülés tavaly novemberben kezdődött, ekkor érkezett Simonyi Csillagvárosba. Leckéket vett elsősegélyből, az ISS rádiókommunikációs berendezéseiből, részt vett a Szojuz szimulációkban, megismerte az űrkaját, aztán novemberben bemutatták űrruháját is. Elmondása szerint a terheléses centrifuga volt a legrosszabb a kiképzésben, de nehezen ment az orosz nyelv elsajátítása is. Utóbbiban a magyar oktatási rendszer segítette, de mint mondta, gyermekkori tanulmányaiból csak pár alapszó maradt meg. A legvidámabb rész meg nem sokkal a kilövés előtt érhette a milliárdost: a szokásoknak megfelelően társaival levizelte annak a busznak a hátsó kerekét, ami kivitte őket a Szojuzhoz.
Munkás hétköznapok
Az űrben Simonyi is dolgozni fog. Méréseket végez majd a magyar Pille sugármérővel, megvizsgálja, hogy a súlytalanság milyen hatással van a vérre, és buzgón fotózza majd a bolygót. A milliárdos magyar gyerekek rajzait, magyar zászlókat, és egy lyukszalagot vitt magával az űrbe. Utóbbit 16 évesen programozta, és egy szovjet gyártmányú Ural-2 számítógép olvasta be annak idején. A magyar származású informatikus az ötödik űrturista, míg azonban elődei 20 millió dollárból megúszták a repülést, addig neki az infláció miatt már 23 milliót, közel 4,5 milliárd forintot kell fizetnie a Space Adventures-nek az utazásért.
A programban 16 ország vesz részt: az USA, Oroszország, Japán, Kanada, Brazília és az ESA 11 tagállama. Az űrállomás alacsony földkörüli pályán mozog, 360 kilométeres magasságban, 92 percenként kerüli meg a bolygót, és eddig nagyjából kétmilliárd kilométert tett meg. Jelenleg egyszerre három ember lehet az űrállomáson, ha kész lesz, hatan tartózkodhatnak majd ott.
Charles Simonyit Simonyi Károly néven anyakönyvezték Budapesten, 1948-ban. Édesapja, Simonyi Károly tizenegy gyermekes parasztcsaládban született Egyházasfalun, majd a Budapesti Műszaki Egyetemen szerzett gépészmérnöki, illetve a Pécsi Tudományegyetemen jogi diplomát. Az idősebb Simonyi a csaknem irodalmi stílusban megírt, A fizika kultúrtörténete című munka szerzője is. Szintén ő 1952-től a BME elméleti villamosságtan-tanszékének vezetője és a KFKI atomfizikai osztályának vezetője volt, 1952-ben Kossuth-díjjal, 1985-ben Állami Díjjal tüntették ki annak ellenére, hogy 1956-ban ő volt a KFKI forradalmi bizottságának elnöke.
Az ifjabb Simonyi, Charles tizennyolc évesen, 1966-ban került Dániába, majd két év múlva az Egyesült Államokban kötött ki, ahol a kaliforniai Berkeley-n, később a Stanfordon tanult. A Microsofthoz Robert Metcalf tanácsára jelentkezett 1981-ben, és miután felvették, a vállalat legsikeresebb termékei, a Word és az Excel fejlesztését felügyelte. A Microsoftot, ahol több mint húsz évig dolgozott, végül 2002-ben hagyta el, hogy társával, Gregor Kiczales-szel megalapítsa az Intentional Software nemzetközi szoftvercéget. A Forbes magazin szerint ő a 374. leggazdagabb amerikai, vagyona eléri az egymilliárd dollárt, szóval simán kifizethetne 50 utazást. Az első négy űrturista sem arról volt híres, hogy minden pénzüket elvitte volna az űrutazás.
Mennék én is, de honnan szedjek össze húszmilliót?
Kockázatelemzésből
Dennis Tito
Dotkombizniszből
Mark Shuttleworth
Diódából
Gregory Olsen
Távközlésből
Anousheh Ansari
Olcsóbban is lehet
A Space Adventures árainak századáért, mindössze 200 000 dollárért (kb. 40 millió forint) juthat az űrbe az, aki egy konkurens cégnél, a Virgin Galacticnél fizet be az útra. Ennyi pénz magyar szemmel még mindig sok egy kicsit, de Amerikában a felső-középosztály könnyűszerrel eltapsol ennyit egy életre szóló kalandra. Az excentrikus brit milliárdos, Richard Branson vállalkozása Szojuz helyett saját fejlesztésű űrhajóval, a Spaceshiptwo-val készül utaztatni a turistákat. A hajó a két pilóta mellett hat utast tud magával vinni az űrbe, de nem áll Föld körüli pályára, így az utasok mindössze ötperces súlytalanság-élményben részesülnek.
Magyarország Michael Collinsa 1949-ben született Kiskunfélegyházán, majd kisvártatva egy vitorlázórepülő fülkéjében találta magát. 1972-ben lett repülőtiszt, egyszer azt is bevallotta, hogy Farkas Bertalannal együtt húzták fel a pilótacsizmát. Pápára kerültek, Mig-21-eseikkel együtt hatoltak be az ég végtelen kékjébe, persze már akkor is mindketten a világűrt vágyták. Nemcsak ketten voltak, százával jelentkeztek a fiúk, végül 1978 januárjában Magyari és Farkas utazhatott Csillagvárosba.
Megkezdődött a kiképzés, mindkét jelölt kiváló eredménnyel végezte el a feladatokat, végül a magyar szervezőkre várt, hogy válasszanak közülük. A Szojuz-36 űrhajót 1980 május 26-án lőtték ki a világűrbe, fedélzetén a nemzet farkasbercijével. A Népszava 1980. május 27-i száma szerint „a kemény munka, a baráti és elvtársi segítség, a feladat iránt érzett felelősségtudat volt az, ami meghozta a várva várt eredményt”, ezért választották Farkas Bertalant, igaz, az illetékesek arról máig hallgatnak, hogy Magyari melyik értéknek volt híján. Mindenesetre ő a Földön maradt, és a küldetés idején az irányítóközpontban dolgozott.
A küldetés után Magyari Bélát őrnaggyá léptették elő, és megkapta a Magyar Népköztársaság Űrhajósa kitüntetést. Tavalyig ő volt a Magyar Asztronautikai Társaság elnöke, Magyari az űrkutatással foglalkozó rendezvények állandó főszereplője, Anettka mentora, titulusa szerint kiképzett űrhajós.
A Virgin Galactic járműve sokkal komfortosabb, mint az oroszok Szojuza, modernre dizájnolt, hátradönthető ülések vannak benne és akad elég hely az utasoknak a lebegésre is. Bransonék a Mojave sivatagban végzik a teszteket, és az első utasok 2008-ban juthatnak az űrbe, először Kaliforniából, majd az Új-Mexikóban 225 millió dolláros költséggel felépülő magánűrkikötőből, a Spaceport Americából. Ha minden összejön, már az első évben 500 űrturista hagyhatja el a Földet.
Igaz, ha csak a súlytalanság állapotában eltöltött időt vesszük figyelembe, sokkalta jobban jár, aki az oroszokkal utazik, mint aki Bransonnal: nála egy súlytalanul töltött perc 40 ezer dollárba kerül, míg az oroszoknál 11 napos repülési idővel számolva mindössze 20 dollárba. De van más különbség is: az ISS 360 kilométeres magasságban kering, Branson űrhajója 160 kilométernél magasabban, de 320-nál alacsonyabban száll majd.