További Űrkutatás cikkek
Az Ansari X-Prize megszerzéséhez a versenyzőknek egy három ember szállítására alkalmas járművet kell eljuttatniuk száz kilométer magasságba, két héten belül két alkalommal. Az X-Prize alapítvány felajánlása 2005 január elsejéig érvényes, a hatalmas összegért összesen huszonhatan versengenek.
A hordozóról körülbelül tizenöt kilométer magasságban, délután öt óra tájban válik le a gép, begyújtja hajtóműveit, és nekiindul az űrnek. A repülő a tervek szerint fél hatkor száll le.
A SpaceShipOne múlt hét szerdai első éles repülése sikerrel zárult, kisebb problémáktól eltekintve: űrrepülő váratlanul instabillá vált, és pörögni kezdett tengelye körül, a pilótának ezért le kellett kapcsolnia a főhajtóművet.
Tökéletesebb, mint valaha
Tekintse meg képeinket! |
Az űrhajó tökéletesebb, mint valaha, fogalmazott a BBC-nek Burt Rutan, és azt is elárulta, hogy biztonsági szempontból a hajó orrát további elemekkel erősítették és fehérre festették, hogy csökkentsék a felületi hőmérsékletét. Ezzel óvják a túlzott felmelegedéstől és az esetleges robbanástól.
Kudarcba fulladt próbálkozások
A díj megszerzésére a SpaceShipOne-gárdának van a legnagyobb esélye, miután már mögöttük van két sikeres kilövés. Augusztusban két másik, a SpaceShipOne melletti rivális próbálkozás is kudarcba fulladt. A Doom és a Quake játékok készítője, John Carmack rakétája lezuhant, az űrjármű darabjait az interneten árusították. Ugyanebben a hónapban a Space Transport Rubicon 1 is megsemmisült. Személyi sérülés egyik esetben sem történt, mert az űrhajók bábukkal repültek.
Október másodikán egy harmadik rivális, a Brian Feeney vezette önkéntes mérnökökből álló da Vinci csoport Wild Fire nevű rakétáját is az űrbe küldték volna, de a kísérletet elhalasztották. A tervek szerint a Wild Fire-t gigantikus léggömbbel juttatnák huszonnégy kilométeres magasságba, és innen lőnék fel az utasszállító kapszulát a világűrbe.