A gépet a kaliforniai Scaled Composites nevű cég építette. A cég a tesztrepülésről azt nyilatkozta, hogy az SS1 a várakozásoknak megfelelő pontossságal üzemelt, írta a New Scientist. A tesztpilóta korábban csak a földön, szimulátoron gyakorolt, de a jelentése szerint a gép a valóságban is jól irányítható.
Három perc súlytalanul
Az SS1 és a White Knight, mögöttük egy megfigyelő gép |
A könnyűszerkezetes gépet április 18-án mutatták be, az SS1-es és a White Knight első tesztrepülése május 20-án volt. A csütörtöki volt az első alkalom, hogy az SS1 egyedül repült.
A Scaled Composites elképzelései szerint az éles repülés során a White Knight 15 000 méter magasságba juttatja majd az SS1-et, ami lekapcsolódás után begyújtja a hibrid rakétahajtóműveit, és 100 kilométeres magasságba emelkedik. A legfeljebb három fős legénység körülbelül három percig élvezheti a súlytalanságot, utána a gravitáció újra a Föld légkörébe vonzza a gépet.
Előre az űrturizmusért
Visszatéréskor az SS1 forgószárnyai úgy helyezkednek el, hogy leereszkedéskor a gép hasa lefelé nézzen. Így kisebb a lassulás, úgyhogy a legénységnek csak a viszonylag elviselhető 5 g-t kell kibírnia. Később a szárnyak újra a helyükre csúsznak, így a gép hagyományos módon le tud szállni.
A Scaled Compositest az elismert űrrepülő-fejlesztő, Burt Rutan alapította, aki leginkább a nagy magasságban, nagy távolságokra repülő gépeiről, például a Voyagerről ismert. A cég nem hozta nyilvánosságra a fejlesztés költségét, de az vélhetően meghaladja a díjjal elnyerhető összeget.
Rutan elmondta, hogy a hosszútávú céljuk az űrturizmus megteremtése, de azt nem árulta el, hogy mikorra várható az SS1 első éles űrrepülése.