Árpád

Vízóceán lehet a Titánon

2008.03.21. 23:00
A Titán geológiai képződményei lassan arrébb vándorolnak, amerikai tudósok szerint ennek egy kéreg alatti óriási vízóceán lehet az oka.

Amerikai asztrofizikusok a Johns Hopkins University egyik professzora, Ralph Lorenz vezetésével egy tanulmányban azt állítják, hogy a Szaturnusz egyik holdján, a Titánon óriási vízóceán található a kéreg alatt írja az Associated Press. A kutatók az égitestről a Cassini szonda által 2004 és 2007 között készült radarképeket és a Titán forgását megfigyelve jutottak erre a felfedezésre, tanulmányukat a Science című tudományos szakfolyóiratban publikálták.

A tudósok figyelmét felkeltette, hogy a Titán néhány dűnéje, csatornája és más geológiai képződménye lassan elvándorol korábbi helyéről, amikor a hold forgása valamilyen anomália következtében gyorsul. Számítógépes modellekkel megállapították, hogy valószínűleg az égitest heves szelei tolják arrébb ezeket a képződményeket, ami viszont csak akkor lehetséges, ha a holdkéreg nem szilárd alapon nyugszik, hanem egy óriási, folyékony óceán található alatta. Lorenz szerint ha valóban létezik ez az óceán, nagyjából 100 kilométer mélyen található, és leginkább vízből áll.

A tudományosan megalapozott feltételezést további vizsgálatokkal kell alátámasztani. Ha más mérések is igazolják az óceán létezését, még valószínűbb lesz, amit sok szakember sejt: kisebb szerves organizmusok élhetnek az égitesten. Az óceán jelenléte egyébként segítene megmagyarázni azt is, hogy miért nem fogy el a metán a hold légkörében.