Az Európai Űrügynökség eredetileg még 2008 januárjában akarta elindítani az ATV-t, a saját fejlesztésű teherhajót, de néhány fejlesztés miatt csúszni fog a project. A Jules Verne névre keresztelt eszköz hat tonna levegőt, vizet, üzemanyagot, tudományos berendezéseket, ételt, ruházatot és személyes holmikat szállít majd az ISS Nemzetközi Űrállomásra, háromszor többet tehát, mint amennyit eddig az orosz Progresszel az űrbe lehetett juttatni.
Európai csúcs
A húsztonnás teherhajó a legnagyobb, legkifinomultabb eszköz, amit Európa az űrbe juttatott, és a mérnököknek nincsenek illúzióik: biztosak benne, hogy jelentkeznek még nehézségek azután is, hogy az ATV megérkezik kilövési helyére, a Francia Guianában található Kourou űrkikötőbe.
Az ATV két fő részből épül fel: van egy nyomás alatt álló szállítórész, valamint a repülőelektronikát és meghajtó egységet tartalmazó második modul. Ezeket még össze kell hegeszteni, mondta el a vezető. Ráadásul hibás volt az ATV egyik orosz alkatrésze is, amit a moszkvai mérnökök ugyan javítottak (alig egy milliméteres eltérésről volt szó), de a késés egyre nyilvánvalóbb.
Ugyanakkor a szállítóhajó négy napelemszárnyát már rögzítették, rövidesen belepakolják a rakományt is. A mérnökök abban bíznak, hogy december közepén már az üzemanyagot tölthetik az ATV-be, január végén összekapcsolhatják a rakétával, majd februárban fellőhetik. Módosítani kell még az Arianne 5 hordózórakétát is, amit arra terveztek, hogy 10 tonnás súlyt juttasson fel nagy magasságba, most viszont 20 tonnát kell felemelnie, igaz, csak az ISS-ig, ami sokkal közelebb van a Földhöz, mint mondjuk a gps műholdjai. A mérnökök ugyanakkor úgy érzik, tartható lesz a februári határidő.