Máté, Mirella

Veszélyes aszteroida közeledik

2007.10.02. 07:23
22 év múlva elhaladhat a Föld mellett, 29 év múlva becsapódhat a pár éve felfedezett, 350 méter átmérőjű aszteroida.

Egy aszteroida 2029-ben vészesen megközelíti a Földet, és hét évvel később az ütközés veszélye is fennáll, de elhárítható - mondta el hétfőn Moszkvában újságírók előtt Borisz Susztov, az Orosz Tudományos Akadémia csillagászati intézetének vezetője kollégái számításaira hivatkozva.

Ismerik már

A kisbolygót 2004-ben fedezték fel, s úgy számítanak, hogy 2029-ben 37 ezer kilométernyire közelíti majd meg a Földet, vagyis olyan távolságra lesz, mint a geostacionárius szputnyikok.

Ez nem aszteroida, ez inkább a Hold

Susztov szerint annak is van valószínűsége, hogy újabb hét évvel később a 350 méter átmérőjű aszteroida a Földnek ütközik, s ennek még az 1908-ban Szibériában becsapódott, mintegy 100 méteres átmérőjű tunguz meteorit becsapódásánál is súlyosabb következményei lennének, de ez megakadályozható.

A tudós, aki elnöke az akadémia meteoritveszéllyel foglalkozó szakértői bizottságának, elmondta: ma már világos, hogy nem lehet felrobbantani a Földhöz közeledő aszteroidákat, ahogyan korábban gondolták, mert ez különféle, előre láthatatlan veszélyeket hordoz. A tudósok szerint inkább különféle kozmikus eszközökkel kell hatni az aszteroidákra , amelyek például megváltoztathatják repülésük irányát és így elháríthatják a Földdel való ütközés veszélyét.

Idő kell

A legfontosabb, hogy idejében felfedezzék a közeledő veszélyt, és a kisbolygó pályájára tudjanak irányítani valamilyen kozmikus eszközt - mondta a tudós.

A 2029-ben közeledő aszteroidáról Susztov azt mondta: a pályájára lehet juttatni egy megfelelő eszközt, s a repülési irányának megváltoztatásához néhány tíz kilogramm üzemanyag elégséges.

A kutató a világ legelső szputnyikja felbocsátásának 50. évfordulója alkalmából Moszkvában rendezett nemzetközi űrkutatási fórumon beszélt.