További Tudomány cikkek
- Megtalálták a másnaposság felelősét, de nem az, amire eddig gyanakodtak
- Ha nincs vérfrissítés, jönnek a bajok
- Magas rangú katonatiszt tűnt fel a világ legnagyobb hadseregében, de még mindig rejtély, ki irányítja őket
- Végre tényleg megoldódhatott Stonehenge rejtélye
- Még mindig mérgező az 1916-os verduni csata helyszíne
Háborús környezetet szimulálnak az amerikai haditengerészet pszichológusai, hogy a virtuális valósággal enyhítsenek a frontról visszatért katonáknak tapasztalataik feldolgozásában. A terápia alatt a páciensek olyan VR-sisakokat viselnek, amelyeknek miniképernyőin át visszaképzelhetik magukat a háborús hadszínterekre - Vietnámba, Afganisztánba vagy Irakba.
A katonáknak közvetített képet és hangot pszichológusok felügyelik, akik a kezelés alatt érintőképernyős irányítóeszközzel változtatják a helyszínt , vagy halkítják-hangosítják hozzá a csatazajt. Ha a páciens szívverése felgyorsul, az élmény túl intenzív - ilyenkor visszavesznek a közvetítés erősségéből.
A kúra nemsokára szagokkal is gazdagodik: a fejlesztők begyűjtötték már az égett gumi, a gázolaj, az emberi test, a szemét és az iraki fűszerek szagát.
Hogy volt?
A haditengerészek játékszere
A frontról hazatérő tengerészgyalogosok közül sokan megkattannak: a Wired beszámolója szerint van, aki agresszívvá válik, és van, aki elesett bajtársainak hangját hallja folyton a fejében. A számítógépes valóságszimulációs terápiát korábban alkalmazták már vietnámi veteránokon is, csakhogy az őket ért trauma és a kezelés között húsz év is eltelt, mondta a Wirednek Dr. James L. Spira, a San Diego-i haditengerészeti egészségügyi központ pszichológiai programjának vezetője. Most viszont a pszichológusok igyekeznek azonnal bevonni a kezelésbe a hazatérő, gyakran sokkhatás alatt álló katonákat, később pedig akár a hadszíntéren is bevethetik a hordozható készüléket.
Dr. Spira nem részletezte, mi a terápia pszichiátriai alapja, mindenesetre a Wirednek azt mondta, hogy a VR-kezelés után a páciensek nyugodtabbak és társaságkedvelőbbek lettek, mint előtte.
Előd az üzletekben
A VR-terápia alapját az a Full Spectrum Warrior nevű, egyes szám első személyű lövöldözős játék szolgáltatja, amelyet gyakorlatozásra fejlesztett ki az Institute for Creative Technologies és a haditengerészet kutatórészlege. A játéknak tavaly kereskedelmi forgalomban kapható változata is megjelent pc-re és Microsoft Xboxra. A projekt most új forráshoz juthat, hiszen az Egyesült Államok kongresszusa nemrég 1,5 milliárd dollárral emelte a veteránok kezelésére szánt összeget, miután kiderült, hogy sokkal több katona szorul utólagos lélekgondozásra, mint gondolták.