![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=nSCbubuYpDWJZLZs0TssLrbt33Lk5kbipuiZrkg89G3.g7/stparam=skrjjshgja/fastid=eeorncrnbsilkneetelidigetojp/nc=0)
További Tudomány cikkek
-
A pamplonai bikafuttatáson derült ki, máshogy mozog a pánikoló tömeg, mint gondolták
- A WHO rákkeltő címkével látná el a szeszes italokat Európában
- A mamahotelért mindenki nagy árat fizet, pedig a spórolásra lett kitalálva
- Itt lehet a megoldás az alkoholizmusra
- Szivárványszínű felhőket észleltek a Mars egén
Az oktatás jövője?
Szakértők szerint ezek az univerzumok mind fontosabb szerepet töltenek be az oktatásban. MUVE – a több felhasználós virtuális környezetek (multiuser virtual environment) a gyerekek fantáziáját hivatottak megmozgatni, felettébb hasznosak például a matematika, fizika és egyéb tudományok, tantárgyak elsajátítása során. Jól strukturált világok, viselkedési szabályokkal, ráadásul az elsődleges cél nem az öncélú akció. Szörnyek legyilkolása helyett olyan problémákat kell megoldani, melyek sokat segítenek a sikeres szocializációban, illetve hozzájárulnak a környezet-érzékeny attitűd kialakulásához.
![](http://index.hu/cikkepek/0606/tech/okt1.jpg)
A felsőoktatási intézmények és a magáncégek hatékony népszerűsítő tevékenységének köszönhetően a tanulás-alapú virtuális világokat a gyerekek nemcsak az öncélú szórakozás miatt kedvelik, hanem fokozatosan teret hódítanak az iskolákban is. Szélesebb körű bevezetésük viszont felveti a kérdést, hogy az interneten felnövő, azt – némi túlzással – az „anyatejjel magukba szívó” generációknak valóban a jövő tanulását jelenthetik-e.
A tanárok általában igennel válaszolnak. Érvük, hogy a nebulók mélyen beleélik magukat ezekbe a világokba, igazi közösségeket alakítanak ki. Jobban megértik a tananyagot, online szocializálódnak, otthonosan mozognak a közegben. Ugyanakkor fontos, hogy tanáraik szintén ismerjék a terepet, egyfajta vezetőként irányítsák diákjaikat.
Aktív résztvevők
A MUVE-ok megragadó, teljes „belemerülést” (immersion) biztosító szimulációkként optimálisan kiegészítik az előadásokat és tankönyveket. Segédeszközök, de talán még annál is többek. Például az ókori Hellászról egy virtuális világ jobban megmozgatja a gyermeki fantáziát, mint a legszebben illusztrált (ám offline) könyvek. Valósabb, élethűbb, úgy érzik, több közük van hozzá, részt vehetnek benne, mi több, alakíthatják. Passzív befogadóból aktív „szereplőkké” válnak. Tökéletesen működik az interaktivitás.
![](http://index.hu/cikkepek/0606/tech/okt3.jpg)
Természetesen meg kell küzdeni a már-már szokásosnak mondható előítéletekkel is. A videojátékok és a MySpace-féle online közösségek, szociális jellegű számítógépes környezetek nem minden esetben nyerik meg a szülők tetszését, sőt, gyakran ösztönösen idegenkednek tőlük. Csemetéik semmi értékeset nem tanulnak belőlük, felesleges dolgokkal fecsérlik az idejüket – így a még mindig általánosnak mondható közvélekedés. Az idegenkedés ugyan túlzottnak tűnik, de nem alaptalan… Például csalásoknak eshetnek áldozatul. Viszont azt is megtanulhatják ezekből a környezetekből, hogyan védjék meg magukat.
Virtuális tudósképzők
A River City állítólag száz százalékosan biztonságos, a digitális karakterek csak csapattagokkal kommunikálhatnak e-mail-ben, vagy chat-en. A tanárok átnézhetik a chat logokat, ügyelve arra, hogy a nebulók ne inzultálják egymást. A projekt egyébként hat éve indult, kiötlőit az érdekelte, hogy a gyerekek tanulhatnak-e az ilyen típusú virtuális interfészekből, s ha igen, miként. Avatárjaik bejárják a várost, könyvtári anyagokból és egyéb dokumentumokból dolgozhatnak, csapatmunkát végeznek, elmélyülnek a biológiában és a történelemben. Komplex világ problémáira keresik a megoldásokat. Az eddigi tapasztalatok alapján még a rossz tanulók is jól teljesítenek.
A Quest Atlantis-t az Indiana Egyetemen fejlesztették; a letölthető MUVE egy ősi kultúrába kalauzol. A tervek szerint ősszel New Jersey állam ötven iskolájába vezetik be, mintegy tíz-húszezer diák ismerkedik majd vele.
![](http://index.hu/cikkepek/0606/tech/okt2.jpg)
Legnagyobb sikernek az anti MySpace-ként is definiált Whyville örvend. A CalTech egyik biológiatanára és két akkori PhD-hallgatója által 1999-ben alapított Numedon cég terméke egyértelműen azon cél jegyében fogant, hogy kikérdezés és unalmas könyvek helyett inkább izgalmas kísérletek, interaktív játékok vezessék be a gyerekeket a tudomány világába. Széles spektrumon működik, a szimulációk a legkülönbözőbb kérdéseket válaszolják meg. Virtuális laboratóriumokban tanulmányozzuk az űrhajózást, ismerkedünk Newton harmadik törvényével, tanácsokat kapunk felesleges kilóink leküzdéséhez, oceanográfiai intézetekben gyarapítjuk tudásunkat.
És persze mindeközben játszunk is...
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=nSCbubuYpDWJZLZs0TssLrbt33Lk5kbipuiZrkg89G3.g7/stparam=skrjjshgja/fastid=eeorncrnbsilkneetelidigetojp/nc=0)