Filmrendezővel és kaszkadőrökkel dolgozik a magyar pixelnagyhatalom
![aco cover index s](http://kep.index.hu/1/0/1872/18721/187213/18721311_0a8b4829308822b75af89a4b75343a24_wm.jpg)
![szponzor logó](http://kep.index.hu/1/0/1872/18721/187217/18721765_c390957cc35eb91d17ff55aa1c33b176_wm.png)
További Brand and Content cikkek
„Hányféleképpen tudnátok megölni egy sárkányt?” „Úgy gondolom, ez a szám végtelen” – válaszol a kérdésre határozottan Sasvári Tamás CG Supervisor, akinek többek között az a feladata, hogy minden tűpontosan működjön a digitálisan generált világban. Náluk nem létezik az a szó, hogy lehetetlen. „Sokszor kapunk különös ötleteket az ügyfeleinktől, melyek lefolyása a valós életben nyilván nem történhetne meg úgy, de mi számítógépes animációval foglalkozunk, nálunk bármi lehetséges. Csak a közönség befogadóképessége szab határt.”
Bár innen, a monitor túlfeléről nézve nyilván az övék a legjobb munka a világon - hisz sárkányokat ölnek és világokat alkotnak -, azért egy rajzfilmes idézettel élve, náluk sem minden játék és mese.
![A filmjeikben többnyire CG technológiát használnak, de az emberi mozgások és arckifejezések rögzítését a saját Motion Capture stúdiójukban színészekkel és kaszkadőrökkel végzik. Így lesz hiteles a "sárkányhalál" is.](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/1874/18740/187402/18740239_43fffccb4aa65367b064aea449f0e8b7_wm.jpg)
CGI farkasokkal táncolók
„Míg a játékot akár több éven keresztül fejlesztik, addig a trailer elkészítésére mindössze néhány hónap áll rendelkezésünkre. Ezalatt, a relatíve rövid idő alatt kell hűen bemutatnunk a játék egyedi univerzumát. Csak a minőség számít, és hasonlóan a mozifilmek világához, a múltból nem lehet megélni, mindig a legutolsó munkáid alapján ítélnek meg ” – árnyalja a képet erről a kőkeményen teljesítményorientált munkáról a producer, Rabb Sándor Alex.
„A cégek, akikkel dolgozunk, többnyire mega produkciókkal foglalkoznak, professzionális környezet és leginkább a hollywoodi blockbusterek hangulata jellemzi őket.”
Digic Pictures Demo Reel 2015 - 2016 from Digic Pictures on Vimeo.
Tizenöt éve még épp négy (!) emberrel kezdték, ma 270 fős gárdával szimultán készítenek több játék előzetest. Sokszor ezek a projektek annyira eltérő fázisban vannak, hogy míg az egyiken csak két ember dolgozik, a másikon egy teljes részleg, és már a leadási határidő csönget a harmadiknál. Minden nap egy eligazítással kezdődik: újranézik a különböző szakaszban lévő anyagokat, pontosítják a feladatokat, finomítják a részleteket az utolsó pillanatig.
Mindennek percre pontosan, időben kell megtörténnie, hogy ne legyen semmi fennakadás, és a megrendelőhöz időben eljusson a kész filmanyag.
![Míg a stúdióban már épp forgatnak, egy másik projekt csak az ötletelés fázisában van](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/1871/18713/187131/18713119_3180fd4d969b6d93c415a345b050d064_wm.jpg)
Ha kiesne a fájlszerver, sírva fakadnának
Ezt a megszámlálhatatlan feladatot és különálló projektet egy saját fejlesztésű, a gyártási folyamatokat felügyelő produkciós szoftver irányítja, ezt használja minden munkatárs a cégen belül, erre épül fel minden munkafolyamat.
![Minden divízió munkában](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/1871/18713/187133/18713301_2b36772f76891fb7a75ce8961abc6e19_wm.jpg)
Mi történne, ha elvennénk tőlük mondjuk egy hétre?
„Senki nem tudná, hogy mi éppen a feladata, és kisebb kommunikációs káosz alakulna ki. Hardver szinten a fájlszerver kiesésétől biztos sírva fakadnánk. Ugyanígy a renderfarm esetében: akár egy évre előre ki tudjuk számolni, hogy melyik időszakban hány százalékos leterheltséggel fog működni. Ez az utóbbi években 100%-ot jelent, tehát, ha akár egy napra is kidől ez a több száz gép a munkából, akkor az komoly csuszásokat okozhat, hetekre vagy hónapokra megpecsételheti a projektek sorsát” – magyarázza Sasvári Tamás.
![Különböző tárgyakat és helyszíneket a cég a saját Photoscan részlegének segítségével épít be a számítógépes környezetbe](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/1871/18713/187132/18713251_82a52b80c2e1c8b83f23ff0f492a96fe_wm.jpg)
Nagy feladatot jelent például, hogy nem a játékban látható karaktereket veszik át egy az egyben, hiszen ezek nincsenek eléggé kidolgozva ahhoz, hogy megfelelő színvonalú film készüljön szerepeltetésükkel. Részletgazdaggá, élethűvé kell a szereplőket varázsolni és atmoszférát teremteni számukra. Ekkor lép színre a DIGIC karakter és díszlet dizájnnal foglalkozó részlege, akik újratervezik és felépítik a figurákat, a környezetet.
![Így készül az anatómiailag pontos karakter dizájn](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/1871/18713/187132/18713269_9ba6a99926b5614296b1de3f964b6325_wm.jpg)
Egy üres hangárba belelátni Egyiptomot
„A Ubisoft régi ügyfelünk, összesen több, mint 15 Assassin's Creed trailert és reklámspotot készítettünk nekik, így logikus volt a folytatás. A legizgalmasabb rész egyértelműen maga az egyiptomi világ CG környezetben való megteremtése volt – meséli a producer a hetekben megjelent, Origins névre keresztelt, és ezúttal egy ókori bérgyilkos körül forgó játék trailerével kapcsolatban.
![A "tornateremben" gyakorolják el az akciójeleneteket, melyeket később a motion capture stúdióban rögzítenek.](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/1871/18713/187134/18713447_bb45adf7d37d41f7fe51d7b0f146fc02_wm.jpg)
Az előzetes rendezője Gigor Attila volt, aki például a Nyomozó című filmet is jegyzi rendezőként és forgatókönyvíróként.
A Ubisofttal közösen kezdtek el dolgozni a trailer forgatókönyvén, akik „nagyon nyitottan, kreatívan és lelkesen álltak az íráshoz, annak ellenére, hogy tavaly augusztusban már igencsak elfoglaltak voltak magával a játékkal.” – meséli. „Nagyon szerettem alkalmazott rendezőként azt érezni és tapasztalni, hogy a DIGIC-nél és a Ubisoft-nál felettem állók nem csak nyitottak voltak az ötleteimre, de egyenesen el is várták azokat. Kreatív értelemben közvetlenül felettem csak Zorkóczy István állt, ő rendezte az összes eddigi AC trailert, így szupervizori tanácsaira akkor is igényt tartottam volna, ha nem ez lett volna a cégen belüli elvárás.”
„Három állandó kaszkadőr kollégával forgattuk. Nagyon örültem a lehetőségnek, hiszen mi már a legutóbbi nagyjátékfilmemben is együtt dolgoztunk, és hatalmas tapasztalattal és szakértelemmel rendelkeznek – nem csak azért, mert a DIGIC mindig velük dolgozik, de egyéb A-listás amerikai produkciók révén is.
![Gyakorlás, változtatás és újbóli felvételek a kaszakdőrökkel](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/1871/18713/187134/18713465_c03d0e16ac0d18f9767215da38799883_wm.jpg)
Terveztünk egy akció-koreográfiát az első forgatókönyvek alapján, amit először a DIGIC tornatermében próbáltunk le és vettünk fel kamerával, majd kimentünk a motion capture stúdióba és rögzítettük a mozgást. Jónéhányszor vissza kellett mennünk, ahogy alakult a forgatókönyv és maga a film.
Élőszereplős rendezőként elég nehéz megszokni, hogy az ember egy üres "hangárba" lássa bele az ókori Egyiptomot” –
folytatja a Gigor Attila. „De ugyanez benne a csodálatos is: szinte végtelen a szabadság, ami a koreográfiát és a kameramozgásokat illeti. Ezt élőszereplős filmben mi sosem élhetjük át.”
![-Pixelkatonák, sorakozó!](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/1871/18713/187134/18713451_197ed9b63f6964ada1c8d6757d36f6bb_wm.jpg)
![Brand & Content](http://kep.index.hu/1/0/1110/11109/111090/11109091_380735_00cc560235bd6d2e95a269c9fd8e1aa6_wm.jpg)