- Belföld
- rendőrség
- orfk
- ford focus
- járőrautó
- közbeszerzés
- gyurcsány ferenc
- benzinstop
- kilométerkorlát
1500 új járőrautó kilométerkorláttal
További Belföld cikkek
- Feljelentik Gulyás Gergelyt és Lánszki Regő államtitkárt
- Szájer József: A politika bizalmi műfaj, és ezt a bizalmat én eljátszottam
- Tarjányi Péter: Nem gondolnám, hogy Oroszország a békére törekedne
- Milliárdokat érő luxusrepülő jelent meg Ferihegyen, elindultak a találgatások
- Egy testvérpár különös közéleti összefonódásai – Kicsoda Magyar Péter öccse?
"Azt szeretnénk, hogy mindenki tudja, hogy a magyar rendőrséggel nem lehet packázni" - jelentette ki a lemondófélben lévő Gyurcsány Ferenc a Készenléti Rendőrség Kerepesi úti bázisán, ahol a dísztribünről letekintve „egy modern, korszerű rendőrség képe" rajzolódott ki előtte. Itt 260 rendőrautó parkolt abból a kétezerből, amire a rendőrség tavaly kötött keretszerződést.
"Az elmúlt hónapokban jó néhány olyan döntést hoztunk, ami a közrendet és a közbiztonságot szolgálja, az egyik ilyen intézkedés nyomán folytatódik a rendőrségi gépjárművek cseréje" - tette hozzá Gyurcsány. Az autók azonban nem kerülnek a rendőrség tulajdonába, összesen 6,5 milliárd forintért lízingeli ezeket az ORFK. A kétezerből ezerötszáz Ford Focust járőrkocsiként használnak majd.
Napi 50 kilométert mehetnek vele
A teljes képhez hozzátartozik, hogy a járőrök nem használhatják majd korlátlanul az új autókat. Februárban jött a hír, hogy január 1-től húsz százalékkal kevesebbet futhatnak a rendőrautók a 2008-as havi szinthez képest, de az ORFK február végén azt álította, hogy a korlátozás általában nem a járőrautókra vonatkozik, és emiatt a közbiztonság nem romlik. A márciusban érkező új Ford Focus járőrautókkal viszont majd előfordulhat, hogy mindössze 50 kilométert mehetnek vele egy tizenkét órás járőrszolgálat alatt. Azaz, négy kilométert óránként, pedig ennek sokszor legalább a duplájára lenne szükség.
Az MKB-Euroleasing Autópark Zrt-től bruttó 4 milliárd 750 millió 596 ezer forintért lízingelt közbiztonsági járőrkocsik ugyanis három év alatt összesen 120 ezer kilométert futhatnak. Ha a Ford Focusok napi két tizenkét órás járőrszolgálatot teljesítenek, csak 50 kilométer jön ki egy műszakra.
Ez ráadásul már előrelépésnek számít. Korábban a Skoda Octaviákat úgy lízingelték, hogy azok három év alatt csak kilencvenezer kilométert mehettek, ami szintén problémákat okozott.
150 kilométer volna a minimum
"A főnökeim most 50 kilométeres napi limitet határoztak meg, de a járőrautó átlagos napi futása minimum 100 kilométer volna - panaszkodott az Indexnek egy vidéki járőr. - Ha tisztességgel körbejárom a várost az minimum 80 kilométer, és mellette lenne intézkedésem is. De van olyan őrs, ahol 150 kilométer volna a minimum a legalább hét településhez."
Egy rendőrfórumon a napi 50 kilométeres limitre többen is panaszkodtak. Egy másik vidéki rendőr arról számolt be nekünk, hogy a 2005-től három évre lízingelt Skodák másfél év után már csak a garázsban porosodtak, miután "elfogyott a kilométer". Ez - mint mondják - főleg vidéken probléma, ahol több, egymástól távol eső kistelepülést, tanyát kellene bejárni a járőrözés alatt.
Trükkök a kilométerekkel (egy rendőrségi fórumból)
- Mi már úgy járőrözünk, hogy 2-ben kigyorsít 110-ig, majd sebességváltó üresbe, gyújtás le, és gurulunk. Mielőtt megállna a kocsi újra 2-be, gyorsítás. 14 kilométert meg lehet tenni úgy, hogy 2,5 kilométert mér.
- Az elmúlt lízingidőszakban nagyjaink számolgattak és megállapították, hogy túl sokat megyünk a kocsikkal. Kérték a helyi vezetőket a futásteljesítmény csökkentésére. Gondolom azért, hogy legközelebb ne legyen ilyen gond a "futamidő" végén. A végén már mi is úgy oldottuk meg, hogy ne szaladjanak túl a kocsik a 90 ezren, hogy cserélgettük. Pl. a helyszínelő többet megy, mint a körzeti megbízotti, ezért csere. Stb.
- Majd ha a megtehető kilométerkeretet a duplájára vagy a lízingidőt a felére csökkentik... A Skodáknál három éve ki lett számolva, hogy a szerződés ideje alatt a kocsik 12 órában max 22-24 kilométert tehetnek meg ahhoz, hogy a 90 000-et elérjék. Ez pedig lássuk be vicc. Amikor 3 éve botrány volt mindenki mókusvakított, hogy nem, nem a szerződés szerint, ha 3 évnél korábban eléri, akkor lecserélik. Nevetséges. Eddig sehol sem cserélték le, sőt ami majdnem elérte a 90 -et azt inkább leállították, hogy legalább az autó létszámba beszámítson.
A benzin miatt amúgy sem tudnának többet menni
"Az operatív lízingszerződésekben kötelező előírni a maximális kilométerszámot, és a 120 ezer kilométer megfelel a statisztikai átlagnak - mondta el Tekse Kálmán, az X-RentKft. ügyvezető igazgatója, akinek a cége szintén pályázott az ORFK tenderén, de nem nyertek. - Sokkal többet különben sem tudnának menni, mert szigorú normák vannak az üzemanyag felhasználásra vonatkozóan."
Szerinte az autók 88 ezer forintos havidíja viszont rendkívül nyomott ár, a reális piaci ár százezer felett van. "Nem érte volna meg lízing helyett megvenni az autókat, a rendőrség a tender során hihetetlen kedvezményeket kapott. Senki sem fog féláron értékesíteni autókat" - tette hozzá. A bérletbe ráadásul a karbantartás is beletartozik, a teljeskörű flottakezelés része továbbá a kötelező biztosítás, a Casco, a téli- és a nyári gumiabroncsok cseréje is.
300-zal több járőrautó
Mivel a rendőrautók így is a normálnál sokkal nagyobb terhelésnek vannak kitéve, a megoldás nem feltétlen a szerződéses kilométerszám növelése volna. Inkább több járőrautóra volna szükség, hogy ne egynek kelljen teljesítenie napi két tizenkét órás műszakot. Már két autóval is kétszer annyi kilométer maradna, azaz egy járőrözés alatt 100 kilométert futhatnának. A helyzet ezen a téren a három évvel ezelőttinél annyival jobb, hogy most nem 1200 járőrautót lízingelnek, mint 2005-től, hanem 1500-at.