Negyedik napja is lesz a sztrájknak
További Belföld cikkek
- Feljelentik Gulyás Gergelyt és Lánszki Regő államtitkárt
- Szájer József: A politika bizalmi műfaj, és ezt a bizalmat én eljátszottam
- Tarjányi Péter: Nem gondolnám, hogy Oroszország a békére törekedne
- Milliárdokat érő luxusrepülő jelent meg Ferihegyen, elindultak a találgatások
- Egy testvérpár különös közéleti összefonódásai – Kicsoda Magyar Péter öccse?
Bár szerda este attól lehetett tartani, hogy az eddiginél is nagyobb káosz alakulhat ki a budapesti közlekedésben, mert már a városba sem lehet bejutni vonattal, reggelre kiderült, hogy a vasutasok nagyobb szolidaritásról tettek volna tanúbizonyságot, ha küldenek egy táviratot a BKV-soknak. Hajnalban mindössze a vasúti dolgozók fél százaléka szüneteltette a munkát a Gaskó István által meghirdetett szolidaritási akcióban.
A tömegközlekedés nagyjából olyan volt, mint a megelőző napokban, a metró, a HÉV és a troli megbízhatóan szállított, a sztrájk idején megszokott buszok kiszámíthatatlan sűrűséggel vitték az utasokat, villamos pedig többnyire csak négy vonalon járt, és elég ritkán.
Eldugott forgalmik
A sztrájk harmadik napja is állóháborúra emlékeztetett a BKV vezetése és a munkabeszüntetést meghirdető szakszervezetek között, de csütörtökön legalább a látszatra adtak, és az eddigi napi egy, rövid és eredménytelen találkozó helyett csütörtökön háromszor is találkoztak, ugyanolyan hatékonysággal.
A már rutinszerű sztrájk idején azért apróbb meglepetésekkel kedveskedtek egymásnak a küzdő felek. A dél-pesti buszgarázsban például a szakszervezet eldugta a buszoknak forgalmiját, hogy azokat ne tudja elvinni és odaadni nem sztrájkoló sofőröknek a BKV.
Nincs üzleti terv
Kiderült, hogy a rendszeres találkozók ellenére magasabb szinten is képesek meglepetést okozni egymásnak: a szakszervezet azzal, hogy a reggeli egyeztetésen elkérte a cég 15 évre szóló üzleti modelljét és az idei üzleti tervét, a BKV menedzsmentje meg azzal, hogy az utóbbival nem rendelkezik, így azt csak péntek délelőttre tudja átadni.
Bolla Tibor, a BKV gazdasági vezérigazgató-helyettese ezt azzal indokolta, hogy a cégnek 10 és 15 éves üzleti modellje van, ezt bontják le éves szintre. Az idei számításokhoz pedig amúgy is ismerni kellene a várható bérköltségeket.
Péteken egykor folytatják az egyeztetést.
Bajnai visszaüzent a zsarolóknak
A szakszervezet bevonta volna a tárgyalásokba Bajnai Gordon miniszterelnököt is, aki a Klubrádióból üzent vissza. Szerinteaz, ami történik, nem sztrájk, hanem zsarolás, hiszen a BKV egy közszolgáltató cég, és rajta kívül más nem tudja megoldani azt, hogy milliók eljussanak a munkahelyükre.
Mint minden korábbi nagyobb sztrájk idején, most is kiderült, hogy a magyar sztrájktörvényből kimaradt egy elég fontos rész, mégpedig a kötelező szolgáltatás kikövetelése. Jelenleg ugyanis elég csak tárgyalni róla, megállapodni nem kell arról, hogy milyen minimális szolgáltatást biztosítsanak a sztrájkolók. (A magyar sztrájktörvény gyenge lábairól itt olvashat.)
Egy sztrájkszakértő szerint az akcióban részt vevők kitartását erősítheti, hogy naponta derül ki: a cég vezetői talicskával hordták ki a pénzt a BKV-ból. (A sztrájkpszichéről bővebben itt.)
Kora délután váratlanul meg is jelent sok rendőr a Moszkva téren, ahol a BKV menedzsmentje sajtótájékoztatóra készült, ám ma nem vittek el senkit közülük, kiderült, hogy tévesen riasztották az egyenruhásokat, mert nem tudták, hogy mi ez a csoportosulás.
Ha a BKV mobiltársaság lenne
Kocsis István ezután a gépházból megüzente, hogy valamilyen módon kárpótolják a bérleteseket, valószínűleg az érvényesség meghosszabbításával. Egy jogász szerint jó esélye lenne egy BKV elleni próbapernek, ha nem kompenzálják semmivel a teljes szolgáltatástól megfosztott bérleteseket és kiderült az is, hogy ha a BKV mobiltelefontársaság lenne, már mindenkinek visszafizethetne 7520 forintot. (Részletek itt.)
A kasszások sztrájkoljanak
Egy olvasónk azt javasolta, hogy a szakszervezetek váltsanak stratégiát, és ne az utasoknak okozzanak problémát, hanem a BKV-t helyezzék nagyobb nyomás alá azzal, hogy a járatokat rendesen elindítják, ami jelentős költség a BKV-nak, de az utasoktól nem hajtják be az ellenszolgáltatást, a pénztárakat nem nyitják ki, és az ellenőrök sem dolgoznak.
Ebből az ellenőrös rész már a sztrájk első percétől szinte megvalósult, mert bár a BKV tagadja, hogy utasította volna az ellenőröket a semmittevésre, és nem is sztrájkolnak az ellenőrök, mégis alig látni jegyekkontrollost, olyat még kevesebbet, aki a munkáját végezné. Olvasóink közül is csak kettő jelezte, hogy HÉV-en látott egy aktív ellenőrt, bizonyító erejű épet viszont senki nem küldött a felhívásunkra.
Szerdán volt olyan információ, hogy a szombattól hétfőig esetleg felfüggesztik a szakszervezetek a sztrájkot, csütörtökön viszont már azt is lehetett hallani, hogy pont azért nem, mert az egyre romló légszennyezettségi adatok miatt a hét végére szmogriadót rendelhetnek el, az autók kitiltásával pedig még hatékonyabb lehet a közlekedés bénítása.(A sztrájk és egy, a Kárpát-medencében megrekedt hideg párna miatt is egyre rosszabb minőségű levegőről itt olvashat.)
Bartha Pál szakszervezeti vezető lapunknak nyilatkozva a jövő hétre jósolta a munkabeszüntetés végét. A sztrájkolók bérét ilyenkor a szakszervezetek állják, de anyagilag állítólag bírják.
Akinek pedig nincs autója, kéredzkedjen be pénteken olyan mellé, akinek van.