További Belföld cikkek
- Tizenhárom autó ütközött az M6-oson, teljesen megbénult a forgalom
- Kiderült, miért növekednek folyamatosan a várólisták Magyarországon
- Légvédelmi eszközöket telepítenek Magyarország északkeleti részébe, a honvédek is készenlétben vannak
- Felfüggesztett börtönbüntetésre ítélték a mentőápolót, aki kórház helyett hazavitt egy ittas, gerincsérült férfit
- Veszélyre figyelmeztet a rendőrség, senki nincs biztonságban
Összehasonlítottuk, hogy mit ígér a négy főpolgármester-jelölt a közösségi közlekedésről. Forrásunk a pártok programja volt (az MSZP-ét itt, a Fideszét itt, az LMP-ét itt, a Jobbikét itt olvashatja el).
Az MSZP a midibusszal robbant
A BKV járműállományából – bár szoros a verseny – valószínűleg a buszok állapota a legramatyabb. A cég ezernégyszáz buszának átlagéletkora meghaladja a tizenöt évet, miközben Pozsonyban, Bukarestben vagy Prágában hihetetlen fejlesztések zajlanak (ezekről bővebben itt olvashat).
Horváth Csaba alighanem elhitte magának, hogy tényleg rendbe tette a BKV-t, mivel programjában a busz szóra keresve mindössze ennyit találni: „A belvárosi részeken új midibuszhálózattal minden pont megközelíthetővé tehető.”
A másik három jelölt egyetért abban, hogy a járműállomány megérett a cserére, de azt már csak Tarlós István és Jávor Benedek tartja fontosnak, hogy az új járművek környezetkímélők legyenek. Mindketten forszírozzák az elektromos és hibrid üzemű buszok tesztelését, vásárlását.
Staudt Gábor vállalkozó BKV-t szeretne látni – például a buszjavító garázsokat „idegen járművek” javítására is alkalmassá tenné, más kérdés, hogy mit szólnának ehhez a már amúgy is túlterhelt szerelők. A jobbikos jelölt kikölcsönözné a buszokat magánszemélyeknek, cégeknek, ami viszont nem újdonság: ha valaki egy különjárati Ikarus 280-assal akarja iskolába vinni születésnapos gyermekét, az már most is megteheti. A menetrendhez a leghatározottabban a Jobbik nyúlna hozzá, ugyanakkor egységesítenék a jelzésrendszert, a tájékoztatást, valamint a „szolgáltatási magatartást”.
Villamos: Jávor elengedte magát
Őrületes villamosfejlesztéseket vizionálnak a pártok. A legkisebbet itt is Horváth Csaba álmodta, Tarlós István már merészebb volt, de nem sokkal, Staudt Gábor és különösen Jávor Benedek viszont jócskán elengedte magát.
Egy olyan fejlesztés van, amit mind a négy párt felkarol: az 1-es villamos dél-budai meghosszabbítása. (A Lágymányosi hídon hosszú évek óta már csak a síneket kellene lefektetni, és néhány ciklus óta ez az indulók visszatérő ígérete.) A Fidesz nem részletez, az MSZP és az LMP az Etele térig, a Jobbik egy merész húzással Nagytétényig, egészen pontosan Érd határáig hosszabbítana.
(Térképeinken narancsszínű vonalak mutatják a Fidesz, pirosak az MSZP ígéreteit, az LMP ötleteit zölddel, a jobbikéit fehérrel mutatjuk.)
Villamosfejlesztési tervek Budapesten- Választás 2010 nagyobb térképen való megjelenítése
A jelenleg a Mexikói és a Gubacsi út között közlekedő 3-as villamoshoz egyedül az MSZP nem nyúlna hozzá. A Fidesz itt sem vész bele a részletekbe, a Jobbik viszont összekötné a 3-ast a ráckevei HÉV-vel, az LMP meg egyenesen egy - szakmailag egyébként teljesen indokolt - 3-as félkörvillamost álmodott, ami végigmegy Csepelen, és átmegy a még meg sem épült Csepelt és Budát összekötő hídon, hogy végül Budafokon érje el végcélját.
A budai fonódó villamost a Jobbik kivételével valamennyi párt támogatja. A terv lényege, hogy Óbudáról egy villamossal el lehessen jutni Dél-Budára. Az ügyet a Fidesz is felkarolná, pedig Láng Zsolt, a II. kerület fideszes polgármestere a terv ellen van, ezért nem valósult meg eddig. Hogy az MSZP támogatja az ötletet, az nem meglepő. Hagyó Miklós után ugyanis éppen Horváth Csaba volt a projektgazda, és becsatlakozott az LMP is.
A Fidesz, az LMP és a Jobbik támogatja azt a régóta dédelgetett tervet, hogy a 42-es villamost hosszabbítsák meg a Havanna lakótelepig. A Jobbik még messzebb, a Gloriett lakótelepig, illetve az M5-ös autópályáig menne a 42-es fejlesztésével.
Három fejlesztési terv is van, amit csak a Fidesz és az LMP támogat: Tarlós és Jávor újra villamosokat akar látni a Rákóczi úton és a Kossuth Lajos utcán, illetve a Bajcsy-Zsilinszky úton, valamint mindketten fejlesztenék Pesterzsébet villamosközlekedését.
Csak a Jobbiknál olvashatunk a 17-es villamos külső budai meghosszabbításáról. Az LMP programjának unikális pontjai a következők: a 47-es villamos meghosszabbítása Budafokon, a 29-es újraindítása az expóra (itt csak a felsővezetéket kell pótolni), a 6-os esetleges körjárattá alakítása a 61-es vonalán, valamint villamos járna a még nem létező Szegedi úti felüljárón, ami Angyalföldet kötné össze Zuglóval.
Metró: itt meg Staudt álmodott óriásit
Nem csodálkoztunk volna, ha a 4-es metróval befürdő Demszky Gábor példáján okulva a jelöltek önmérsékletet tanúsítottak volna a metróépítésben. A terveket olvasva azonban csodálkozunk.
Na jó, az MSZP legendás önmérséklete a metróprogramjukon is látszik, sőt. Már azt is sikerként harangozzák be, ami bizonytalan, mint a kutya vacsorája. Azt írják: „Hamarosan az új, egyterű, hosszában átjárható, ezer ember kényelmes utazását biztosító metrószerelvények tesztelése is befejeződik, és a 2-es metró szebb lesz, mint új korában.”
Tervek a metrófejlesztésre - Választások 2010 nagyobb térképen való megjelenítése
Nos, ezzel van egy kis probléma, a Nemzeti Közlekedési Hatóság ugyanis visszautasította a budapesti 2-es metróvonalra gyártott új metrószerelvények típusengedélyének kiadását, az ügy jelenleg függőben van.
Az MSZP-n kívül valamennyi párt programjában szerepel az 5-ös metró megépítése, ami gyakorlatilag a csepeli/ráckevei és a szentendrei HÉV összekötését jelenti, illetve a 2-es metró és a gödöllői HÉV összekapcsolása is.
A 4-es metrót most már minden párt megépítené, bár Tarlós így fogalmaz: „A jelenleg fedezet nélküli II. szakasz nélkül nem tehető sem gazdaságossá, sem funkcionálisan értelmessé.” Jávor Benedek viszont elveti az általa gazdaságtalannak nevezett hosszabbításokat (Bosnyák tér, Virágpiac), és megvizsgálná az esetleges metró-villamos, metró-vasút közös üzem lehetőségét. Horváth Csaba egész hosszan vezetné, Újpalotát kötné össze Budaörssel, Staudt Gábor a Virágpiacot Újpalotával, nevezetesen a Pólus Centerrel, amivel a Jobbiknak további tervei is vannak.
A Jobbik ugyanis nem elégszik meg azzal, amivel az MSZP és az LMP, nevezetesen a 3-as metró meghosszabbításával Káposztásmegyerig, hanem tovább vezetné a vonalat a jobbikos 4-es metró Pólus centeri végállomásáig. (Ahogy ezt egyébként vagy negyven éve betervezték.)
A Jobbik az egyetlen párt, amelyik a 2-es metrót Budán is meghosszabbítaná, mégpedig a 4-es metró virágpiaci végállomásáig. Ugyancsak a Jobbik az egyetlen párt, amelyik a kisföldalattit az Örs vezér teréig, illetve a Budakeszi útig hosszabbítaná. Ezek az ötletek már sokkal inkább emlékeztetnek egy színes filctollakkal álmodó közlekedésrajongó gyermek jó szándékú ötleteire, mint megvalósítható fejlesztésekre.
Troli, fogaskerekű, hajó
És mindez nem elég: a trolibuszhálózat fejlesztésére is egyedül a jobbik gondolt, ahogy már említettük a hét végi trolis cikkünkben. A 79-est az Árpád hídig, a 82-est a Mexikói útig, a 83-ast a Liget térig hosszabbítanák meg.
A fogas és a trolibuszhálózat fejlesztési tervei Budapesten - Választások 2010 nagyobb térképen való megjelenítése
A fogaskerekű fejlesztése az MSZP-n kívül az összes párt fantáziáját megmozgatta. Tarlós a fogaskerekű rekonstrukciójáról és a villamoshálózatba integrálásáról ír, ez ugyanazt jelenti, mint amit az LMP akar, és amit a fideszes kerületi vezetés is hivatalosan tervez: meghosszabbítani - gyorsabb, nem fogaskerekű üzemben - lent a Moszkva térig, fönt a Normafáig. Staud pedig egyenesen Budakesziig vinné.
A hajózást Horváth Csabán kívül valamennyi jelölt bevonná a közösségi közlekedésbe, az LMP és a Jobbik terveiben a dunai elővárosok népe hajóval járhatna dolgozni a fővárosba.
Tervek a fogas és a trolibuszhálózat fejlesztésére - Választások 2010 nagyobb térképen való megjelenítése
A licitversenytől a felelősségversenyig
Budapest közösségi közlekedésének fejlesztéséről a legvadabb (ha úgy tetszik, a legattraktívabb) elképzelései a Jobbiknak vannak, és nem sokkal lemaradva második az LMP. (Villamosban a legmerészebbet ők álmodták, de kétségtelenül a reálisan szóba jöhető és szükséges fejlesztéseket vették sorra.) Messze lemaradva harmadik a Fidesz, és a Fidesztől is jókora távolságban a negyedik helyen az MSZP.