Nálunk még a digitális tananyag is visszalépés
További Belföld cikkek
- Rétvári Bence: Januártól átlagosan 21,2 százalékkal nő a tanárok és az óvónők bére
- Sulyok Tamás karácsonyi üzenete: Sose tekintsünk a másik magyarra ellenségként!
- Műtét közben tanul az új budapesti robotsebész, de egyedül mégsem operálhat
- „Megszólalt a Kicsi” – karácsonyi különkiadást kapott a Menczer–Magyar-csörte
- Padlógázzal ment szemben a forgalommal egy ámokfutó sofőr Szolnokon
Kezdjük egy szöveges feladattal: álljon fel, fáradjon ki az interaktív táblához, és gondolkozzon el:
Ezt egyszerűen körberöhögik a gyerekek, ha meglátják, mert fejlett a kritikai érzékük, és van összehasonlítási alapjuk.
– panaszkodott egy gyakorló pedagógus. Nem a korosztálytévesztés az egyetlen baj. „Ez egyfajta lexikális ismeret számonkérése, ráadásul olyan grafikával, aminek révén a helytelen szerző, mű párosítás vizuálisan beéghet″ – mondta az Indexnek egy vezetőtanár.
De nem ez az egyetlen furcsaság az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) kísérleti tankönyveihez tartozó digitális tananyagok közt, Berzsenyi Dánielhez többek közt A hobbit és A némafilmes című filmekből mutatnak be részletet (Berzsenyi Dániel pályája, elégiái I.). A honlapon elérhető anyagokról több panasz is eljutott a szerkesztőségünkbe.
Olyan, mint a középkorba visszajönni a XXI. századból.
– mondta az Indexnek egy itthon tanító tanár a külföldi tapasztalatairól.
„Nem kapunk semmihez szabad kezet, olyan módszereket használ a digitális tananyag, amik ellentmondanak a józan észnek. Ma már mindenki fejlett digitális eszközöket, programokat használ, nemcsak a britek, hanem a bolgárok és az oroszok is” – tette hozzá. Azt is elmondta: ő a pedagógusgyakornokok kötelező értékelésében mindenkinek beírja, hogy megfelelő a digitális kompetenciája, még akkor is, ha ezek a tananyagok nem is teszik lehetővé, hogy ezt bárki kifejlessze magában vagy bemutassa.
Saját pénzből vették
Egy kétségbeesett iskolai vezető azzal kereste meg az Indexet, hogy nem elég, hogy az új tankönyvek problémásak, a hozzájuk kapcsolódó digitális tananyagok egy része egyenesen használhatatlan.
Nehéz helyzetbe kerültek a szülők és a tanárok: a pályázaton nyert vagy szülői támogatásból vásárolt interaktív táblákat nem tudják használni. Az eddig használt digitális tananyag hozzáférési jogát elvesztették, mert kísérleti tankönyvet kellett a régi helyett rendelniük. Az új könyvhöz elérhető digitális feladatokat inkább nem használják:
Ez nem digitális tananyag, aki készítette, nincs tisztában a digitális tananyag fogalmával. Nem attól lesz valami digitális, hogy valaki pdf-ben felteszi az internetre a feladatlapot, így akár írásvetítőre is kivetíthetnénk.
– mondta egy tanár. Így néz ki például a trójai falóról szóló irodalmi kiegészítő anyag, melybe megoldási segítségül ezt a linket sikerült betenni a Virusok.eoldal.hu oldalról:
Az iskola szerint a fő probléma mégsem a link, hanem hogy valójában ez nem interaktív feladat, ilyen erővel a táblára is felírhatná vagy lediktálhatná a tanár a kérdést.
Alapelvárás lenne, hogy szervesen kapcsolódjanak az anyagok a tananyaghoz, ehhez képest sok helyen Youtube-videókat linkeltek be. Ez például a Kőmíves Kelemen esetében köszönőviszonyban sincs a tananyaggal.
– mondta a pedagógus. A Kőmíves Kelemenhez kapcsolódó anyag egyébként Magyarország turisztikai kampányfilmje:
A linkre kattintva itt nézhető meg:
„Pdf-ek, linkek vannak feltöltve, legfeljebb képeskönyvről lehet beszélni, nem digitális tananyagról” – mondta egy másik iskolában tanító tanár.
Az nem feladat, hogy másolja le
Az ő iskolájában direkt azért használták a Mozaik Kiadó könyveit, melyek azóta lekerültek a tankönyvlistáról, mert az iskola szerint messze ebben volt a legszínvonalasabb digitális anyag (a kiadó vezetője nyílt levélben tiltakozott, miután kiadványaik jelentős része lekerült a tankönyvlistáról).
Könyörgöm, ami egyszer működik végre, miért kell kidobni, és egy ilyet csinálni helyette?
– sírta vissza egy tanár a Mozaik-könyvekhez tartozó kiegészítő anyagot. Most a kísérleti könyvek mellett az Apáczai és a Nemzedékek Tudása kínálatából rendelhetnének, de az iskola igazgatója szerint ezekben is sok hiba van, és ami még rosszabb, nincs hozzájuk elég színvonalas digitális tananyag. „Nem tudom, ezeket ki lektorálta második körben” – mondta az újrakiadásukról. (Több osztály saját szervezésben megrendelte a kísérleti tankönyveken felül a mozaikos könyveket is, hogy használhassák belőlük a digitális tananyagot, így kétszer is fizettek a tankönyvekért.)
A tanárok szerint a legfőbb gondok a digitális tananyaggal:
- nem felel meg az életkori sajátosságoknak (általában alulmúlja őket)
- nem mélyíti el a tananyagot
- nem kelti fel a diákok érdeklődését
- rendszerezetlen
- nincs összhangban a kerettantervvel
- nem interaktív
Ideális esetben az interaktív tábla arra van, hogy megfelelő nehézségű feladatokat oldhassanak meg rajta órán a gyerekek. „Az nem interaktív feladat, hogy másolja le és rendezze sorba, vagy a kilencedikes gyerek keresse meg a kakukktojást” – magyarázta a tanár, aki szerint „jelen formájában taníthatatlan az interneten elérhető anyag″. Ráadásul nem tudnak erről visszajelzést adni:
Nagy baj, hogy nem tudunk vitatkozni, úgy pöccintenek le minket, hogy csak úgy rezeg.
Három-négy év kéne
A probléma ugyanaz, mint a kísérleti tankönyvekkel magukkal (a digitális tananyagok ezek kiegészítéseként készültek): az idő.
Ön is találkozott a kísérleti tananyagokkal?
Akár a nyomtatott, akár a digitális anyagokkal adódott problémája vagy éppen pozitív tapasztalata, küldje el történetét a tema+oktatas@mail.index.hu oldalra.
Akik ezt a határidőt meghatározták, még nem csináltak tankönyvet, három-négy év kéne a tananyag megírásához, kipróbálásához, bevezetéséhez.
– mondta az Indexnek egy szerző, aki részt vett az OFI tananyagfejlesztésében, mely idén rekordsebességgel zajlott le a feladat nagyságához képest. Szerinte az igényes munkához jóval több időre lenne szükség.
Forrásunk szerint a legtöbb résztvevő gyakorló tanár volt, a vezetők gyakorlott tankönyvírók, de abban mindenki egyetértett, hogy az időkeret túl szűk. „Mindenki végigéjszakázta, szétdolgozta magát hétvégén is, minden másnap reggelre kellett” – mondta. Ezért lehet, hogy sutyiban sokszor más könyvből tanítanak a tanárok (bár problémák mindig is voltak: a legtöbb neten keringő tankönyvi baki és furcsaság nem is a kísérleti tankönyvekből származik).
Elvárják a digitális készségeket a pedagógusoktól
„Össze sem tudom számolni, hogy a portfóliónk kitöltésekor hány helyen kellett beikszelni a digitális kompetenciát″ – nyilatkozta az Indexnek egy pedagógus, aki úgy érzi: az elvárás nincs összhangban az OFI digitális tananyagainak színvonalával. A pedagógusok értékelésének mindenesetre központi eleme a digitális hozzáértés.
„Képes a hagyományos és az információs-kommunikációs technikákra épülő eszközök, digitális tananyagok hatékony és szakszerű alkalmazására” – írják a pedagógus I. kategóriába tartozó tanárokra vonatkozó feltételekről az Oktatási Hivatal Útmutató a pedagógusok minősítési rendszeréhez című 167 oldalas dokumentumban.
Rendszeresen tájékozódik a digitális tananyagokról, eszközökről, az oktatástámogató digitális technológia legújabb eredményeiről, konstruktívan szemléli felhasználhatóságukat.
– fogalmaz a
Pedagógus II. sztenderdszint indikátorlistája.
Előszeretettel használják
„A legutóbbi napok statisztikája szerint közel 30.000 megtekintés érkezett az oldalra, ezen felhasználók közel 136.000 tananyagelemet töltöttek le. Ezek között közel száz animáció, több mint félszáz videó, közel négyszáz interaktív feladat és ugyanennyi tanári segédlet található. Látogatóink előszeretettel használják még a lapozható könyveket, amelyekből több mint száz érhető el az oldalon” – írta válaszában az OFI, hozzátéve, hogy
A digitális tartalmak nagy része interaktív táblák segítségével jeleníthető meg, így az interaktivitás a tartalmak használata/ismertetése során magától értetődő. Az etananyag.ofi.hu oldalon az interaktív táblákon könnyedén használható tartalmakhoz linkek vezetnek.
Az életkori sajátosságok figyelembe vételéről azt írták: „A digitális tananyagokat fejlesztő és értékelő szakértők mind gyakorlott pedagógusok, akik az érintett korosztályt, tanulási szokásaikat és érdeklődési körüket ismerik, és úgy alakították ki a tananyagokat, hogy azok ne száraz ismeretként, hanem érdekes, kíváncsiságot felkeltő tudásként jelenjenek meg.”
Az OFI szerint tananyagok illeszkednek a tankönyvekhez: „A digitális tananyagok rendezett formában kerülnek fel: tankönyvi bontásban, a tankönyv fejezetei szerint, a tartalomjegyzék mentén haladva.”
Minden tananyagelem koherens a tankönyv fotóival, illusztrációival, ábráival, így jól átláthatók és könnyen elérhetőek.
Az intézet hozzátette: nemsokára indul a Nemzeti Közoktatási Portál, 2015 tavaszán kezdődik el a nyilvános próbaüzem és tartalomfeltöltés, 2015. szeptember 1-jétől indul az éles rendszer. Ígéretük szerint ez
- egyaránt támogatni fogja az iskolai és az önálló (például otthoni) tanulást
- túlmutat a jelenleg elterjedt offline kiadói lejátszói alkalmazások használatán
- nagyobb publicitást ad a már elkészült és a jövőben készülő digitális tartalmaknak
- egy központi tartalombeazonosítási rendszer létrehozásával a meglévő és a jövőben történő közoktatási tartalomfejlesztéseket egységes rendszerbe szervezi
- közelebb hozza az oktatás világát a mindennapi élethez.
A tankönyvfejlesztés és tankönyvírás a szakma elismert, gyakorlott képviselőinek közreműködésével történik
– írták. Az OFI az állami tankönyvfejlesztésért és kiadásért felelős szerv, az EU-s forrásból finanszírozott TÁMOP 3.1.2-B/13 „A Nemzeti Alaptantervhez illeszkedő tankönyv-, taneszköz-, és Nemzeti Közoktatási Portál fejlesztése” kiemelt konstrukció kedvezményezettjeként fejleszti a Nemzeti Közoktatási Portált.