Három éve nincs teteje a mendei állomásnak

06
2015.08.13. 22:59
Egy kék konténerben lehet jegyet venni a mendei vasútállomáson 40 hónappal azután is, hogy az eredeti szerződési vállalás szerint be kellett volna fejezni az épület felújítását. A palától megfosztott, ponyvával borított tető alatt esőben, télen nehéz is volna az árusítás. A MÁV évekkel ezelőtt váratlan műszaki problémával magyarázta a felújítás leállítását, a közbeszerzés eredeti nyertese azóta felszámolás alatt van. Új vállalkozóval szerződtek, pár hete végre újra munkások ügyködnek az épületben. 2016 elejétől használhatják majd az utasok: ez most a terv.

Tartószerkezeti-műszaki problémák merültek fel – ezzel indokolta 2012 végén a MÁV, miért állt le a pala lebontása után a felújítás a mendei vasútállomáson, és miért árválkodott akkor már hónapok óta kopaszon a tetőfólia odafönt. Kedden, majdnem három évvel később ugyanilyen látvány fogadott minket a mendei állomáson, azzal a különbséggel, hogy a tetőtlen szellemépület ablakai mögött időnként alakok tűntek fel, bentről fúró hangja hallatszott, az egészet körbekerítették, és kiírták: építési terület.

A munkálatok talán néhány hete kezdődtek, addig nem történt semmi, mondta egy utas kedden a harmincnyolc fokos kora délutánban, csalódottan a bezárva talált kék konténer mellett, ahol átmenetileg a mendei jegyiroda működik, már amikor: augusztus 10. és 31. között hétköznaponként hajnali 5:10-től 12:40-ig, ahogy a kiragasztott A4-es lapról megtudhatjuk.

A mendei egyike volt annak a húsz körüli állomásnak a 120a jelzésű vonalon, amelyeknek a korszerűsítését nagy örömmel jelentette be a MÁV 2011-ben. A Rákoshegy–Újszász vonal utasforgalma egyre nőtt, az épületek viszont siralmas állapotban voltak, amikor elindult a mintaprojekt. Úgy volt, hogy Mende annak a tíz állomásnak az egyike lesz, ahol a meglévő épületeket újítja fel a MÁV.

A vállalat általános vezérigazgató-helyettese 2012 nyarán azt mondta: "A 2011-ben elkészült és engedélyezett tervek alapján a kivitelezések 2011 végén, 2012 elején kezdődtek meg, s ez év végéig mindegyik helyszínen elkészülnek." Addigra már azt is megszervezték, hogy a megújult épületet üzemeltetését Mende önkormányzat vállalja a MÁV kezdeményezésére.

A mendei építkezésre vonatkozó közbeszerzés eredményét 2011. november 9-én  hirdették ki
Az „építési beruházás megvalósítása Mende állomásépületén a 120a vasútvonal szolgáltatási színvonalának emeléséhez kapcsolódóan” elnevezésű, 74 millió 160 ezer 590 forint plusz áfa értékű projektet a Molning 2000 Kft., egy mikrovállalkozásnak számító cég nyerte meg. A szerződéskötés tervezett időpontja 2011. november 2. volt.

Rejtett műszaki problémák

A Közbeszerzési Értesítőben aztán bő fél évvel később, 2012 július 2-án megjelent egy újabb hirdetmény a mendei építkezésre vonatkozó szerződés módosításáról. A munka határidejét tolták ki. Az eredeti szerződés szerint a vállalkozónak 2012. április 30-ig kellett volna teljes egészében befejeznie a kivitelezési munkákat. Ezt a határidőt módosították 2012. július 31-re. A hirdetményben a módosítás indokaként ez állt:

A szerződés teljesítése közben, a takart szerkezetek feltárása során derültek ki olyan műszaki problémák, amelyek megoldása az épület teljes értékű használhatóságának biztosításához elengedhetetlenül szükséges, de a tervezés, előkészítés időszakában nem voltak tervezhetőek.

Ugyanezt a magyarázatot adta a MÁV az Indexnek is  2012 novemberében, amikor arról írtunk , hogy a mendei munkálatok csak addig jutottak, hogy lebontották a tetőről a palát, és hónapok óta egy tetőfóliából áll a tető.

Előre nem látható tartószerkezeti-műszaki problémák merültek fel, ez okozza a mendei tetőtlenséget, közölték, és azt is hozzátették, hogy a probléma kezelésére közbeszerzési eljárást kell kiírni, ennek előkészítése folyamatban van. Azt ígérték, a téliesítést, illetve az épület úgynevezett bevédését a MÁV Zrt. hamarosan elvégzi, a kivitelezés pedig előreláthatólag 2013 tavaszán folytatódik.

Az épület azonban azóta se nyitott ki.

A MÁV kommunikációs igazgatósága az Indexnek azt írta: a téliesítés, illetve bevédés megtörtént, a forgalmi szolgálat az adott időszakban is a szolgálati helyén látta el feladatát, és most, a munkálatok alatt is ott van. Az épületben található jegypénztár és váróterem műszaki állapota azonban "nem tette lehetővé azok rendeltetésszerű használatát", ezért tettek ki inkább a kiváltásukra egy pénztárkonténert.

Felszámolás alatt a régi nyertes

A MÁV honlapján a közérdekű adatként közzétett szerződéstáblázatban a 2013-as évből szerepel még egy "egyezségi megállapodás" a Molning 2000 Kft-vel. A táblázat adatai szerint 101 millió 955 ezer 352 forint értékre vonatkozott ez a márciusi megállapodás a mendei, a szentmártonkátai és a maglódi épület szerződéseinek tárgyában. A megegyezés részletei a táblázatból nem derülnek ki.

A MÁV az Index kérdésére így foglalta össze a mendei állomással történteket: az épület 2012-ben megkezdett felújítása során tapasztalt szerkezeti károsodások miatt (a fedélszéket és az emelet egy részén a födémszerkezetet is cserélni kell) módosított építési engedélyt kellett kérni, és a kiviteli terv módosítására is szükség volt. A megváltozott műszaki tartalom miatt a szerződés nem volt fenntartható, így a felek a műszaki és jogi korrekciós lehetőségek kimerülésére figyelemmel a közös megállapodással történő megszüntetésről döntöttek. Az új tervek véglegesítése és jóváhagyása 2014-ben megtörtént. Az épület felújítási munkáihoz új beszerzési eljárást kellett lefolytatni.

A 2005-ben 3 millió forintos tőkével indult Molning Kft. azóta felszámolás alá került. A céginfó adatai szerint 2011-ben még 438 ezer forint a mérleg szerinti eredményük, de 2012-et már mínuszban, mínusz 112 millió 330 ezer forinttal zárták. A végrehajtást az APEH Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Adóigazgatóságának a hátralékkezelési osztálya indította, a felszámolás 2014. április 28-án kezdődött.

Oscar-díjas projekt

Közben 2014 októberében a MÁV büszkén arról számolt be, hogy "A MÁV elnyerte a vasúti építészet Oscar-díját", a Brunel Díjat Amszterdamban a Budapest–Újszász vasútvonal projektjével. A közleményben véletlenül Mendét is múlt idejű mondatban említik egy felsorolásban, úgy, mintha az ottani épület már kész is lenne. („A vonalon jellegzetesen előforduló, szinte azonos típusépületek az eredeti tervek és fotók felhasználásával műemléki igényű rekonstrukción estek át, miközben korszerű szerkezetet, energiatakarékos világítást, vandálbiztos és víztakarékos mosdókat és komfortos padlófűtést kaptak (Maglód, Mende, Sülysáp, Tápiószecső, Tápiószele, Tápiógyörgye).”)

A MÁV 2015-ös szerződéseinek táblázatában ismét felbukkan Mende neve. Létezik egy vállalkozási szerződés a Villép 90 Kft.-vel, melynek tárgya "Mende megállóhely felvételi épület felújítása", értéke 64,8 millió forint. A szerződéskötés dátumaként 2015. 06.30. szerepel, a lejárat dátuma 2016. február 1.

2016 elejétől az utasoké lesz

A MÁV megírta, hogy a munkaterületet 2015. július 13-án adták át a kivitelezést végző vállalkozónak, és a munkálatok a tervek szerint az átadástól számított 180 nap alatt fejeződnek be. Ebben a határidőben nincsenek benne azok a munkálatok, amelyeket a konténerek alatti területen kell majd elvégezni azok elszállítása után, erre még 30 nap lesz. A MÁV szerint várhatóan 2016 első negyedévében vehetik birtokba az utasok a megújult épületet.