Előd
7 °C
17 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Sülysápon fűtés, Mendén tető nincs

2012.11.27. 00:08
Lassan fél éve új, komfortos állomásban kéne várakozniuk a Sülysápról vonatozóknak, de december végéig biztosan nem adják át a hónapokkal ezelőtt elkészült épületet. Az állomáson évek óta balkáni állapotok uralkodtak, nem volt fűtés se. Most már szép az épület, de műszaki problémák miatt csúszik a használatba vétele. A sülysápiak még így is jobban állnak, mint a szomszédos mendeiek, ahol nincs tető, és a vonalon több helyen akadozik az állomások felújíáta.

A MÁV 2011 novemberében örömtelin jelentette be az 1,1 milliárd forintos minta projektet , ami során a Rákoshegy - Újszász vonalon tizennyolc állomásépületet újítanak fel. A 120a jelű vonal az egyik legforgalmasabb, de a legrosszabb állapotú ingatlanokkal rendelkező volt az országban, 2012 tavaszára ígérték a korszerűsítést a helyi önkormányzatokat is bevonva. A tizennyolc helyszínen egyszerre, azonos koncepció szerint újították fel, és tették akadálymentessé. A tizennyolcból eddig hat állomás készült el fél évvel a megadott határidő után.

Egyik olvasónk hívta fel a figyelmet az egyik érintett állomáshely furcsaságaival kapcsolatban. A Sülysápról rendszeresen utazó olvasó legfőbb észrevétele, hogy több állomáshelyen hónapok óta át kellett volna adni az állomásokat, de ez nem történt meg itt sem, pedig a munkálatokkal látszólag már elkészültek. “...mindjárt jön a tél, a hideg, a hóesés. Ahol én szállok vonatra (Sülysápon), már jó 4-5 éve csak fűtetlen váró van és most, mivel a felújított állomásépületet nem adták át, gyakorlatilag nincs váró” - írja. Egy konténer van csak, de az a reggelente körülbelül száz emberre igen kevésnek bizonyul, és a jegyeket is itt árulják. Sülysápon még jobban várhatják a vonatokat, mint máshol, hiszen a mellékhelyiségek régi épületét elbontották, az újakat pedig még szintén nem adták át.

A MÁV kommunikációs osztályától megtudtuk, hogy a sülysápi állomás felújítása előre nem látott tartószerkezeti, műszaki okok miatt hosszabb időt vett igénybe. A gázbekötést a munkálatok közben felmerült akadályok miatt nem lehetett időben megvalósítani, emiatt nem volt mód megoldani a fűtést. Az önkormányzati használati engedély kiadásához kiegészítő munkát kell végeztetniük, a fűtési rendszert át kell átalakítaniuk, ez folyamatban van - indokolja a MÁV. Remélik, a 80 milliós beruházást december második felében át tudják adni.

A konténeres megoldással kapcsolatban azt válaszolták az Indexnek, hogy megvizsgálják a további konténerekkel való bővítés lehetőségét addig, amíg át nem adják az állomást.

A fotó júliusban készült, már akkor lepergett a festék
A fotó júliusban készült, már akkor lepergett a festék
Fotó: olvasónk

Olvasónk fenti fotóján látszik, hogy a nemrég elkészült ablakfestés és az ablak kapcsolata nem éppen a legjobb, a zöld festék pár hónappal a lefestés után önálló életre kelt. A MÁV szerint ez a hiba garanciális, ki fogja javítani a kivitelező.

Az alábbi képen azt a problémát szemlélteti olvasónk, hogy az új Sülysáp-táblára nem került világítás. Emiatt fenn forog az esély, hogy az ember sötétben nem ott száll le, ahol eredetileg tervezte, mert a következő állomás, Mende épülete megtévesztésig hasonlít a sülysápira. A MÁV kérdéseinkre reagálva azt ígérte, hogy a világítást meg fogják oldani.

A tábla
A tábla
Fotó: olvasónk

Akadnak térkövezési problémák is. Itt egy kis részt nem köveztek le, így nem lehet egyenes úton megközelíteni a vágányt. A kacskaringós úton menve viszont az ember fejébe lóg a képen látható fa - írja a panaszos levél:

Kacskaringó
Kacskaringó
Fotó: olvasónk

A bal oldali piros és szürke térkövezés az régi. Nem kifele lejt a vágányok felé, a jobb oldali az új helyén régen földágyás volt, ami elnyelte a vizet. Ahelyett, hogy felszedtek volna a régiből pár négyzetmétert, és megcsinálták volna kifele lejtőre, lerakták mellé az újat és azóta minden esőnél jókora tócsa képződik.

Tócsa
Tócsa
Fotó: olvasónk

Ez a tócsa (szebb néven pocsolya) hajszálpontosan a forgalmi iroda és a szolgálati átjáró között van. Az utasok is kerülgethetik, mert a szemben levő konténerben lehet jegyet venni, onnan kéne a képet készítő háta mögé jutni az aluljáróhoz, de itt is útban van kép jobb felső sarkán levő fa koronája.

Mende

Van olyan állomás a vonalon, ahol addig jutottak, hogy lebontották a tetőről a palát és itt megállt minden, hónapok óta kopaszon álló tetőfólia a mendei állomásépület teteje - írja az olvasó. Ez az első havazáskor problémákat okozhat.

A MÁV reagálása szerint előre nem látható tartószerkezeti-műszaki problémák merültek fel, ez okozza a mendei tetőtlenséget. A probléma kezelésére közbeszerzési eljárást kell kiírni, ennek előkészítése folyamatban van. Azt ígérik, a téliesítést, illetve az épület úgynevezett bevédését a MÁV Zrt. hamarosan elvégzi. A kivitelezés pedig előreláthatólag 2013 tavaszán folytatódik.

Hogy áll a minta projekt?

Hat helyszínen elkészültek a munkálatok, az utasforgalomnak átadták ezeket a létesítményeket. Nyolc helyszínen a felvételi épület felújítása befejeződött, az önkormányzati használatba vételi eljárások folyamatban vannak, néhány helyen hiánypótlásra van szükség, amik folyamatban vannak - tájékoztatott a MÁV kommunikációs osztálya. Két helyszínen (Farmos, Tápiógyörgye) a kivitelezést végző vállalkozó fizetésképtelenséget (csődöt) jelentett, levonult. A befejezést elvégző kivitelező kiválasztása beszerzési eljárás keretében folyamatban van. Két helyszínen (Mende, Szentmártonkáta) előre nem látható (csak bontás után derültek ki) tartószerkezeti-műszaki problémák merültek fel, ezek megoldása jelentősebb műszaki és jogi eljárást igényel. A kivitelezés ezekben az esetekben tavasszal folytatódik.

Több helyen a kivitelezési folyamat során előre nem látható műszaki problémák merültek fel, amik kezelése új műszaki tervezést-engedélyeztetést és jogi megoldásokat, beszerzési eljárásokat generált. Nyolc helyszínen (Tápiószele, Tápiószecső, Maglód, Maglódi nyaraló, Sülysáp, Nagykáta, Újszász, Szőlősnyaraló) 2012. december végére, négy helyszínen (Farmos, Tápiógyörgye, Mende, Szentmártonkáta) 2013 júliusára.