Ilona
16 °C
33 °C

A TIMSS-felmérésben is rosszabbul teljesítenek a magyar diákok

2016.12.05. 09:48

A magyar negyedik és nyolcadik osztályosok 12 százaléka kiválóan teljesít matematikából és természettudományos tárgyakból, írja a Magyar Idők a 2015-ös TIMSS-felmérés (Trends in International Mathematics and Science Study) alapján. Ez soknak számít, nálunk fejlettebb országokra jellemző a kiemelkedő képességűek ekkora aránya. Ugyanakkor azok is sokan vannak, akik nagyon rosszul teljesítenek.

A TIMSS-vizsgálat 1995 óta négyévenként méri a 4. és 8. évfolyamos tanulók matematikai és természettudományi tudását. Magyarországon a felmérésben 144 iskolából több mint ötezer negyedik osztályos és csaknem 4900 nyolcadikos vett részt.

Magas, 8 százalék azoknak az aránya, akik a mérés szerinti legalacsonyabb szintet sem képesek elérni. Ők a közoktatás leszakadói, arányuk a nálunk fejletlenebb országokra jellemző. 

Az átlagos magyar eredmény alapján a 4. évfolyamos diákjaink tudása javult a korábbi méréshez képest, mára az egyik legjobb európai eredmény az övék. Azonban a magyar 8. évfolyamosok 1999-ben 552 ponttal a legjobban szereplők között voltak a vizsgálatban, 2015-ben már csak 527 pontot értek el. De még ez is szép eredmény, a vizsgált országok átlaga 500 pont volt.

A TIMSS megállapította, hogy a családi háttér, a tanulók társadalmi, kulturális és gazdasági helyzete Magyarországon átlagon felüli hatással van az eredményekre. Azaz

a magyar oktatási rendszer kevésbé képes felszámolni a társadalmi különbségeket

a legtöbb vizsgált országhoz képest.

A TIMSS-felmérés jóval pozitívabb képet fest a magyar diákok képességei­ről, mint a PISA-teszt (Programme for International Student Assessment), amelynek legfrissebb eredményei a héten lesznek megismerhetők. Utóbbit az OECD 2000 óta készíti el háromévente, és a 15 évesek körében méri a tanulók természettudományi, olvasási-szövegértési és matematikai kompetenciáját.

A jelentős különbségek hátterében az állhat, hogy egyrészt a PISA a szövegértési képességeket is méri, másrészt azt vizsgálja, a tanulók mennyire tudják a gyakorlatban használni az iskolában megszerzett tudást, ezzel szemben a TIMSS a lexikális tudást kéri számon. A legutóbbi PISA-felmérés alapján a magyar diákok teljesítménye az összes vizsgált területen romlott az elmúlt években, minden területen az OECD-átlag alatt vagyunk.