Kiszivárgott a 4-es metrós korrupciót vizsgáló OLAF-jelentés

16
2017.02.02. 07:09
A Figyelő mai számában közzétette a hetek óta lebegtetett, titkos uniós korrupciós vizsgálat, a 4-es metróról szóló OLAF-jelentés részleteit.

A jelentés 60 darab, összesen 167 milliárd forintnyi szerződéssel kapcsolatban tárt fel szabálytalanságokat a Figyelő cikke szerint, és ezek egy részénél korrupciót orrontott. Összesen 59 milliárd forint uniós támogatást kérnek ezért vissza. Az okozott kár 96 százaléka öt szerződéshez kapcsolódik.

  1. Siemens, áramellátás és vonatvezérlő rendszerek kiépítése, 31,7 milliárd forintért. A cégnek bennfentes információi lehettek, ezáltal jogosulatlan versenyelőnyhöz jutott, így az uniós támogatás egészét visszakérik.
  2. Alstom, metrókocsik szállítása, 22,9 mrd forintért. Bennfentes információk és jogosulatlan versenyelőny miatt az uniós támogatás egészét visszakérik.
  3. BAMCO-konzorcium (Vinci CGP, Strabag, Hídépítő Zrt), alagútépítés 62 milliárd forintért. Itt jogszerűtlen tendergyőzelem miatt 8 milliárd forintnyi uniós támogatást kérnek vissza.
  4. Swietelsky Kft., állomások belsőépítése 40 milliárd forintért. A tenderfolyamat szabálytalanságai miatt 7,6 milliárd forint uniós támogatást kérnek vissza.
  5. Strabag-Hídépítő Zrt., Baross téri állomás szerkezetépítése 3,7 milliárd forintért. Itt közbeszerzési szabálytalanságok miatt 2,5 milliárd forint uniós támogatást kérnek vissza.

Két szerződéssel kapcsolatban hangzott el konkrét megvesztegetési összeg, mindkettőről lapunk számolt be először: kétmilliárd forintos kenőpénz az Alstom-szerződésnél, és szintén kétmilliárd forintnyi korrupciós pénz a Swietelsky-szerződésnél. Mindkét ügy kiemelt helyen van a fenti ötös listán.

Érdekes még, hogy a kenőpénz általában meggyorsítja a dolgokat, ám Magyarországon nem ez történt. A BAMCO beragadt az alagútépítéssel a Gellért térnél, az Alstom pedig óriás késésbe került a szerelvények leszállításával. Az első esetben majdnem szerződést bontott a főváros és a cég, az utóbbiban ténylegesen elálltak a szerződéstől, de aztán egy újratárgyalt verziót elfogadtak.

Az OLAF jelentős problémát látott az projektmenedzsmentet és a közbeszerzési eljárások előkészítését ellátó Eurometro Kft. működésében, mert a két feladat ellátása összeférhetetlen, ráadásul a cég tanácsadásért pénzt húzott a kivitelező cégektől.

Az OLAF viszonylag szerény mértékű, 116 millió forintos visszafizetést javasol a BKK Közút műszaki ellenőri szerződése miatt. Itt a korábbi Eurometro összeférhetetlenség megszüntetése és a szorító uniós határidők miatt a főváros lépéskényszerben volt, ezért bízták meg a BKK-t. Ez az egy szerződés datálódott Tarlós István főpolgármesterségének idejére, az összes többi még a Demszky-érában lett aláírva.