Furcsán oldja meg a kormány a pedagógushiányt
Úgy reagálna az Emberi Erőforrások Minisztériuma a pedagógus- és gyógypedagógushiány okozta problémákra, hogy lejjebb viszi az elvárásokat és megengedi, hogy megfelelő képesítés nélkül is taníthasson valaki - nagyjából ezt lehet kiolvasni abból a törvényjavaslatból, amelyről a Magyar Nemzet ír. A javaslat szerint az EMMI úgy módosítaná a közoktatási törvényt, hogy
- enyhén vagy középsúlyosan értelmi fogyatékos tanulóknak nem csak gyógypedagógus oktathatna bizonyos tantárgyakat, például éneket, rajzot, testnevelést és informatikát;
- ha pedig valahol nem találnak egy tanári állásra megfelelően képzett pedagógust, akkor legfeljebb öt évig olyan személyt is lehet a munkakörben alkalmazni, akinek nincs arra szakképesítése, de vállalja, hogy majd megszerzi azt.
A javaslatban még több változtatás is szerepel, például a szöveges értékelés helyett újra osztályzatot kellene adni a beilleszkedési, tanulási és magatartási nehézségekkel küzdő diákoknak, mert a minisztérium szerint rendszerszintű problémát okoz, hogy ezeket a tanulókat szinte automatikusan fölmentik az alól, hogy érdemjegyet kapjanak bizonyos tárgyakból, így viszont nem tudnak leérettségizni.
Az is szerepel a javaslatban, hogy a kormány a tranzitzónákban lévő menedékérő gyerekeknek is tegye lehetővé a tanulást, míg eddig csak a státuszt megkapó gyerekekkel kellett kötelezően foglalkozni. Az EMMI emellett
- 2018 augusztusáig működni hagyná az egységes óvoda-böldöcséket;
- bevezetné a "külföldi iskolai kirándulás" intézményét, amelyeket márhogy szabályoznának, mint a belfödli osztálykirándulásokat (de például egy felvidéki vagy erdélyi kirándulás belföldinek számítana)
- és garantálná az egyetemeken tanársegédként dolgozóknak, hogy ha megkapták a doktori címüket, adjunktusként dolgozhatnak tovább.