Lázár Jánosnak nagy kő eshetett le a szívéről

2021.09.29. 08:35

Megérkezett a hatodik vasútvillamos Magyarországra – számolt be róla közösségi oldalán Lázár János, a tram-train kormánybiztosa. Ez azért nagy dolog, mert minimálisan ennyi szerelvényre van szükség ahhoz, hogy megindulhasson a menetrend szerinti forgalom Szeged és Hódmezővásárhely között. 

Persze addig még sok víz lefolyik a Tiszán, hiszen az új szerelvényt is készre kell szerelni, majd teljesítenie kell az előírt vizsgákat és meg kell szereznie a tanúsítványokat, hogy forgalomképes legyen. Ám miután ez a jármű is csatasorba áll, már hatszoros sebességgel folytatódhat a teszt, amelyben együttesen 50 ezer kilométert kell az új vasúti hibrideknek hibamentesen megtenniük.

Először az iskolakezdésre ígérte a kormánybiztos a tram-traineket. A MÁV azóta a 2021/2022. évi menetrendváltás időpontjára, vagyis idén decemberre prognosztizálta az utasforgalom megindítását, de ennek előfeltétele volt, hogy megérkezzen az első hat szerelvény, mivel kevesebbel nem lehet biztosítani a menetrendben előirányzott követési időket. Bár konkrét időpont még mindig nincs, a vasútvillamos-projekt főmérnöke szerint a karácsonyi bevásárlást már tram-trainken intézhetik a helyiek.

Az első három prototípus már 11 ezer kilométer teljesítésnél jár, így ha semmilyen nagyobb zökkenő nem lesz, a karácsonyi nagybevásárlást már a tram-trainnel végezhetjük, akkora megindul ugyanis az ideiglenes menetrend szerinti közlekedés

– mondta el Kanda Imre a Rádió7 keddi műsorában.

A zökkenők alatt a szakember vélhetően a technikai problémákat értette, de szó szerint is volt már probléma a vasútvillamossal, aminek a létét, próbajáratait még nem szokta meg a dél-alföldi autóstársadalom.  Volt nemrégiben egy ütközés Hódmezővásárhelyen, de többször is hajszálon múlt, hogy nem történt baleset.

Debrecenben egy szerelvényen éppen mostanság tesztelnek egy rendszert, amely előrejelzi a villamosvezetőnek a potenciális veszélyforrásokat. Az eddigi eredmények nagyon biztatók és pozitívak, bár még finomhangolás szükséges, ugyanakkor egyáltalán nem elképzelhetetlen, hogy ha ez a teljesen új és egyedi rendszer beválik, akkor később a tram-train szerelvényekbe is beépítik  – írja a Promenad24