A tanárok negyede sem töltötte ki a kérdőívet, amely alapot ad az új ellenőrzési rendszer bevezetéséhez

GettyImages-629423925
2023.01.04. 16:18
A Belügyminisztérium egy új rendszerszintű, éves belső teljesítményértékelés bevezetését tervezi a nevelési-oktatási intézményekben. A tárca az ellenőrzést a tanárok által kitöltött kérdőívekre alapozza, tájékoztatásuk szerint ugyanis az érintettek hetven százaléka támogatja, hogy ezentúl a teljesítménytől függjön a bérezés. A felmérésben ugyanakkor még a tanárok negyede sem vett részt.

A Belügyminisztérium új, tanárokra és intézményvezetőkre irányuló ellenőrzési koncepciójához az a tavaly júniusban és szeptemberben kiküldött két kérdőív adhatott támpontot, amelyet a pedagógusoknak és a nem oktatási tevékenységet végzőknek, az úgynevezett noks-dolgozóknak küldtek körbe – írja a Napi.hu a Belügyminisztériumtól kapott sajtóválaszra hivatkozva. A tárca a lapnak azt is megerősítette, hogy a koncepció kidolgozás alatt van.

Az első, júniusi kérdőívet 24 ezren töltötték, közülük 21 ezer pedagógus és háromezer noks-munkatárs. 

A tanárok esetén így a kitöltési arány 15 százalék volt, nagyjából minden hetedik pedagógus mondta el a véleményét.

A szeptemberi kérdőíves felmérésben a megkérdezett pedagógusok közül már több mint 33 ezren adtak választ, ami körülbelül 24 százalékos részvételi arányt jelent.

A tárca erre a támogatottságra hivatkozva vezetne be egy új, éves belső teljesítményértékelési rendszert, amelyről itt írtunk korábban.

A koncepció célja „a minőségi munkavégzés” ösztönzése, ami a gyakorlatban azt jelentené, hogy az átlag feletti teljesítményt nyújtó tanárok pluszpénzt kaphatnak, ugyanakkor az átlag alatt teljesítők illetménye akár csökkenhet is.

Az új teljesítményértékelő rendszer bevezetésével kapcsolatban az Index is kereste a Belügyminisztériumot, a tárca lapunknak azt írta:

A pedagógusok teljesítményértékelésének bevezetését az érintettek többsége támogatja. A pedagógusok körében végzett online felmérés eredménye szerint a válaszadók 70 százaléka egyetértett azzal, hogy díjazásuk a jövőben vegye figyelembe teljesítményük értékelését, a nevelő-oktató munka minősége alapján történő differenciálását.

(Borítókép: BSIP / Universal Images Group / Getty Images)