Európa második leglassabb személyvonata
További Belföld cikkek
- Matolcsy György: A korlátlan erőforrások világa felé hajózunk
- Egyetlen szóval intézte el a bíróság kérdését a férfi, aki több ember otthonát is porig égette Pécsnél
- Orbán Viktor elárulta, hogy mivel kezdett foglalkozni 2009-ben
- A csúcsforgalomban füstölt el egy villamos Budán
- Tizenhárom autó ütközött az M6-oson, teljesen megbénult a forgalom
Hiába közlekedik légkondicionált motorkocsi naponta és irányonként négyszer a 34 kilométer hosszú Szilvásvárad-Putnok vonalon, az utasok száma csak a ritkán haladja meg a 10-et. Nem csoda, hogy a vonal évek óta szerepel a forgalomszüneteltetésre kijelölt vonalak listáján.
Az Eger-Putnok vonal részét képző vonalszakasz soha nem volt nagy jelentőségű. Az árufuvarozást a kis teherbírású sínek nehezítették, az utas pedig az alacsony sebesség és a településeket elkerülő vonalvezetés miatt volt kevés. Ma már a fát is közúton szállítják és a munkalehetőségek híján lévő falvak lakossága a buszokat sem képes megtölteni, így a vasútvonal sorsa törvényszerűen a pusztulás volt.
A vonalvezetés kifejezetten hegyvidéki jellegű: alagút, mély bevágások, magas töltések és éles kanyarok jellemzik. E vonalat tartják az ország egyik legszebb vonalának.
A vonal további érdekessége, hogy az utas jelenleg csak itt láthat Magyarországon kalauz által kezelt nyíltvonali sorompót. E sorompó előtt a vonat megáll, a kalauz leszáll és letekeri a sorompót. A vonat áthaladása után a kalauz feltekeri a sorompót, majd átsétál az úton, végül felszáll az ott rá váró vonatra. Ez a művelet 3-4 percig is eltart.
A Putnok és Kiskapud közötti rész eddig is a legrosszabb állapotú szakasza volt a vonalnak, de most egy mérővonat áthaladása után a szakemberek a forgalomszüneteltetésre tettek javaslatot, mivel a könnyű sínek közötti talpfák elkorhadtak, és már nem képesek tartani a síneket és a sínrögzítő-elemeket.
A szakminiszter azonban decemberig közszolgáltatást rendelt a vonalra (a MÁV-menetrend szerint a vonatok március 1-jén közlekedtek volna utoljára), ezért a pálya járhatatlannak nyilvánítását nem hagyták jóvá, inkább levették a sebességet 10 km/órára. Így a vonat az első 12 kilométert kerek egy óra alatt teszi meg, a további 22 kilométerre azonban már csak 45 perc kell.
Az Index vasútmániás fórumán olvasható, hogy a 10-es sebesség fenntartásához több helyen talpfacserét hajtanak jelenleg végre, megszűntetve ezzel a közvetlen siklásveszélyt.
Az Európai Unióban ilyen hosszú, ilyen jelentős sebességkorlátozásra (lassújelre) nincs példa, még a nálunk gazdaságilag fejletlenebb tagállamokban sem, legyen szó kis- vagy nagyvasútról. A hosszú lassújel ellenére az átlagsebesség a teljes útvonalra vetítve már majdnem 19,5 km/óra, ezzel pedig „csak” a második leglassabb személyvonat az EU-ban: a szintén magyar építésű erdélyi Oravicabánya-Stájerlakanina vasútvonal 33 kilométerének megtételére kerek két óra kell.