Vendel
7 °C
19 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Illegális menetrend szerint járnak a vonatok

2008.05.27. 14:47
Lezárják a vasúti pályát éjszakánként Kiskunfélegyháza és Szeged között, ám a pályamunka következményeként a nappali menetrend is módosult. A módosított menetrend azonban szabálytalanul készült, ráadásul hátrányos az utasokra. A MÁV-csoport tagjai egymásra mutogatnak.

Úgy módosította a MÁV a Közforgalmú Menetrendet és törölt egy InterCity megállót ideiglenesen a menetrendből, hogy arról sem a menetrend megrendelőjével (a szaktárcával), sem a helyi önkormányzattal nem egyeztetett, ráadásul a szegedi IC-k békéscsabai csatlakozását is főleg papíron képesek csak biztosítani, a valóságban többnyire nem.

A Budapest-Szeged vonal éjszakai lezárása és korlátozott nappali használhatósága miatt kiadott "vágányzári menetrendje" magán viseli a MÁV-csoport rossz hatékonyságú működésének összes jegyét. A kétségkívül szükséges és indokolt karbantartási munka forgalomszervezési aspektusaival csak későn kezdtek el foglalkozni, a kapkodás pedig ritkán vezet optimális megoldáshoz.

Azt kell tudni eldönteni, hogy melyik ujjamat harapjam meg – mondta Csontos Endre, a MÁV Zrt. forgalmi igazgatója a konkrét eset kapcsán. Arról döntöttek, hogy a szatymazi megállást vagy a szegedi csatlakozást biztosítsák inkább. Noha formálisan a szatymazi csatlakozásról mondtak le, valójában mindkét ujjukat megharapták.

A menetrend elkészítése nem a MÁV Zrt., hanem egy tőle független, kifejezetten erre a célra létrehozott állami tulajdonú cég feladata. A Vasúti Pályakapacitás-elosztó (VPE) Kft.-nél azonban hivatalosan nem tudnak semmiféle személyvonati menetrendváltozásról a nappali forgalomban. Az érintett vonatokra új menetrend-igénylést senki sem nyújtott be hozzájuk, így új menetrend sem készülhetett a törölt megállással, és a korábbitól eltérő szegedi, kisteleki, kiskunfélegyházi indulási és érkezési időkkel.

A vágányzár oka

Május 26-tól június 20-ig tart az ágyazatrostálás a szegedi vonalon. Éjszaka a régi kőágyazatból eltávolítják a homokot és törmeléket, így javítva az ágyazat vízelvezető- és teherbíró-képességét. A kirostált anyag helyét friss kővel pótolják, majd beszabályozás után alacsony sebességgel (20 km/órával), nappal járhatóvá válik a pálya.

Egy-két héttel a rostálás után, amikor az új kőágy megülepedik (tömörödik), újra beszabályozzák a pályát. Ezután feloldhatóvá válik a korábban elrendelt lassújel, és újra 100 km/órás sebességgel közlekedhetnek a vonatok az érintett szakaszon.

A vágányzár ideje alatti pályakapacitást a pályavasút határozza meg, és tájékoztatja erről a VPE-t. Ennek alapján olyan menetrend készül, melyben az egyes vonatok menetrendje módosul. A kapacitás feletti vonatokat törlik, autóbusszal pótolják vagy elterelik. Természetesen az érintetteknek lehetőségük van előzetes egyeztetésre, melyet most is kezdeményezett a MÁV-csoportnál valaki. Az egyeztetésen megállapodhatnak a vágányzári menetrend elveiről, megegyezés híján a vonatok fontossági sorrendjének figyelembe vételével készül el a vágányzári menetrend.

Az értekezleten a MÁV-Starttól a területi koordinátor, a járattervező, valamint a szegedi állomásfőnökség képviselői vettek részt a koncepcióalkotásban, a MÁV Pályavasútja is hasonló beosztású emberekkel képviseltette magát. Az előzetes egyeztetést követően azonban a megállapodott pályavasúti vágányzári igényt, illetve a módosítandó egyéb igényeket a VPE-hez be kellett volna nyújtani.

Szatymaz

A MÁV-Start nem adta meg konkrétan, hogy mekkora az utasforgalom Szatymazon. Szóvivőjük csak annyit mondott, hogy minimális, egyes vonatoknál csak 1-2 fő. A forgalmi szervezet ennél konkrétabb volt, ők napi 150-200 utasról tudnak.

Tény, az ütemes menetrend bevezetése előtt sem a gyors, sem az IC vonatok nem álltak meg Szatymazon. A település azért lehetett az új menetrend legnagyobb nyertese, mert az egyvágányú pályán a két ellenirányú IC pont itt találkozott egymással. Ezt a találkozást helyezték most át ideiglenesen Balástyára.

A MÁV-Start szerint a lehetőségek vizsgálata alapján született meg az a döntés, hogy a szegedi csatlakozást tartják meg Békéscsaba felé/felől, mivel ez több utast érint, mint a szatymazi megállás. Szegeden a kétperces átszállási idő teljesülését azzal is segítik, hogy a pesti vonat peronjának túlsó oldalán áll a békéscsabai vonat.

Ahogy az új menetrend kritikusai rámutatnak, Szegeden a közös peronhasználatra eddig sem volt minden vonatnál mód, szűkebb technológiai időknél még kevésbé lesz. Szegeden eddig sem vártak a vonatok csatlakozásra, most sem fognak. Az ütemes menetrend feszessége miatt a Szegeden elszenvedett késés Békéscsabáig nem csökken, ám addig és ott újabb csatlakozási problémákat okozhat. Eddig az ötperces átszállási idő bizonyult naponta többször is kevésnek Szegeden, most a kétperces fog szinte mindig csatlakozásmulasztáshoz vezetni.

A helyzetet orvosolhatta volna, ha a Szeged-Békéscsaba vonal menetrendjét is módosították volna Szeged és Szeged-Rókus között. Szeged-Rókuson találkozik ugyanis a két ellenirányú vonat, a korszerűtlen biztosítóberendezés miatt 4-5 percet állva ott. Ha az egyik vonat állásidejét növelik, a másiké csökkenthető lenne. Így délelőtt Budapest felé, délután Orosháza, Békéscsaba felé lehetne megbízhatóbb csatlakozás. Sőt, akár a szatymazi megállás is megmaradhatott volna.

A csatlakozások tarthatósága kapcsán Csontos Endre igazgató is szkeptikus. Szerinte rendszeres, hogy a változó helyszínű, pár száz méteresre tervezett 20-as lassújel hossza (mely miatt az egész új menetrend készült) a tervezett technológia csúszása (például a kőpótlás elmaradása) miatt napról napra több száz méterrel nőhet. Márpedig így a legjobb menetrend is borulhat.

Általános problémája a személy- és tehervonatokat közlekedtető társaságoknak, hogy a forgalomszervezési, pályafenntartási hibák, csúszások miatt őket soha nem kárpótolja senki. A pályavasút gyakorlatilag büntetlenül megteheti, hogy ne tartsa be a vállalt technológiát és ütemtervet.

Arra sem a MÁV-Start, sem a MÁV nem tudott választ adni, hogy ki engedélyezte számukra, hogy a minisztérium által megrendelt közszolgáltatást (melynek része volt a szatymazi megállás) egyoldalúan módosítsák. A legutóbbi ilyen egyoldalas módosítás az emlékezetes januári hófrász alkalmával több vasúti vezető állásába került.