A MÁV tudni szeretné, hova utazunk

2008.04.24. 13:14
Új üzleti stratégiával, átalakított szervezeti struktúrával, csökkentett létszámú menedzsmenttel vág bele a MÁV Start Zrt. megújításába Kozák Tamás, a februárban kinevezett vezérigazgató. Az új vezető az internetes jegykiadás bevezetését, az utastájékoztatás fejlesztését és a közszolgáltatási szerződés aláírásának elérését nevezte a közeljövő megoldandó feladatának.

Kozák Tamás, a MÁV Start vezérigazgatója

„Azt vállaltam, hogy három hónap alatt összeállítok egy új üzleti stratégiát. Ez el is készült, a MÁV Start igazgatóságának következő ülése tárgyalja majd” – mondta az Indexnek Kozák Tamás, a cég februárban, az emlékezetes hófrászt követően kinevezett vezérigazgatója. Az új stratégia kulcsponti elemeinek a finanszírozási kérdéseket, a tervezhetőség biztosítását és a szolgáltatásfejlesztést nevezte. A cégvezető hangsúlyozta, nagyon fontos lenne számukra a közszolgáltatási szerződés aláírása, mely több évre biztosítaná a munkák és az üzemvitel tervezhetőségét.

A Start két héten belül várhatóan megújítja Internetes oldalát, amely reményeik szerint átláthatóbb és informatívabb lesz a jelenleginél. Középtávon a vonatok késése az Interneten követhetővé válna.

Noha a cég már februárban elindította volna internetes jegykiadását, most szeptember végét tűzték ki végső határidőnek. Az állomási vizuális és hangosbemondó rendszerek fejlesztéséhez is hozzákezd a Start a MÁV-val közösen, több erre irányuló közbeszerzés már le is zárult - mondta el a vezérigazgató.

Kozák Tamás tarthatatlannak tartja, hogy fogalmuk sincs arról, mely viszonylatokon utaznak az utasaik. Hiába áll át rohamléptekkel a Start a hagyományos jegyekről a számítógépes jegykiadásra (hiába viszonylatos immár a kiadott jegyeik 80 százaléka), a jegyeladási programjuk statisztikai moduljának meg nem vásárlása miatt nem tudják feldolgozni a már birtokukban lévő adatokat. „Az ilyen és ehhez hasonló néhány millió forintos problémákat – van belőlük jó pár – nagyon gyorsan meg kell oldani” – mondta el Kozák.

Az új Start vezér szabadkezet kapott a cég szervezetének és menedzsmentjének átalakítására, amihez hozzá is kezdett. Ennek eredményeként csökkenhet a döntési szintek száma és csökken a felsővezetés létszáma is: a vezérigazgató-helyettesek száma például várhatóan ötről háromra. Az új szervezetben az üres vezetői helyeket jórészt nyitott pályázatok útján töltenék be. „Úgy tervezem, hogy július végéig feláll az a csapat, amit már a csapatomnak vallhatok” – zárta a beszélgetést Kozák Tamás.

Kozák Tamás nemcsak a Start vezérigazgatója, hanem a MÁV Cargo elnöke is egyben. Ám a Cargo elnökként már nincs sok feladata, ott egyfajta átadás-átvétel zajlik, az igazgatóság jóformán csak a cég jogszerű működését felügyeli, érdemi stratégiai kérdésekkel már nem foglalkoznak.

160-nal személyvonattal

Megérkezett a 30. FLIRT motorvonat a MÁV Starthoz. Ezzel nem ért véget az új járművek szállítása, miután a vasúttársaság élt opciós jogával és további harmincat rendelt a vonatokból. A vonatgyártó Stadler új szolnoki alumínium-kocsitest gyárának alapkőletételére május 22-én kerül sor.

A 2006-ban megkötött szerződés alapján a svájci cég 2007. áprilisa és 2008. március vége között szállította le és helyezte üzembe a 30 darab négykocsis motorvonatot, melyek ma főleg Budapest-Komárom, Budapest – Székesfehérvár és Budapest – Pusztaszabolcs között közlekednek. A komáromi vonalon menetrendszerint 140-nel haladnak a FLIRT személyvonatok, ám késés esetén április óta akár 160-ra is gyorsíthat a motorkocsi-vezető.

Az újabb 30 motorvonattal további mozdony vontatta ingavonatokat váltanának ki a székesfehérvári és pusztaszabolcsi vonaton, de a Start reményei szerint jutna belőlük a hatvani vonalra is. A Stadlernek csak 2009. februárjától kellene szállítania az újabb járműveket, ám a cégnél jelezték, már hamarabb is meg tudnák kezdeni a szállításokat, amiről tárgyalásokat is kezdeményeztek a Starttal.

Az Index kérdésére a vasúttársaságnál elismerték, a FLIRT vonatok jellemzően csatoltan közlekednek, mivel a budapesti elővárosi forgalom nagysága ezt indokolja. Ennek ellenére az újabb 30 szerelvény is négykocsis lesz, noha volna lehetőség hat- vagy nyolckocsis szerelvények rendelésére is. Hosszabb vonatok rendelélésől szó már van, döntés még nincs a Startnál. A gyártó álláspontja szerint a járművekbe utólagosan is beépíthetőek pótkocsik.