Vendel
7 °C
19 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mehetnek a vonatok a Margit hídhoz

2008.06.04. 15:13
Az utolsó pillanatban aláírták azt a szerződést, ami alapján a Budapest–Esztergom vonatok a Nyugati pályaudvar helyett a Margit híd budai hídfőjétől közlekednek június 21-től szeptember 21-ig az újpesti vasúti Duna-híd cseréje alatt.

A MÁV meghirdette az esztergomi vonatok új menetrendjét. Munkanapokon 24 vonat fordul a Margit híd budai hídfőjénél egy felszíni tárolóvágányon kialakított végállomáson, míg három esetben Kaszásdűlőnél kell átszállni. Hétvégén mind a 19 vonat a Margit hídtól közlekedik.

Klikk!

A vonatok Óbuda állomástól egy összekötő vágányon haladnak be Kaszásdűlő HÉV-állomás egyik szélső peronjára, majd innen a HÉV- pályán közlekedve érnek el a Margit hídhoz. A MÁV-Start vonatai a HÉV-vonalon valamennyi útba eső megállóban megállnak, azok BKV bérlettel is igénybevehetők.

Nem sokon múlott, hogy az ideiglenes közlekedést a költségvetés „Vasúti fejlesztések EIB hitelből” előirányzat terhére finanszírozó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) autóbuszos pótlást rendeljen Óbuda és a Nyugati pályaudvar között az Árpád hídon át. Noha műszaki, forgalmi és gazdasági akadálya nem volt a vonatok Margit hídhoz való közlekedésének, váratlanul elháríthatatlannak tűnő jogi akadály lépett fel.

A VEKE nyilatkozata

Bár a műszaki és pénzügyi akadályok már tavaly elhárultak, szavakban pedig minden szereplő elkötelezett volt a megvalósítás iránt, mégis elakadt az ügy. A szereplők között nem volt összhang, nem volt bizalom. A rendező elv a „vigye el a balhét a másik” volt.

A VEKE ebben a helyzetben lépett közbe és hozta tető alá azt az egyeztetést a Magyar Vasúti Hivatalban, ami után ha csikorogva is, de mégis megindultak újra a tárgyalások. Ám ez nem volt elég, gyakorlatilag folyamatos kontroll alatt kellett tartani az eseményeket.

A VEKE célja e pótlással az, hogy megmutassuk, lehet ilyen jellegű közlekedésszervezési megoldásokban gondolkodni, és ne féljen hasonló kezdeményezésektől senki.

A BKV HÉV-pályái olyan vasútvonalak, melyeken a hatályos engedély szerint csak a BKV Zrt. járművei közlekedhetnek. Mivel a BKV engedélyének módosítása a rendelkezésre álló rövid idő alatt nem lett volna megoldható, ráadásul aránytalanul sok munkával járt volna, így a vonatok közlekedésének ügye úgy tűnt, holtpontra kerül.

A Fővárosi Önkormányzat Közlekedési Ügyosztálya, a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium illetékese, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) valamint a BKV illetékes főosztálya nem törődött bele a helyzetbe, és a Magyar Vasúti Hivatallal együttműködve három alternatív megoldást is kidolgoztak a helyzet megoldására. Végül az a verzió valósul meg, mely szerint a MÁV-Start egyfajta alvállalkozója lesz a BKV-nak erre a három hónapra – feltéve, hogy a NIF, a MÁV és a MÁV-Start után a BKV is aláírja az erről szóló szerződést.

A nagyarányú szakmai támogatás és lobbi nem véletlen a projekt mögött. Az ügyben résztvevők véleménye szerint ilyen előremutató megoldásra évtizedek óta nem volt példa Magyarországon. A különböző kötöttpályás közösségi közlekedési rendszerek közötti átjárhatóság megvalósítása egyre gyakoribb Európa-szerte, ám erre itthon a személyszállítás terén még nem volt példa.

Nem először közlekednek a vonatok a Margit hídig, a második világháború után a most felújítandó ideiglenes Újpesti vasúti Duna-híd átadásáig már egyszer bejártak idáig a vonatok, igaz akkor a HÉV is MÁV kezelésben volt, valamint a mai Komjádi uszodánál vasútállomás is épült Császárfürdő néven.