Hella
16 °C
28 °C

Budapest

Elhármasmetrósodik a HÉV is

május 25., 10:42 Módosítva: 2018-05-26 10:36
577
Tömegesen jelentkeznek az új típusú hibák a túlüzemeltetett HÉV-eken, ahol a legöregebb szerelvény idén tölti be az 52. évét, ez derült ki a MÁV-HÉV igazgatójának minapi előadásából. A vonalakat és a vonatokat fel kell újítani, ebben mindenki egyetért, de mást akar a MÁV és mást a BKK.

A 42 éves átlagéletkorú HÉV járműállomány túlüzemeltetésének a jelei már mutatkoznak, panaszolta a napokban Bokori Balázs, a BKV-ból kivált HÉV-üzem, a MÁV-HÉV Zrt. stratégiai igazgatója egy vasúti konferencián. A rossz pálya a korszerűtlen járműkkel egyre több kárt okoz, új típusú hibák jelentkeznek tömegesen (a forgóváz-kereten, a kerékpárakon), az elavult járművekhez alig lehet kapni az elavult alkatrészeket.

Zsúfoltság a csepeli HÉV-en

A csepeli HÉV szerelvényeinek harmada használhatatlanná vált, 35%-kal nagyobb a zsúfoltság a ritkább közlekedés miatt. Ez már a sokadik intő jel: sürgősen meg kell kezdeni a HÉV-ek teljes felújítását és fejlesztését, írja Facebook-oldalán a Közlekedő Tömeg Egyesület. Csütörtöktől csúcsidőben jelentősen ritkábban közlekedik az egyébként is zsúfolt csepeli HÉV, mert a járművek sorozatos meghibásodása miatt harmadával kevesebb hadra fogható szerelvény áll rendelkezésre. A vonal járművei közül az idősebbek 52-53 évesek, de a fiatalabb, NDK-ban gyártott kocsik is elérték a 40 éves kort. Ilyen korú vasúti járművek komolyabb korszerűsítés nélkül nem tarthatók örökké üzemben, a szerelvények meghibásodása pedig egy újabb intő jel, hogy a HÉV-ek fejlesztése már nem várhat tovább.

A HÉV-járművek alapvetően 3 csoportba sorolhatók: 

  1. Az MIX/A jelzésű (1963 és 1966 között gyártott), 
  2. az MX (1971-ben gyártott) 
  3. és az MXA jelzésű (1975 és 1983 között gyártott) motorkocsikból (és pótkocsikból) álló szerelvényekre.
Tovább

Szeptemberben felújítják a Vörösmarty teret

május 24., 16:26 Módosítva: 2018-05-25 05:38
76

A tervek szerint szeptemberben kezdődhet meg a belvárosi Vörösmarty tér és környékének felújítása, amely várhatóan több ütemben eltart majd jövő év augusztusának végéig - derült ki a Fővárosi Közgyűlés jövő szerdai ülésére benyújtott előterjesztésből.

Az MTI híre szerint a komplex felújítás elsődleges célja a környező utcákkal egységes arculat kialakítása, a Vörösmarty tér jelenleg is domináló gyalogos forgalmának megtartása, a közösségi tér jelleg fejlesztése, valamint az időszakos vásárok közműellátásának előkészítése.

A tervek szerint a Vörösmarty tér mellett felújítják a Deák Ferenc utca Bécsi utca és a Vigadó épülete közötti szakaszát, a Vigadó utcát, valamint a Harmincad utcát. A teret egyedi, természetes lapkővel burkolják le, valamint megújítják a forgalomtechnikai elemeket, az úttartozékokat - a szegélyeket, a parkolásgátló elemeket, a faveremrácsokat - és az utcabútorokat. Továbbá korszerűsítik a felszíni vízelvezetést, felújítják, illetve cserélik a közműveket és fejlesztik a megvilágítást is.

Tovább

Füstölt a 2-es metró egyik kocsija

május 24., 13:07 Módosítva: 2018-05-24 19:42
70

Járműhiba miatt nem jár a 2-es metró a Deák Ferenc tér és a Déli pályaudvar között - közölte a BKK Facebookján. Az érintett szakaszon pótlóbusz közlekedett délután 2 óráig.

A Fővárosi katasztrófavédelmi Igazgatóság szóvivője az MTI-nek elmondta, hogy a Batthyány téri metróállomáshoz riasztották a tűzoltókat, mert a Déli pályaudvar felé tartó szerelvény harmadik kocsija füstölt.

batyi
Fotó: Olvasónk

A tűzoltók kiérkezése előtt már kiürítették az állomást, az utasokat kiterelték. A tűzoltók füstöt, tüzet nem tapasztaltak, de hőkamerával átvizsgálják a szerelvényt. Ezután a kocsiszínbe kísérték a metrószerelvényt.

Tovább

Fürjes: A kormány nem gyámkodhat Budapest fölött

május 24., 10:42 Módosítva: 2018-05-24 20:10
132

A mindenkori kormány nem hagyhatja magára a fővárost, de nem is gyámkodhat fölötte, ennek jegyében cselekszünk. Budapest a pártok fölött álló ügy - mondta a Magyar Hírlapnak adott interjúban Fürjes Balázs, az új, Budapestért és az agglomerációért felelős államtitkár, aki eddig kormánybiztosként felügyelte a budapesti beruházásokat.

Arra a kérdésre, hogy miért volt szükség új államtitkárság létrehozására, azt felelte: "2030-ra Budapest Európa legélhetőbb városa, egyik legjobb helye lehet. Hogy kihozzuk a helyzetből a maximumot, a kormány oldaláról is koncentráltabb irányításra, tervszerűségre van szükség. A változás nem csorbítja, a kerületek jogait...Javítjuk az együttműködést a fővárossal, hatékonyabbá tesszük a kormányzati Budapest-munkát". 

Fürjes kacsának nevezte a hírt, hogy emiatt csorbulna Budapest önkormányzatisága. "Semmilyen hatáskört nem von el senki a fővárostól, sőt a főpolgármester személye tovább erősödik, hiszen mostantól jogszabály rögzíti, hogy a kormányzati Budapest-feladatokat is vele közösen kell ellátni" - mondta. 

Tovább

Idén is lesz Szabihíd

május 23., 11:19 Módosítva: 2018-05-23 14:15
2324

Idén is a gyalogosoké lesz négy nyári hétvégére a forgalomtól elzárt Szabadság híd - jelentette be Szalay-Bobrovniczky Alexandra szerdán Budapesten. Július 14. és augusztus 5. között négy egymást követő hétvégén vehetik birtokba a hidat a piknikezők, jógázok, és minifesztiválozók.

A Szabihíd projekt alulról jövő spontán kezdeményezésként indult 2016-ban. A szervezőkkel tavaly interjút készítettünk az ötlet kitalálásáról, a meglepő sikerekről és a főváros hozzáállásáról; a cikk ide kattintva olvasható.

A tavaly nyári rendezvénysorozatról a szervezők filmet is készítettek, amely nemcsak a hangulatot mutatja be esküvővel, grillezéssel, piknikkel, függőágyakkal és különféle programokkal, de az egész ötlet születéséről, és a Fővárossal és Tarlós Istvánnal való egyeztetésről is szól. A Szabihíd - A szabadság hídja című kisfilm először az Indexen volt látható.

Tovább

További egy évet kell várni a budapesti e-jegyre

május 23., 09:36 Módosítva: 2018-05-23 22:36
958
Tizenkét év helyett várhatóan eggyel még többet csúszik a BKK elektronikus jegyrendszere, a RIGO. A több száz beléptetőkapu helyett csak egy tucatnyi áll, azok sem teljes üzemmódban működnek; a 11 ezer jegyérvényesítő készülékből csak néhányat szereltek fel három buszra; csipkártyákból pedig még egyet se adtak ki, még tesztelni sem. A beruházás befejezésének első céldátuma 2006 volt, az utolsó 2018. Már most látható, hogy ezt sem tudják tartani. De 17 milliárd forintból 5,3-at már elköltöttek.

Nem lehet azt mondani, hogy nem halad a BKK az elektronikus jegyrendszer bevezetésével. Már három buszon is található a rendszerhez tartozó érvényesítő készülék – igaz, terv szerint már ezernél is több járművön kellene lennie. Viszont jó hír, hogy a készülékek, amikkel egyelőre érvényesíteni nem lehet, jól bírják a tesztet: nem áztak be a busz belterében, nem rázkódtak szét.

Megkérdeztük ugyanis a BKK-t, milyen fázisban van a beruházás. A válasz szerint folyamatosan szerelik fel és tesztelik az elektronikus jegyrendszerhez tartozó beléptetőkapukat és jegyérvényesítő készülékeket. 

A több mint ezer buszból még csak néhány kapott jegyérvényesítőt, ezek – mint fentebb írtuk – jól bírták a változó időjárási és útminőségi körülményeket:

A december folyamán telepített –  az elektronikus jegyrendszerhez kapcsolódó érvényesítő készülékekkel felszerelt –  első autóbusz  esetében az eszközök GPS elérésének és adatkommunikációjának tesztjére került sor, a lefedettség szempontjából legkritikusabb útvonalakon (pl. Hegyvidék, szűk belvárosi utcák). Ezen kívül az autóbusz felszerelésének egyik legfontosabb célja volt, hogy a szakemberek valós üzemi körülmények között vizsgálhassák az eszközök megbízhatóságát, rázkódás elleni védelmét és az időjárási körülmények elleni tűrőképességét. Az elmúlt öt hónap során az eszközök hiba nélkül üzemeltek, egyetlen esetben sem igényeltek beavatkozást. A Deák téri beléptetőkapukon kicsit fejleszteni kellett, de az elmúlt 3 hónapban – ezalatt egymillió utas haladt át rajtuk – érdemi hiba nélkül működtek az eszközök

– számolt be a BKK a „teszteredményekről”.

Ez jó hír, a rendszer elektronikus lelkét azonban nem lehetett tesztelni. Be sincs kapcsolva, nincs ugyanis ehhez szükséges csipkártya. Még tesztverzióban sem. Pedig az első tervek szerint már 12 éve át kellett volna adni a rendszert.

Tovább

Gyermekotthonban élő gyerekek mondanak verset a BKK járatain

május 22., 11:18 Módosítva: 2018-05-22 13:11
847

A gyereknap alkalmából keddtől vasárnapig számos járaton köszönti a gyerekeket verssel a BKK. A közlekedési társaság ráadásul idén a Cseppkő Gyermekotthoni Központ lakóit kérte fel a produkcióra.

A kilenc kisgyerek József Attila: Altató, Bartos Erika: Villamos, Forgalom és Trolibusz, Erdős Virág Négyeshatos és Varró Dániel: Hol alszik a villamos? című versét mondják el. 

Tovább

Megadobermann a szivattyúházban

május 18., 16:38 Módosítva: 2018-05-20 07:18
168

A Várkert Bazár előterében álló, kalandos sorsú Várkert Kioszkról/Kaszinóról már többször írtunk, de egyik legíresebb építészünk, Ybl Miklós által szivattyúháznak tervezett épület úgy tűnik, most hosszabb időre horgonyt vetett: Kreatív Ház néven közösségi térré, kulturális helyszínné avanzsált.

Ybl olyan, mint Makovecz, bármihez nyúlt, templom lett belőle

- ezt már a megnyitón mellettem ülő építész mondta. Ez nyilván arra vonatkozott, hogy a Vár vízellátásáért felelős szivattyúházat is olyan reneszánsz köntösbe építette 1905-ben az építész, hogy száz év után is érdemes belőle reprezentatív kulturális központot alakítani.

Tovább

Tarlósnak 5-10 feltétele van az újrainduláshoz

május 18., 15:29 Módosítva: 2018-05-18 20:44
130
Tarlós István bejelentette, hogy összeírta, milyen feltételekkel vállalná, hogy jövőre újra induljon a főpolgármesteri posztért. A személyi kérdések nélküli 5-10 pontos listát ismeri Orbán Viktor miniszterelnök és Gulyás Gergely kancelláraminiszter, hamarosan hárman együtt foglalnak állást ezekben a kérdésekben.

Nem mondom meg.

– válaszolta Tarlós István főpolgármester Gulyás Gergely kancelláriaminiszterrel és Fürjes Balázs, budapesti városfejlesztési államtitkárral közösen tartott sajtótájékoztatóján arra a kérdésre, hogy jövőre újra indul-e a posztért. Mint mondta, az ügyben tárgyal még Orbán Viktorral és Gulyás Gergellyel.

Azt se mondom meg.

– válaszolta Tarlós a tárgyalások befejezési időpontját firtató kérdésre. Ha eljön az idő, hárman közösen fogják tudatni a döntést.

Tovább

Sofőr nélküli busz csapódott egy másikba a Széll Kálmán téren

május 17., 08:45 Módosítva: 2018-05-18 09:06
654

Egy olvasónk szerint a Széll Kálmán téren ma reggel 8 óra körül egy busz nekiütközött egy másiknak, ráadásul úgy, hogy az egyikben

nem volt vezető és a lejtőn magától elindult.

A busznak berobbant az ablaka, az olvasónk szerint egy repülő üvegszilánk megsebesített egy nőt a fülén.

Egy másik olvasónk által küldött fotó szerint egy 149-es gurult neki egy feltehetően 22-es busznak.

Az esetről egyelőre sem a BKK, sem a rendőrség oldalán nincs információ. Amint választ kapunk kérdéseinkre, frissítjük a cikket.

Tovább

Non-stop járat lesz a 200E jelzésű reptéri busz

május 16., 12:07 Módosítva: 2018-05-17 09:45
1218

Péntektől az eddigi 30 perc helyett 20 percenként járnak a 100E jelzésű buszok a főváros központja és a Liszt Ferenc repülőtér között. Ezt már néhány napja tudni lehet Tarlós István főpolgármester bejelentéséből. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) most közzétette a további változásokat, amelyek javítják a reptér megközelíthetőségét.

Tovább

Sűrűbben fog közlekedni a 100E reptéri buszjárat

május 11., 15:29 Módosítva: 2018-05-16 11:57
301

A Közlekedő Tömeg Egyesület tavaly november óta többször felhívta a városvezetés figyelmét, hogy a 100E repülőtéri expresszbuszon elviselhetetlen a zsúfoltság volt, és az addigi 30 helyett 10 percenkénti közlekedés volna szükséges. Két hete megint rosszul lett egy utas a tömegtől, de most végre megtört a jég. 

Az egyesület rendszeres kiállása, a fokozott médiaérdeklődés és a szakértői nyilatkozatok megtették hatásukat: Tarlós István főpolgármester pénteken bejelentette, hogy május 19-től egész nap 30 helyett 20 percenként fog közlekedni a buszjárat - közölte az Indexszel az egyesület. 

A Közlekedő Tömeg szerint a 20 perces sűrűség enyhíteni fogja a méltatlan körülményeket, de csak részsikerként értékelik, továbbra is kitartanak amellett, hogy 10 percenként kéne járnia.

Korábban átfogó javaslatot tettek a járat fejlesztésére, amiből a városvezetés két elemet is megfogadott: az első busz jóval korábban, az utolsó busz pedig jóval később fog indulni annak érdekében, hogy az éjszakai repülők utasai is használhassák a buszjáratot.

Javasolták még azt is, hogy az összes ajtón tegyék lehetővé a felszállást, legyen bankkártyás fizetés a felszállásnál, és a repülőtér felé is álljon meg a járat az Astoriánál. 

Tovább

Tarlós a következő hetekben dönti el, hogy újraindul-e

május 10., 13:36 Módosítva: 2018-05-10 15:20
33

Tarlós István főpolgármester csak akkor indulna a 2019-es önkormányzati választáson jelenlegi posztjáért, ha marad a közvetlen választás. Az MTI szerint a 3-as metró akadálymentesítésről szóló megállapodás aláírása után beszélt erről újságíróknak.

Hogy a jövőre esedékes önkormányzati választásokon újra elindul-e a főpolgármesterségért, azt nem árulta el, az MTI szerint azt mondta, jelenleg egyeztet, és úgy fogalmazott: "pár hét múlva okosabbak leszünk".

Főpolgármesterként Tarlósnak szüksége van a közvetlen választás adta legitimitásra, ezért ha a törvényeket úgy módosítják, hogy a posztot más módon töltik be, nem vállalja a feladatot. Ugyanakkor ő nem tud arról, hogy változtatnának a szabályokon: úgy tudja, megmarad a közvetlen főpolgármester-választás intézménye.

Csatlakozzon az Index tematikus Facebook-oldalához, és moderált körülmények között beszélgethet róla.

(Borítókép: Huszti István / Index)

Tovább

20 metróállomásból 18 lesz akadálymentes

május 10., 12:30 Módosítva: 2018-05-10 16:53
34

A felújítás alatt álló 3-as metróvonal húsz állomásából tizennyolc lesz akadálymentesen megközelíthető, írja az MTI, miután Tarlós István főpolgármester és Kovács Ágnes, a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetségének (MEOSZ) elnöke megállapodást írt alá csütörtökön. A tervek szerint öt állomáson úgynevezett ferdepályás lifteket építenek.

A Fővárosi Közgyűlés legutóbbi ülésén jóváhagyott megállapodás értelmében várhatóan speciális ferdepályás kabinfelvonókkal oldják meg az akadálymentesítést az Arany János utca, a Ferenciek tere, a Kálvin tér, a Corvin-negyed és a Klinikák állomáson.

A Dózsa György út metróállomás akadálymentesítését a metróvonal északi szakaszának felújítása után, a forgalomba helyezést követően végzik majd el, legkésőbb 2020. szeptember végéig. Az Ecseri út és a Pöttyös utca esetében ideiglenesen korlátlifteket építenek, végleges megoldás 2023. december 31-ig születhet.

Tovább

Túlhajtott, idegileg kimerült sofőrök esnek egymásnak a BKV-nál

május 8., 15:58 Módosítva: 2018-05-09 11:03
665

Egy korábbi konfliktus vezetett szombaton odáig, hogy két trolibusz vezetője egymásnak menjen a 70-es troli fordulójánál a végállomáson. Az egyikük elővett egy viperát, mire a másik kést rántott. Én meg nagy hirtelen azt sem tudom, melyik kérdéssel kezdjem, úgy jönnek gyors egymás utánban.

De kezdjük a történetet ott, hogy Budapesten BKV-sofőrnek lenni nemhogy nem egy életbiztosítás, de szinte egyenes út a halálba. Naszályi Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke szerint ma nem nagyon találni olyan, az ötvenes éveiben járó sofőrt a közlekedési vállalatnál, aki ne szedne napi szinten vérnyomáscsökkentőt, és ne küzdene valamilyen szövődménnyel. A sofőrök túlhajszoltak, a közlekedési vállalat pedig nemhogy igyekezne a munkatársait érő stresszt csökkenteni, a körülményeken javítani, hanem egyre jobban hajtja őket.

Lássuk, mi a fő stresszforrás. Ehhez kedden elballagtam a helyszínre, az Erzsébet királyné útja végén, az aluljáró mögötti buszfordulóba.

Éppen három troli állt bent, és a sofőrök, bár nyitottak voltak a kérdéseimre, de a szombati eseményről konkrétan nem tudtak többet, mint amit innen-onnan hallani. A konfliktus már előző nap kezdődött, a két férfi a parkolás miatt veszett össze, ami másnap a késes-viperás jelenetbe torkollott. Hogy nem lett súlyosabb a helyzet, az annak köszönhető, hogy kihívták a rendőrséget, akik előállították a két férfit, akiket hétfőn a BKV azonnal kirúgott.

Tovább

Tarlós: Eljárást indítunk a kivágott margitszigeti fák miatt

május 4., 09:10 Módosítva: 2018-05-04 17:21
4026

Bontják a régi teniszstadiont a Margitszigeten, hogy új teniszstadiont építsenek a helyére, és a munkálatok során rengeteg fát kivágtak, írja a Hvg.hu. Ebben az új stadionban rendeznék jövőre a Hungarian Open ATP World Tour tenisztornát.

Ez azért különös, mert Áder János március elsején visszadobta a Margitszigetre építendő teniszcsarnok ötletét, arra hivatkozva, hogy a törvényt nem igazolták hatástanulmányokkal, nincs megfelelően előkészítve, és a beruházás

veszélyeztetné a Margitsziget természetvédelmi és kulturális örökségi jellegét, valamint az alatta lévő ivóvízbázist.

A régi parlament Áder vétója után idő hiányában nem tudott egy átdolgozott beruházási tervet elfogadni. A korábbi, elutasított terv szerint az új stadion kedvéért az aktuális törvényi szabályozásokat is figyelmen kívül hagyták volna. Sem a főváros parkolására, sem az építtetők személygépkocsi-elhelyezési kötelezettségére, sem a fás szárú növények védelmére, kivágására és pótlására vonatkozó vagy az árvízvédelemmel összefüggő jogszabályokra nem kellett volna tekintettel lenni a fejlesztés kedvéért. Ezt úgy tehették volna meg, hogy a kormány nemzetgazdasági üggyé nyilvánította a stadion építését.

A margitszigeti teniszstadion építéséről egyébként Tarlós Istvánnal sem egyeztettek ekkor, ezért a főpolgármesteri hivatal azt közölte február 21-én, hogy a döntést nem hajlandóak végrehajtani.

A Hvg kérdésére a főváros elárulta, most sem adtak "engedélyt vagy hozzájárulást fák és fásszárú növények kivágásához, illetve bármiféle új felépítmény előkészítési és kivitelezési munkálataihoz sem, hiszen nem léteznek még konszenzuson alapuló tervek". Az Indexnek Tarlós István elmondta,

a cégnek nem volt fakivágási engedélye, azokat önkényesen, engedély nélkül vágtak ki, a főváros el fog járni az ügyben.

A fairtással járó bontás 198 millió forintba kerül, a West Hungária Bau Kft. végzi, amely a WHB-cégcsoport tagja. Érdekes véletlen lehet, hogy ennek a cégcsoportnak egy cége vette meg korábban Tiborcz Istvántól, Orbán Viktor vejétől azt a társaságot, amely az OLAF-os korrupciós botrányba keveredő Elios felét birtokolta.

Tovább

Miért nem tud Budapest új buszokat venni?

május 2., 15:10 Módosítva: 2018-05-03 10:09
425

Öt éve, amikor Orbán Viktor és Tarlós István 150 új, csuklós Mercedes buszt adott át a fővárosnak, úgy tűnt, hogy egyenesbe kerül buszfronton a főváros.

Nem ez történt, és tudósító legyen a talpán, aki az elmúlt évek betartás-sorozatának kanyarjait követni tudta.

A hétvégén két Facebook-bejegyzés is született, ami lényeglátóan megmagyarázza a helyzetet.

Vitézy Dávid, a BKK volt vezérigazgatója saját oldalán azon kesergett, hogy a kezdeti nekilendülés után 2014-ben valami megváltozott: azóta az összes budapesti busztender sikertelen lett (metrópótlóra kiszervezés, metrópótlóra buszvásárlás több körben stb).

Ha a korábbi terveink szerint eredményesen haladt volna tovább a buszprogram, 2018-ra már csak alacsonypadlós buszok járnának Budapesten - ez nem így lett

– írta bejegyzésében Vitézy.

A másik bejegyzés a VEKE oldalán született, aminek elnöke Dorner Lajos, Tarlós István egyik tanácsadója. A poszt a zsúfolt reptéri buszok okozta tarthatatlan helyzetről szól, ami alá a VEKE kommentben röviden és velősen leírta, miért is nem tud a főváros 2014 óta sikeresen buszt vásárolni:

A BKV önkormányzati cég, az önkormányzatok hitelfelvétele pedig kormányjóváhagyáshoz van kötve. Jogszabály-módosítással kivették a főváros lehetőségei közül, hogy az EIB bank hitelkeretét buszvásárlásra fordítsák. A BKV buszbeszerzései fölött pedig a NABB nevű buszbizottság őrködik, akik pedig semmi másra nem adnak engedélyt, mint Mészáros Csabától való buszvásárlásra. Aki meg nem szállít, vagy ha igen, csak szxrt.

(A NABB a Nemzeti Autóbusz Beszerzési Bizottság, Mészáros Csaba pedig a kormány által istápolt Mabi Busz, új nevén Ikarus Egyedi Kft. vezetője. Mészárost a buszokkal kapcsolatosan az Index kereste korábban, de nem reagált.)

A 2016-ban beharangozott Nemzeti Buszgyártási Stratégia lesújtó első évéről tavaly beszámoltunk. Hamarosan letelik a második év, a helyzet azóta sem jobb.

Tovább

Kiszámoltuk: 500 Ft-tal drágább lesz taxizni

április 25., 14:59 Módosítva: 2018-04-26 07:35
337
Ravaszul emelték a taxitarifákat, a sok százalék között azt se tudja az utas, melyik az igazi. Kiszámoltuk, hogy júliustól mennyivel kell többet fizetnie az átlagos, valamint az annál rövidebb vagy hosszabb taxiutakon.

Elfogadta a szerdán a fővárosi közgyűlés azt a taxis kezdeményezést, hogy megemeljék a taxitarifákat. Az alapdíj júliustól 450 forintról 700 forintra (55%-kal), a kilométerdíj 280 forintról 300 forintra (7%-kal) és a percdíj 70 forintról 75 forintra (7%-kal) növekszik. 

Mivel a tarifák differenciáltan emelkedtek, nem lehet pontosan megmondani, hogy az emelés hány százalékos drágulásban jelentkezik az utasok pénztárcáját nézve. A taxisok átlagosan 10%-os drágulást emlegetnek, de azt is fel lehet tenni, hogy a fix magasabb alapdíj rövidebb távon jóval drágább utazást, hosszabb távon kevésbé drágább utazást okoz.

Tovább

Döntött a főváros: drágul a taxizás

április 25., 04:56 Módosítva: 2018-04-25 15:16
147
A 3-as metró akadálymentesítését, a taxitarifák 7 százalékos emelését és a Lánchíd lezárását, felújítását megszavazta a fővárosi közgyűlés a szerdai ülésén. Az új fizetős parkolási zónák bevezetéséről, valamint a városnéző buszok piacának koncesszióba adásáról elnapolták a döntést.

9 óra 20: Bevonult a folyosóról Tarlós István, elkezdődött a közgyűlés. Az ülés előtti villámsajtótájékoztatókon az ellenzék a Lánchíd felújításának elhúzódását, a taxis áremelést és a fizetős parkolási zónák kiterjesztését ostorozta. 

Hajdú László, XV. kerületi polgármester bejelentette, hogy lemond közgyűlési madátumáról, mert nyert a választáson, és a Parlamentet választja (egyszerre nem lehet országgyűlési képviselő és polgármester is). Ilyen dilemma elé néz még Csárdi Antal LMP-s és Kocsis Máté fideszes. Mindketten mennek az Országgyűlésbe, A negyedik érintett, Karácsony Gergely viszont marad zuglói polgármester, és marad a fővárosi közgyűlésben.

9 óra 40: Máris levették a napirendről az egyik fontos napirendi pontot: Tarlós kezdeményezésére az előterjesztő elfogadta, hogy elnapolják a döntést a városnéző buszokról.

Akadálymentesítik a 3-as metrót

Az előterjesztés szerint a 3-as metró felújítása során akadálymentesítik a legtöbb állomást, konkrétan a vonal 20 állomása közül 18 akadálymentesen megközelíthető lesz. Így a rekonstrukciós projekt korábbi műszaki tartalmában nem szereplő öt állomás - Arany János utca, Ferenciek tere, Kálvin tér, Corvin-negyed, Klinikák - is akadálymentesítve lesz, méghozzá különleges, Magyarországon még nem ismert módszerrel: ferde liftekkel, amik az állomások 3 mozgólépcsője közül az egyik helyét foglalják majd el

Elfogadták

Szavazzon Ön is! A metró akadálymentesítését

  • 4119
    Elfogadom
  • 532
    Nem fogadom el

Július 1-től drágább lesz taxival utazni

A közgyűlés fideszes többséggel megszavazta a taxitarifa-emelést. A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara közgyűlés előtt felszólaló képviselője elmondta, hogy megszavaztatták az emelést a taxisokkal, akiknek 82%-a támogatta, mert az öt éve megállapított díjakhoz képest sok pluszkiadásuk lett. Közölte, hogy ez a mérték még egy visszafogott emelést jelent.

A DK részéről kifejtették, hogy az emelést elfogadhatatlannak tartják, mert egyfelől voltak olyan taxis költségelemek, amik csökkentek, és a taxis csalásokat sem tudták teljesen kiszűrni.

Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke is szót kapott az ülésen. Elmondta, hogy hosszú egyeztetés után javasolták az emelés mértékét. Eredetileg nagyobbat szerettek volna, de elfogadták a főváros érveit, ezért csökkentették a mostani arányra. Metál szerint nem azért nehéz Budapesten taxit kapni, mert csökkent a taxisok száma, hanem azért, mert a taxispiac rendezése után megnőtt a bizalom, és több lett a fuvarszám. 

Tarlós István végül közölte, hogy megpróbáltak demokratikus javaslatot tenni.

A jelenlegi 450 forintos alapdíj 55 százalékkal 700 forintra emelkedik, a kilométerdíj 280-ról 7 százalékkal 300 forintra, míg a percenkénti várakozási díj 70-ről 6,67 százalékkal 75 forintra nőtt.

Elfogadták

Szavazzon Ön is! A 7%-os taxitarifa-emelést

  • 5937
    Nem fogadom el
  • 813
    Elfogadom
Tovább

Ha így halad, nagyon hosszú időre elfelejthetjük a Lánchidat

április 24., 17:14 Módosítva: 2018-04-25 12:52
203
Egy év alatt háromszorosára nőtt a Lánchíd felújításához szükséges idő, ráadásul úgy, hogy az eredetileg a felújításhoz tartozó Váralagutat kivették a beruházásból, ez derül ki a fővárosi önkormányzat anyagából. A miértre nincs válasz.

Két fővárosi előterjesztés, az egyik 2017 áprilisi, a másik 2018 áprilisi: 

  • a tavalyi szerint a Lánchíd és a Váralagút felújítása másfél év alatt megoldható 22,3 milliárd forintból
  • a most szerdán tárgyalandó szerint csak a Lánchíd felújítása (Váralagút nélkül) beletelik 3 évbe, és 16,3 milliárd forintba kerül majd (az Alagút költségét nem tüntették fel)

Azt nem tudni, mi történhetett egy év alatt, ami így megnövelte a felújítás várható idejét, az viszont biztos, hogy a szükséges idő tavaly tavasszal (a főpolgármesteri hivatal közlése alapján) másfél évről két és fél évre ugrott, majd idén februárban Tarlós István nyilvánosan már 3-3,5 évet emlegetett.

Tovább

Újszülöttet hagytak a Jahn Ferenc kórház inkubátorában

április 24., 16:57 Módosítva: 2018-04-27 12:04
591

Egy újszülött kislányt találtak a Jahn Ferenc Dél-pesti kórház babamentő inkubátorában kedd reggel, áll a kórház sajtóközleményében. Az első vizsgálatok szerint a baba egészséges, de mivel az orvosok nem tudnak semmit a születés körülményeiről, továbbra is megfigyelés alatt tartják.

Tovább

Két tonna romlott húst borítottak le Rákospalotán

április 24., 12:00 Módosítva: 2018-04-25 08:58
185

Tetten érték a mezőőrök azokat, akik évek óta romlott húst hordtak ki Rákospalota külterületére - közölte Oláh Csaba, a Rákosmenti Mezei Őrszolgálat intézményvezetője az MTI-vel kedden.

Hétfő este észlelték, hogy két hússzállító megy be a Rákospalota külterületére, ezért értesítették a fóti mezőőröket. Az egyik autó elmenekült a helyszínről, de a másikban ülő három elkövetőt elfogták, és a rendőrség rabosította őket.

Az elkövetők 2-2,5 tonna romlott húst, csontot helyeztek ki a külterületen, mintegy 220 ládában.

Évek óta próbálták elfogni az elkövetőket, akik havi rendszerességgel hordtak ki - általában 2-3 köbméter - romlott húst a külterületre. A rendőrség környezetkárosítás miatt indított eljárást.

A metrópótlós buszozás kihívást kapott, lezártak két sávot közműfelújítás miatt

április 23., 23:29 Módosítva: 2018-04-24 10:53
73

Budapest közlekedése ismét a szemünk előtt omlik össze. Az évekig zajló metrófelújítás miatt a felszínre terelt forgalom ugyanis kihívást kapott a Dózsa György út felől. A Közlekedő Tömeg Egyesület hétfői közleménye szerint mostantól hónapokon keresztül "30 perces dugókban állhatnak az alternatív metrópótló járatok utasai."

Az történt ugyanis, hogy szombat óta közműépítési munkálatok miatt lezártak egy-egy sávot a Dózsa György úton mindkét irányban. Az egyesület tapasztalatai szerint a közműépítés első munkanapján ez volt jellemző:

  • az elvileg óránként 3000 férőhelyet biztosító alternatív metrópótló járatok 20-30 perces dugókat állnak végig
  • a 20E járatot soron kívül elterelték a dugós útvonalról, így viszont nincs kapcsolata az M1-es metróval

Az egyesület idézi a BKK-t:

  • a Kerepesi út felé haladó útpályáján ideiglenesen megszűnik a buszsáv […] az ott haladó közösségi közlekedési járatok – a 20E, a 30-as, a 30A, a 105-ös és a 230-as busz, valamint a 75-ös és a 79-es trolibusz – menetideje várhatóan megnövekedik.
Tovább

Új parkolási fizetőövezetek lehetnek Újbudán

április 23., 12:52 Módosítva: 2018-04-23 19:11
129

Új parkolási fizetőövezeteket alakíthatnak ki Újbudán, írja a Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésére benyújtott javaslat alapján az MTI.

A testület az újbudai önkormányzat - a kerületi parkolási nehézségek enyhítését célzó - javaslatára módosíthatja a XI. kerületi parkolási szabályozást, amelynek alapján várakozási övezetbe vonnák a Bocskai út - Karolina út - Villányi út - Tas vezér utca által határolt területet, a Gellérthegy teljes kerületi részét, az őrmezői lakótelepet, a kelenföldi városrészt - azaz a Szerémi út - Galvani utca - Andor utca - Egér út - vasút - Hamzsabégi út által határolt területet -, valamint az Infopark területét. Továbbá a Műegyetem rakparton is várakozási díjfizetést vezethetnek be.

Az előterjesztés szerint a Fővárosi Állat- és Növénykert főigazgatója javaslatot tett az Állatkerti körúton várakozás díjának csökkentésére, mert a 2017. szeptember 1-jével bevezetett, a munkanapokon óránként 525 forintos várakozási díjfizetés kedvezőtlenül befolyásolta az ott működő nagy forgalmú közintézmények látogatottságát. A javaslat szerint az Állatkerti körúton a ligeti főszezonban óránként 265 forintot, a holtszezonban óránként 175 forintot kellene fizetni a parkolásért.

Tovább

Vitézy Dávid kiakadt a taxidráguláson, beszólt Tarlóséknak is

április 21., 10:25 Módosítva: 2018-04-21 20:30
569

Szombat délelőtt megjelent Facebook-posztjában több ponton is kritizálja a főváros taxis tarifák várható emelését Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ korábbi vezetője. Mint pénteken megírtuk, a fővárosi közgyűlés várhatóan szerdán dönt arról, hogy júliustól a mostaninál jóval drágább legyen a budapesti taxizás: a hatósági áras tarifában az alapdíj 55 százalékkal, a várakozási és kilométerdíj 6-7 százalékkal nőhet.

Tovább

A 3-as metró akadálymentesítéséről és a Lánchíd felújításáról dönthetnek szerdán

április 21., 08:29 Módosítva: 2018-04-21 20:29
43

A jövő szerdai Fővárosi Közgyűlés ülésén dönthetnek a 3-as metró akadálymentesítéséről, közölte az MTI. A vonal 20 állomása közül 18 akadálymentesen megközelíthető lesz. Az állomások felújításával egyidejűleg a rekonstrukciós projekt korábbi műszaki tartalmában nem szereplő öt állomás - Arany János utca, Ferenciek tere, Kálvin tér, Corvin-negyed, Klinikák - speciális akadálymentesítéséről dönthetnek.

A Dózsa György út metróállomás akadálymentesítését a metróvonal északi szakaszának felújítása után, a forgalomba helyezést követően végezhetik majd el, a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetségével (MEOSZ) kötendő megállapodás szerint legkésőbb 2020 szeptember végéig. Az Ecseri út és a Pöttyös utca metróállomás esetében ideiglenesen korlátlifteket építhetnek, végleges megoldás 2023. december 31-ig születhet.

Tovább

Júliustól drágulhat brutálisan a budapesti taxizás, az alapdíj 55%-kal nő

április 20., 21:42 Módosítva: 2018-04-21 10:43
1190

 Július elsejétől drágább lehet Budapesten taxival utazni. A jelenlegi 450 forintos alapdíj 55 százalékkal 700 forintra emelkedhet, a kilométerdíj 280-ról 7 százalékkal 300 forintra, míg a percenkénti várakozási díj 70-ről 6,67 százalékkal 75 forintra nőhet, ha a fővárosi közgyűlés jövő szerdai ülésén a képviselők megszavazzák a Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes által jegyzett javaslatot (pdf), írja az MTI.

Tovább

Bemutatták, milyen lehet az új budapesti híd

április 20., 17:58 Módosítva: 2018-04-21 20:30
1020
A rotterdami Erasmus hidat is megálmodó angol-holland tervezőiroda ferde kábeles, ferdén kialakított pilonokkal tervezett hídja nyert a Galvani híd tervpályázatán. A híd Újbudát és Csepelt köti majd össze, 2028 és 2033 között építhetik meg.

A zsűri értékelése szerint az UNStudio, Buro Happold Engineering alkotta konzorcium győztes pályázata egy olyan 2x3 forgalmi sávos, villamosközlekedésre is alkalmas híd, amely „egyszerre egyedi és elegáns, mégis dinamizmust és erőt sugárzó.”

A második helyet megosztva nyerte egy konzervatívabb, kétpilonos függőhíd part felé döntött pilonokkal (tervező a Lavigne & Chéron Architectes, Bureau d'Etude Greisch, Közlekedés Consulting Engineers, Geovil konzorcium), valamint egy, a Duna közepén elhelyezett pilléren támaszkodó, döntött ívekkel tervezett híd (Leonhardt, Andrä und Partner, Zaha Hadid Architects, WERNER Consult és Smoltzcyk & Partner).

A zsűri még három másik tervet javasolt megvételre, egy ívhidat és két egypilonos, függesztett hidat.

Tarlós István szerint az új híd napi 30 ezer gépkocsival csökkenti a belvárosi hidak, 8 ezerrel pedig az Üllői út forgalmát. A győztes pályázat kiválasztásánál a hasznosság, az innováció, és a költségoptimalizálás döntött.

Tovább

József nádor tér: utcai parkolók az új mélygarázs fölé

április 19., 17:02 Módosítva: 2018-04-20 11:55
371
Jól halad a József nádor téri mélygarázs: nemrég kihirdették a felszínrendezésre kiírt pályázat eredményét. A győztes a Penta Kft lett, 1,2 milliárd forintból építhetnek parkot a mélygarázs tetejére. Az egyébként szép parkba több tucat felszíni parkolót is elhelyeznek, annak ellenére, hogy alatta 500 férőhely várja az autókat. Ez szakértők szerint megdöbbentő és abszurd.

A nemrég közzétett közbeszerzési hirdetmény szerint a Penta Általános Építőipari Kft. nyerte el a József nádor téri mélygarázs felszíni rendezésére kiírt pályázatot. A cég (áfa nélkül) 1,185 milliárd forintért végzi el a munkát.

A favorit

A Penta gyakori nyertese a belvárosi közbeszerzéseknek. A cég nyerte az V. kerülete által a közterületek felújítására és mélyépítési munkákra kiírt 5 milliárd forint keretösszegű tendert. Nemrég a Szervita tér megújítási munkáit kapták meg, 134 millió forintért.

Az 500 férőhelyes mélygarázs építésének szükségességét már kezdetektől sokan megkérdőjelezték, főleg akkor, amikor az építkezés elején kivágták a tér össze fáját. A munka végén felvetődik a kérdés, hogy miért az önkormányzat állja egy magánpénzből épített mélygarázs milliárdos felszíni rendezését, és külön érdekes, hogy a tervek szerint a garázs tetején kialakítandó parkban több tucat utcai parkolóhelyet is kialakítanak.

Az utcai parkoló egy mélygarázs tetején megdöbbentő és abszurd

– mondta lapunknak Molnár László közlekedésépítő mérnök, a Főmterv volt vezérigazgatója, aki legfeljebb néhány mozgássérült parkolót tudna elképzelni a József nádor téren. Az nem baj, ha a belvárosban mélygarázs épül, de az utcai parkolást akkor teljesen el kell tüntetni. A parkoló autók ugyanis megölik a közterületet: tönkreteszik a padkákat, a fákat, a parkot, a látványt, a gyalogos és kerékpáros lehetőségeket.

Tovább

Meghosszabbítják a kisföldalattit

április 18., 15:02 Módosítva: 2018-04-19 11:55
2293

A BKK kiírta a közbeszerzést a Millenniumi Földalatti Vasút (a kisföldalatti) felújításának és bővítésének engedélyeztetésére és kiviteli terveinek elkészítésére - tudta meg a Zoom.hu. Lift és új kijárat épül a Deák téren, az Oktogonon és a Hősök terén, új állomás épül a Hungária körút alatt, és új végállomás a Vigadó téren, több állomást pedig akadálymentesítenek. A Zoom szerint valószínűleg a járműveket is meg kell majd újítani, új járművek beszerzésére lehet szükség, amik egyterű, nagyobb kapacitású, hosszabb szerelvények lesznek.

Tervek a meghosszabbításra a Fomterv oldalán.
Tervek a meghosszabbításra a Fomterv oldalán.

Ezeken kívül a második ütemben meghosszabbítják a vonalat északon a Mexikói úttól a Kassai térig. A harmadik ütemben pedig 2,2 kilométerrel hosszabbítják meg a vonalat a Kassai tértől a Marchieggi hídnál felépítendő új közlekedési csomópontig.

meghossz jarmu
Fotó: FŐMTERV

A Zoom szerint ha megvannak az engedélyek, már csak magát a kivitelezést kell közbeszereztetni, és kezdődhet a munka.

Tovább