Orbán
10 °C
24 °C
Index - In English In English Eng

Budapest

Ilyen lesz az újlipótvárosi Szent István-szobor

tegnap, 16:07 Módosítva: 2019.05.24 21:45
53
Novemberben állíthatják fel a Szent István parkban az államalapító király szobrát, ahonnan korábban eltávolították Lukács György filozófus, kommunista politikus szobrát.

A XIII. kerületi Szent István parkba tervezett, az államalapító királyt ábrázoló szobor elhelyezéséről dönthet a Fővárosi Közgyűlés jövő szerdán, az ülésre benyújtott javaslat szerint a tér déli részén novemberben állítanák fel Harmath István szobrászművész egész alakos alkotását:

Forrás: Fővárosi közgyűlés
Forrás: Fővárosi közgyűlés

A Szalay-Bobrovniczky Alexandra főpolgármester-helyettes jegyezte előterjesztésben az olvasható: Harmath István pályamunkájában "közhelyszerű sémáktól mentes érzékenységgel, mégis egyfajta józan tárgyilagossággal ábrázolja Szent István határozott alakját". 

A szobor frontális beállítású, a figura mozdulatai és az ábrázolt szimbólumok jelentőségteljesek: "a szobor mozgása, az ég fele mutató jobb kéz, illetve baljában az országalma mind az államalapítóra utalnak". A fejet egyszerűsített korona díszíti - írták.

A Fővárosi Közgyűlés 2017. január 25-i ülésén döntött Tokody Marcell (Jobbik) javaslatára, hogy lebontják Lukács György filozófus, kommunista politikus szobrát a Szent István parkban, ahol helyet kap majd egy az államalapító Szent István királyról készült alkotás.

A Budapest Galéria nyílt, országos pályázatot írt ki az alkotás létrehozására. A pályázatra 19 pályamű érkezett be. Lukács György szobrát 2017. március 28-án vitték el a Szent István parkból.

A Fővárosi Közgyűlés jövő szerdai ülésére benyújtott javaslathoz mellékelt bírálóbizottsági jegyzőkönyv szerint novemberben avathatják fel a Szent Istvánt ábrázoló szobrot.

Tovább

Csütörtöktől újra mindkét irányban járható az Etele út

május 22., 17:51 Módosítva: 2019.05.22 19:37
2

Csütörtöktől ismét mindkét irányban lehet majd használni Budapesten az Etele utat, amelyet az 1-es villamosvonal meghosszabbítása miatt zártak le, de útszűkületre továbbra is számítani kell.

Az Etele úton a Fehérvári út és Tétényi út között a forgalom mindkét irányba kétszer egy sávon haladhat, egyedül a Rátz László utcai gyalogosátkelő jelzőlámpája nem működik még, azt csak a villamosforgalom júliusra tervezett megindulásakor üzemelik be, közölte a Budapesti Közlekedési Központ (BKK).

Tovább

Nagykövet lett Csiszár Jenő

május 17., 21:05 Módosítva: 2019.05.18 21:21
920

Rendkívüli és meghatalmazott nagykövetté nevezték ki Csiszár Jenőt, vette észre a 444 a mai Magyar Közlönyben. Az ugyanakkor nem derült még ki, hol lesz az állomáshelye.

Csiszárt 2017 januárjában nevezték ki milánói főkonzulnak annak ellenére, hogy semmilyen diplomáciai tapasztalata nem volt. A rádiós műsorvezető a 90-es években vált ismertté Apukám világa című betelefonálós műsorával a Juventuson. Később a Heti Hetes műsorvezetője lett, dolgozott a TV2-nél és a Class FM-nél is, 2001-től néhány évig Olaszországban élt. A főkonzuli munkáját 2017 nyarán kezdte meg, miután többszöri nekifutásra letette a szükséges nyelvvizsgákat. Csiszár az elmúlt évben kétszer is találkozhatott Orbán Viktor miniszterelnökkel: augusztusban részt vett a kormányfő és Matteo Salvini belügyminiszter találkozóján, novemberben pedig ő kísérte a Kurtág György operájának milánói ősbemutatójára érkező Orbán házaspárt.

Tovább

Eldőlt: elbontják a Nyugati téri felüljárót

május 16., 20:56 Módosítva: 2019.05.17 20:26
4813

Most már biztosnak látszik, hogy hamarosan elbontják a Nyugati téri felüljárót, miután erről szóló döntés született a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsának május 14-i ülésén. A pestbuda.hu cikke szerint Tarlós István főpolgármester azt mondta, a felüljáró

városképi szempontból rendkívül csúnya,

ezért kell elbontani.

A döntést a fővárosnak és a kormánynak is jóvá kell hagynia, ám Tarlós azt mondta egy szerdai rádióinterjúban: a tanács minden eddigi döntését jóváhagyta mindkét testület, így most is erre számít.

Tovább

Mégse mondják fel a zuglói parkolási szerződést?

május 14., 17:06 Módosítva: 2019.05.14 23:24
4

Információink szerint a zuglói jegyző törvényességi kifogást nyújt be a két módosító parkolási témájú határozattal kapcsolatban, amit hétfőn fideszes javaslatra fogadott el a kerületi önkormányzat. Értesülésünket az önkormányzat sajtóosztálya megerősítette.

Mindkét módosítót a Karácsony Gergely polgármester előterjesztése előtt nyújtották be, ami szerint Zugló saját kézbe veszi a parkolás üzemeltetését, azaz kiszervezett magáncég helyett a kerület cége intézi majd a fizető parkolás üzemeltetését (főleg az ellenőrzésről van szó). Az egyik fideszes módosító határozat szerint a kerület felmondja a ,,pazarló parkolási üzemeltetési szerződéseket”, a másik szerint pedig a kerületi lakosok számára június 13-ától ingyenes lesz a parkolás Zuglóban.

Azt egyelőre nem sikerült megtudni, hogy mi az indoka a jegyző törvényességi kifogásának. Az viszont biztos, hogy az erős fideszes frakcióval bíró képviselőtestület és az ellenzéki főpolgármester-jelöltként induló polgármester hosszú politikai birkózást folytat azon, kinek a nyakába lehet varrni, hogy a jelenlegi, kiszervezett parkolás-működtetés nem költséghatékony. Sőt a kormánypártiak szerint veszteséges is, amit viszont Karácsony nem cáfol.

Mint arról beszámoltunk, hétfőn elfogadta a zuglói testület Karácsony Gergely polgármester javaslatát is, hogy a kerület saját kézbe veszi a parkolás üzemeltetését, és a fideszes módosítókat is, miszerint Zugló felmondja a helyi parkolást üzemeltető cégekkel a szerződést, valamint, hogy a kerületi lakosok számára június 13-ától ingyenes lesz a parkolás Zuglóban.

Tovább

Pár nap, és újra az autósoké az Etele út

május 13., 14:24 Módosítva: 2019.05.13 18:54
719
Az 1-es villamos Kelenföld vasútállomásig tartó meghosszabbítása az utolsó fázisához ért, 2019 júliusában megindul a villamosforgalom az új szakaszon, áll a BKK közleményében.

Az útburkolati jelek felfestésének befejezése május közepére várható. Ettől az időponttól a gépjárművel közlekedők ismét mindkét irányban használhatják az Etele utat a Fehérvári út és a Somogyi út közötti szakaszon. A jelenleg módosított útvonalon közlekedő buszok is az eredeti nyomvonalukon közlekednek majd.

A vágányzóna füvesítése, az üzemeltetési költségek optimalizálása érdekében, 2019 májusában fejeződik be. Az utas nélküli próbajáratok tervezetten 2019. júniusban indulnak, ezek sikeressége és a járművezetők oktatásának megtörténte után előre láthatóan 2019. július közepén indul a villamosforgalom az új szakaszon. 

Eddig elkészült a teljes vágányépítés a Fehérvári úttól az Etele térig, a peronok burkolata ( Bikás park, Bártfai utca, végállomás), a perontetők szerkezete, megépült az útpálya és a vágány közötti szegély és gömbsüvegsor. Elkészültek az Etele téri végállomás vágánykapcsolatai is. Az útépítési munkákkal végeztek az Etele úton. 

Tovább

Zugló felmondja a parkolási szerződéseket

május 13., 12:16 Módosítva: 2019.05.13 18:59
766
Zugló önkormányzata felmondja a helyi parkolást üzemeltető cégekkel a szerződést - döntött fideszes javaslatra a XIV. kerületi képviselő-testület hétfői ülésén. Zugló arról is döntött Karácsony Gergely polgármester javaslatára, hogy saját kézbe veszi a parkolás üzemeltetését. A képviselők határoztak arról is, hogy a kerületi lakosok számára június 13-ától ingyenes lesz a parkolás Zuglóban.

Karácsony Gergely polgármester közleménye szerint hétfőn harmadjára vitte a zuglói testület elé költségcsökkentő javaslatát, amely a Fidesz tartózkodása mellett megszerezte a testületi többséget.

Mint ismert, a parkolás jelenlegi üzemeltetőjének szerződése 2019. július 9-én lejár. Ez ad lehetőséget arra, hogy a túl magasnak ítélt költségeken az önkormányzat csökkentsen. Karácsony Gergely most elfogadott előterjesztése értelmében a jövőben a fizetőparkolás nem szólhat a profitszerzésről, kizárólag egy célt szolgálhat, a forgalomszabályozást. Ezt pedig úgy érhető el, ha az önkormányzat - külső cég közbeiktatása nélkül - saját maga végzi az üzemeltetési feladatokat. 

Tovább

Zugló nem vár a fővárosra, maga végeztet patkányirtást

május 10., 14:53 Módosítva: 2019.05.10 20:33
673

A patkányok számának növekedése a fővárosban szorosan összefügg az elégtelen szemétszállítással és a csatornahálózat megfelelő karbantartásának hiányával

- jelentette ki Karácsony Gergely, az MSZP és a Párbeszéd közös főpolgármester-jelöltje egy ellenzéki sajtótájékoztatón, amiről az MTI számolt be.

Zugló polgármestere szerint tetézte a bajt, hogy a Tarlós István vezette önkormányzat egy alkalmatlan céget bízott meg a patkánymentesítéssel. Szakértők szerint mindennek nyomán a fertőzött objektumok száma a fővárosban mára azonos a 45 évvel ezelőttivel. Mint mondta,

Zuglóban egyre több közintézménytől kap jelzést a patkányok elszaporodásáról, ezért helyi forrásból kezdenek patkányirtásba. Mivel azonban ez fővárosi feladat, be fogják nyújtani a számlát - jegyezte meg.

Tovább

A Környezettudatos Polgár esete a ragaszkodó gumiabronccsal

május 9., 05:09 Módosítva: 2019.05.09 15:55
560
Olvasónk megpróbálta szabályosan elhelyezni a lecserélt gumiabroncsait, de eltévedt a bürokratikus útvesztőben, végül inkább fizetett 2000 forintot, csak hogy jogkövető lehessen.

Egészen átlagosan indult egyik olvasónk, Attila története: a napokban nyári gumira cserélték a télit a kocsijukon. 

A rossz télit ott akartuk hagyni a gumisnál, de közölte, hogy nem vitték el tőle sem, így vigyem magammal. Meglepődtem, de nem tudtam mit tenni, beraktam az autóba.

Elment tehát az Ecseri úti lakossági hulladékudvarhoz, ahol már sikeresen adott le akkumulátort és porszívót is régebben. Bár korábban segítőkészek voltak vele, most azt mondták, hogy nem veszik át a gumikat, mert csak két telephely van Budapesten, ahol a gumi leadható.

Olvasónk hazament, ráguglizott, és látta, hogy a XXII. Nagytétényi út 341. alatt este nyolcig nyitva van a telep, ahol a használt gumiabroncsokat ingyenesen átveszik.

Kocsiba vissza, irány a XXII. kerület. A telepen először a lakcímkártyáját kérték el, majd a nullás igazolást a szemétszállításról, azaz azt a papírt, amit a társasházi képviselőn keresztül ki kell kérni az FKF-től, hogy nem tartozik a szemétdíjjal. A telepen ezt online nem lehetett ellenőrizni.

Tovább

Kipróbáltuk a BKK új mobiljegyét

május 8., 14:21 Módosítva: 2019.05.09 10:58
948
Bemutatták szerdán a sajtónak a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. által fejlesztett új mobiljegyet, aminek működését egyelőre belső tesztverzióként az újságírók is kipróbálhatták.

A mobiljegyes bemutató előzményeként egy hónapja – mint ahogy beszámoltunk róla –, együttműködési megállapodást írt alá Tarlós István főpolgármester és Pintér Sándor belügyminiszter, hogy defibrillálják a BKK tetszhalott elektronikus jegyrendszerét.

Most megtudtuk, hogy az áprilisban felvázolt ütemterv szerint halad a BKK elektronikus és mobiljegy-rendszer kiépítése, tehát júniustól az utasok is találkozhatnak a reptéri (100E jelzésű) buszokon a mobilos QR-kódokkal. Ez lesz a fejlesztés első lépcsője, ezutána napi-, hetijegyek, havi bérletek mobilos vétele következik, majd szeptembertől minden BKK-termék (jegy, bérlet, stb) mobilon is megvásárolható lesz, a Nemzeti Elektronikus-jegy Platformon.

És akkor nézzük hogy működik majd az online jegyvétel, és milyen garancia van arra, hogy nem omlik össze a rendszer, mint az a BKK rossz emlékű előző próbálkozásánál történt.

  • Lesz egy mobilos app, amelyet le kell tölteni, majd regisztrálni rajta (a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. parkolási mobilfizető appját már használóknak nem kell, mert be lesz építve abba).
  • Az app elindítása után ki kell választani, milyen jegy kell (első lépésben egyelőre csak a 100E-re lehet megvenni a 900 forintos jegyet), két kattintással bankkártyás alapon megvenni.
  • Az érvényesítés a járművön történik: a mobilon az érvényesítés gomb megnyomásával bekapcsol a kamera, amivel be kell olvasni a vezetőfülkére kihelyezett azték QR-kódot.
  • Ezután a mobilon megjelenik egy olyan egyszerűbb ábra, mint az óvodások jele, amit be kell mutatni a sofőrnek.
  • A sofőr ellenőrzi, hogy a vezetőpultra rögzített mobilkészülékén ugyanaz az ábra jelenik-e meg, és ha igen, bólint. Ha nem, akkor vagy megismétlik a beolvasást, vagy nem száll fel az utas. Az ábra mozgó elemeket is tartalmaz, ne lehessen screenshotot csinálni róla.
  • Később egy mozgó ellenőr is jöhet, aki a saját QR-kódleolvasójával ellenőrizheti az utas telefonján a jegy QR-kódját. A mobiljegy bizonyos idő után lejár (ez az időtartam általában közel azonos a busz teljes menetidejével a vonalon).
Tovább

Úgy visszavágott faügyben az önkormányzat, csak röpköd a forgács

május 6., 19:31 Módosítva: 2019.05.07 14:07
25

Beolvastak a lakók a polgármesternek, mert kivágták a fáikat, írtuk múlt héten, a 444.hu cikke nyomán. A Nádasdy és a Bárd utca lakói ugyanis április 8-án arra ébredtek, hogy a szomszédos telken építkező vállalkozó 14, 30-70 éves fát vágott ki a jegyző engedélyével. A lakók amiatt háborodtak fel, hogy a környékükről egy csapásra eltűntek az árnyas fák, a madárcsicsergés, a hangulat és az egészséges környezet, de erről őket senki nem kérdezte meg. 

Megkerestük az önkormányzatot is az ügyben, most érkezett meg a válasz, ami szerint Ferencvárosban semmilyen törvénysértés nem történt a Tóth Kálmán utcai fakivágások során. A beruházó egy ingatlan-beruházás során, a vonatkozó jogszabályok előírásainak betartásával, az építkezéshez elengedhetetlenül szükségesen vágta ki a fákat.

Az önkormányzat azt írta továbbá, hogy a kivágott fák többsége nem volt őshonos, és egyikük sem volt védett. Ki kellett őket vágni, mert amellett, hogy invazív fajok is voltak köztük, az építkezés során a gyökerük is megsérült volna, mely egyrészt pusztulásukat, másrészt balesetveszélyes helyzeteket okozhatott volna.

És hogy a reklamáló lakók nehogy jól érezzék magukat, ők is megkapták:

A fakivágással kapcsolatos panaszok egy olyan lakóházban (Tóth Kálmán utca 33.) élők részéről érkeztek, akiknek jelenlegi otthonai 13 évvel ezelőtt hasonló körülmények között épültek és az építés során több fakivágás történt. A Nádasdy Udvar nevű épület ugyanis a Tóth Kálmán utcai oldalán közvetlenül a telekhatárra épült. Nem csupán az erkélyek, de egyes utcafronti helyiségek is a járda fölé nyúlnak ki. Tehát már akkor is történt fakivágás. Ugyanúgy, mint most

– írta az önkormányzat. 

Végül hozzátették: a most kivágott fák helyére a beruházó összesen 48 db új fát ültet. A fapótlás megfelelőségét pedig az önkormányzat munkatársai ellenőrizik majd. Ugyanúgy, mint a Tóth Kálmán utca 33. szám alatti lakóépület építése idején tették a kivágott fák pótlása során. További kérdéseikre a lakók a választ írásban megkapják. 

Jeruzsálemről neveztek el egy parkot a Lánchídnál

május 6., 08:49 Módosítva: 2019.05.06 14:20
3386

Az I. kerületi Clark Ádám tér - Lánchíd utca - Friedrich Born rakpart által határolt területet vasárnap óta Jeruzsálem parknak hívják.

Tarlós István főpolgármester az MTI beszámolója szerint azt mondta, a Lánchíd közelsége szimbolikus jelentéssel bír. 

Jeruzsálem kivételes fejlődéstörténetét annak a százezernyi magyarnak, köztük budapestieknek is köszönheti, akik évszázadok alatt a jobb élet reményében kivándoroltak, és új hazát építettek maguknak.

Tovább

Ismét csúszhat a Lánchíd felújítása

május 3., 11:00 Módosítva: 2019.05.03 14:11
177

Megjelent a Magyar Közlönyben a Lánchíd felújításáról szóló kormányhatározat, ami módosította a kormány korábbi döntését: 7 milliárd forint helyett csak 6 milliárdot biztosít a beruházásra. Egyúttal eldőlt az is, hogy nem szélesítik meg a járdákat, áll a fővárosi önkormányzat és a kormány közös közleményében.

A közleményből nem derül ki, de ez egyúttal azt is jelenti, hogy tartalmilag teljesen át kell dolgozni a felújításra vonatkozó közbeszerzési kiírást, aminek az eredeti tervekkel most május 17-én lett volna az ajánlattételi határideje. Mivel az átdolgozás után újabb egy-másfél hónapos időt kell adni az ajánlatok megtételére, így győztes kihirdetése körülbelül két hónapot csúszik az eredeti tervekhez képest.

Információink szerint ennek ellenére esély van arra, hogy a kisebb munkákat idén ősz vége előtt elkezdjék, de a forgalomkorlátozással járó nagyobb munkák csak jövőre kezdődhetnek meg. 

A lánchídi járdák szélesítéséről, annak statikai és műemlékvédelmi következményeiről régóta folyik a vita. A szélesítésre elsősorban azért lenne szükség, hogy a kerékpárosforgalom elférjen, jelenleg ugyanis a szűk úttesten nagyon veszélyes (bár nem tilos) kerékpározni, a szűk járdán pedig szintén nem férnek el a gyalogosok és a kerékpárosok.

A főváros szerint a végső döntés, miszerint nem lesz járdaszélesítés, a Műszaki Egyetem Hidak és Szerkezetek Tanszékének vizsgálati eredményeinek alapján, valamint "városképi és finanszírozási okokból" született meg. Szakértők szerint, bár ezt most a főváros nem hangoztatja, 5-10 éven belül nagyon valószínű, hogy megváltozik a Lánchíd közlekedési funkciója is, és valamilyen csillapított forgalmi rendet vezetnek majd be.

A mostani kormányhatározat arról is szól, hogy beemelik a beruházásba a Lánchídhoz kapcsolódó közterek - a Clark Ádám tér és a Széchenyi tér , valamint a József Attila utca - felújítását is. A főpolgármesteri hivatal közleménye szerint a hídfelújításból levett egymilliárd forintot erre a célra adják át a fővárosnak.

Tovább

Az extrém igénybevétel pusztította le a városligeti kutyafuttatót

május 3., 04:59 Módosítva: 2019.05.03 16:49
472
Úgy néz ki egy évvel az átadás után Budapest legmenőbb kutyás játszótere, mint egy második világháborús csatamező, amelyen átment a keleti front, értesítette lapunkat olvasónk. Megnéztük, valóban.

Megkerestük a Városliget Zrt.-t, mi történt a tavaly még zöldellő kutyafuttatóval. A cég válaszában elmondta, hogy több mint 250 ezer látogatót regisztráltak a városligeti kutyás élményparkban az átadás óta eltelt egy évben.

Az élménypark népszerűsége minden előzetes várakozást felülmúlt, naponta átlagosan 750-800 kutyus játszik ott. A park a hét minden napján várja a kutyázni vágyó gazdákat és négylábú társaikat, az elmúlt évben egy-egy hétvégi napon akár ezer gazdi is ellátogatott kedvencével a különleges helyszínre. 

"Az extrém igénybevétel valóban emelt szintű karbantartást igényel, amelyet a Városliget Zrt. megbízott alvállalkozója folyamatosan el is lát oly módon, hogy terület nagy része mindig használható marad" - tették hozzá. Továbbá a kutyás élményparkot egy nagy tavaszi karbantartással készítik fel az új szezonra: teljes tereprendezés, friss füvesítés, egy új kaparó-terület és megannyi új ültetés várja hamarosan a kutyákat. A munkák miatt a park füves területeinek körülbelül egyharmada karbantartás miatt nem elérhető, itt új növényeket telepítenek és újra füvesítik helyszínt.

Tovább

Letiltották a gyerekeket a kedvenc metrózó helyükről

május 3., 04:58 Módosítva: 2019.05.03 17:55
1746

Szomorúak a 4-es metrón közlekedő gyerekes szülők és gyerekek, hiszen a vezető nélküli szerelvények fő attrakciója, a letakart vezetőpulton üldögélés és az alagút bámulása tilos lett: a BKV tiltó matricákat helyezett ki a burkolatokra.

Hogy ez mennyire fájhat, egy szülő lapunknak küldött leveléből nagyon jól kiviláglik: 

A 4-es metró szerelvényein eddig 5 éves kisfiammal örömmel vártuk az utazást. Amióta nincs vezető és ki lehet látni a vezető fülke helyén, óriási élménnyel gazdagodott, hiszen fel tudtam ültetni a vezetőpult tetejére a burkolatra, és eljátszhatta, hogy ő vezeti a metrót. Mivel nem a vonal közelében lakunk, idén először mentünk arra, és szomorúan tapasztaltuk hogy tiltó matricák kerültek kihelyezésre ezzel hazavágva az egész élményt.

– írta olvasónk.

Megkerestük a BKV-t, hogy miért tették ki a tiltó matricákat, ha korábban kiülhettek a gyerekek az ablakba. A cég válasza szerint az M4 szerelvényein a vezetőpult-takaró burkolaton a tiltó matricák előtt sem lehetett gyermeket utaztatni. Az állomásokon szolgálatot teljesítő biztonsági őrök –amennyiben észlelték – eddig is kérték a kísérő felnőttektől a gyermek levételét. 

Tovább

Véget ér-e valaha a parkolási káosz Budapesten?

április 30., 11:04 Módosítva: 2019.04.30 15:56
114
Az egységes fővárosi parkolási rendszer minden önkormányzati választási kampányban előkerül. Az érv egyszerű: egységes szabályok, összfővárosi bevételből összfővárosi közlekedéspolitika. De valóban így van-e? Megnéztük a helyzetet onnan, ahonnan eddig még senki: a kerületek szempontjából.

Tarlós István főpolgármester márciusban dobta be a követ az állóvízbe egy interjúban ezzel a néhány mondattal:

Hadd legyek egészen őszinte: nem értek egyet azzal, ami ma van. Hallok én is pénzügyekről, állítólagos visszaélésekről. Ez az egy olyan kérésem volt mindenesetre, amelyet a miniszterelnök nem tudott teljesíteni. Szívesen megváltoztatnám az állapotokat, nem értek egyet azzal, hogy huszonháromféleképpen működik a parkolás a fővárosban. Ha mindenáron ragaszkodtam volna hozzá, az alig kezelhető politikai feszültségeket eredményezett volna.

Ebből a nyilatkozatból az a következtetés vonható le, hogy a kerületek által működtetett parkolási rendszerek rosszak, követhetetlenek, eltűnik belőlük a pénz, bezzeg, ha egy kézben (a fővároséban) lenne, akkor hatékony és átlátható lenne minden. A napokban egy sajtótájékoztatón pontosabban fogalmazott, mint mondta, két fő okból lenne jó, ha egységes lenne a fővárosi parkolási rendszer:

  • a közösségi közlekedés büdzséjébe kellene mennie a pénz jelentős részének, mert a parkolási bevételnek a közlekedésben kell kikötnie;
  • nem koherens szokásjogok vannak (például a zónahatároló utak esetében, ha szabályosan parkol valaki, de rossz parkolóóránál fizet, akkor megbüntetik, de ez egy egységes rendszerben nem fordulhatna elő).
Tovább

Zuglói parkolás: se vizsgálóbizottság, se döntés

április 29., 15:17 Módosítva: 2019.04.29 18:20
2
Két parkolással kapcsolatos napirendet is tárgyalt hétfőn a zuglói önkormányzat: az egyik egy vizsgálóbizottság felállítása volt, ami a parkolási ügyekben vizsgálódott volna, a másik pedig a parkolás-üzemeltetés önkormányzati hatáskörbe vonásáról szólt. A kormánypárti-ellenzéki szinten kiegyenlítettnek számító testületben nem tudtak dűlőre jutni egyik kényes kérdésben sem, holott - különböző interpretálásban - arról szólnak a hírek már hónapok óta, hogy milyen előnytelen szerződést kötött a parkolás üzemeltetésére két éve Zugló.

Abban nagy volt az egyetértés a képviselők között, hogy a SIS Parking Kft. nagyon drágán üzemeltet, és ezzel a szerződéssel Zugló nem járt jól. Abban is egyetértés van, hogy vizsgálóbizottságot kell felállítani, ami visszanézi az elmúlt 2-3 évet, és megvizsgálja, hol lett elrontva a dolog. Ezért négy javaslat is a testület elé került, ám mivel minden javaslattevő a neki tetsző szakértőkkel töltötte volna a bizottságot, ezért végül a képviselők keresztbe szavaztak, és végül nem lett egy bizottság sem.

Karácsony Gergely javaslata sem járt jobban. Az előterjesztés arról szólt, hogy az önkormányzat saját cége, a Zuglói Közbiztonság Kft. (ZKNP) parkolás-üzemeltetést (ami lényegében az ellenőrzést takarja), vegye át a drágán dolgozó SIS Parking Kft.-től, azaz készítse elő a két hónap múlva esedékes átvételt.

Tovább

Hatástalanították a Bozsik Stadionnál talált 250 kilogrammos brit légibombát

április 28., 07:05 Módosítva: 2019.04.28 19:19
301

Világháborús robbanótest hatástalanítása miatt lezárták és kiürítették vasárnap a budapesti Bozsik Stadion környékét.

Frissítés: Még vasárnap dél előtt sikerült hatástalanítaniuk a Magyar Honvédség tűzszerészeinek a Bozsik Stadionnál talált bombát, tájékoztatta a honvédség tűzszerész ezredének kommunikációs tisztje az MTI-t vasárnap délben. A 250 kilogrammos brit légibombából kiszerelték a gyújtószerkezetet. A bombatestet a honvédség központi gyűjtőhelyére szállítják későbbi megsemmisítésre.

A korlátozásokat rövidesen feloldják. A lakók visszatérhetnek otthonukba.

Az új stadion építésénél találták a bombát, amelynek hatástalanítása miatt a lakók, az ott-tartózkodók biztonsága érdekében kiürítették és lezárták a környéket. Korábban a XIX. kerületi önkormányzat azt közölte: a műveleti terület a Puskás Ferenc utca 1-3. lesz. A kiürítés emellett további XIX. kerületi utcákat érint. Ezek: Kassa utca, Pozsony utca, Feszty utca, Győrffy István tér, Czuczor utca, Hofherr A. utca, Fadrusz utca, Mészáros L. utca, Kócsag utca, Áchim A. utca, Iparos utca, Sólyom köz, Sas köz.

A XIX. kerületben a befogadóhely a Kispesti Gábor Áron Általános Iskola tornaterme. A gondozásra szorulók, illetve az idősek elhelyezését a Segítő Kéz Kispesti Gondozó Szolgálat Kertvárosi Idősek Klubja végzi.

A XVIII. kerületi polgármesteri hivatal tájékoztatása szerint a kiürítés Pestszentlőrinc-Pestszentimrén három utcát - a Darányi utcát, a Hengersor utcát és a Parázs utcát - érint. Az érintett övezetben lakóknak vasárnap 8.00 óráig kellett elhagyniuk az ingatlanjaikat, a területlezárás feloldását követően térhetnek oda vissza.

Ahogy korábban írtuk, a kiürítés idejére, április 28-án 7.00 órától várhatóan 17.00 óráig az önkormányzat az érintett XVIII. kerületi lakosoknak befogadóhelyeket biztosít a közelben: a Kondor Béla Közösségi Házban, a gondozásra szoruló, illetve idős lakosokat és szükség szerint gondozóikat pedig a Somogyi László Szociális Szolgálat épületében helyezik el.

További információkért ajánlották a kispest.hu és a www.bp18.hu oldalakat, valamint a www.bkk.hu, www.bkkinfo.hu és a www.mavcsoport.hu oldalak híreit. A Budapesti Közlekedési Központ tájékoztatása szerint ma reggel 7-től várhatóan kora délutánig a 93A, a 136E és a 236-os busz módosított útvonalon közlekedik, elkerüli a lezárt területeket. A Mávinform azt közölte: a lezárás a Budapest-Lajosmizsei vonalat is érinti. A vonatközlekedés várhatóan 9.45 és 15 óra között szünetel a Kőbánya-Kispest - Pestszentimre szakaszon.

Tovább

Szombattól hétvégenként már csak Újpest és Lehel tér között jár a metró

április 26., 19:44 Módosítva: 2019.04.27 22:25
41

Szombattól hétvégenként Újpest-központ és a Lehel tér között járnak csak a 3-as metró szerelvényei, Kőbánya-Kispest és a Lehel tér között pedig pótlóbuszok közlekednek.

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) pénteki, az MTI-hez eljuttatott közleménye szerint a metrópótló busz a 3-as metró minden megállóhelyét érinti a Ferenciek tere kivételével: helyette az Astoriánál áll meg. Felhívták a figyelmet arra, hogy ünnepnapokon a metró és a pótlóbusz közlekedési rendje módosulhat, így május 1-jén a metró Újpest-központ és a Nagyvárad tér között jár majd.

A 3-as metró északi, Újpest-központ és a Lehel tér közötti szakaszának felújítása idején hétköznap esténként és hétvégén is a teljes szakaszon pótlóbuszok vitték az utasokat.

Tovább

Biciklis felvonulás miatt korlátozzák a forgalmat vasárnap Budapesten

április 25., 17:41 Módosítva: 2019.04.25 23:26
78

Kerékpáros felvonulás miatt ideiglenes forgalomkorlátozás lesz vasárnap Budapest I., II., III., V., VI., IX., XI., XIII. és XIV. kerületében. Az időszakos lezárások érintik többek közt az Árpád hidat, a Margit hidat, a Petőfi hidat, a Hősök terét, valamint a pesti és a budai alsó rakpartot.

Tovább

Szombaton nyitnak a budapesti strandok

április 25., 12:30 Módosítva: 2019.04.25 14:27
272

Szombaton nyitnak a budapesti strandok, az árak minimálisan emelkednek - közölte a Budapest Gyógyfürdői és Hévizei (BGYH) Zrt. az MTI-vel. Az idei strandszezonban április 27-én elsőként a Palatinus, Dagály és a Paskál fürdők nyitnak ki. A Csillaghegyi Árpád Forrásfürdő strandját várhatóan május 18-tól vehetik birtokba a fürdőzők, a hagyományos nyári strandok, a Római és Pünkösdfürdő június 2-án, illetve június 15-én nyitnak.

Június második felében adják át a Pesterzsébeti Jódos-Sós Gyógy- és Strandfürdő strandját, ahol a felújított hullámmedence mellett helyet kap egy gyerek- és egy élménymedence is.

A belépők árai minimálisan, 0-100 forint között emelkedtek. Továbbra is lesz lehetőség gyermek, diák és nyugdíjas jegyvásárlásra, illetve jelentős kedvezményeket nyújtó családi belépők megváltására.

Az összes budapesti strandon továbbra is készpénzmentes fizetés működik, így a fürdő területén vásárolt termékekre (étel, ital, strandcikkek) készpénz helyett kizárólag a pénztárakban feltöltött kártyát, bankkártyát és elfogadóhelytől függően SZÉP-kártyát fogadnak el.

Igaz, a meteorológusok pont szombatra ígérték a következő hidegfront érkezését:

Félszáz fát fognak kivágni a belvárosban, de csak a balesetveszélyeseket

április 24., 13:52 Módosítva: 2019.04.24 18:42
745

Balesetveszélyes belvárosi fasori fákat vág ki és helyettük újakat ültet a Főkert a következő hetekben. A munkák a Bajcsy-Zsilinszky úton, a Fehérvári úton, a Szilágyi Erzsébet fasoron, illetve az Andrássy úton álló fákat is érintik: összesen 50-55 idős, beteg fa fog eltűnni. Ha a fák veszélyesek, kidőlhetnek, a társaságnak nincs mérlegelési joga, ki kell vágni őket, indokolta a lépést a Főkert vezérigazgatója. 

A fővárosi közterületi faállomány igen leromló egészségügyi állapotban van, ezért  egyre sürgetőbbé válik a fák ütemezett lecserélése, mondta Szabó József, a Fővárosi Kertészeti Nonprofit Zrt. (Főkert) vezérigazgatója szerdán. Az elmúlt hetekben felmérték a fák állapotát, most átfogó és átgondolt fasorrekonstrukciós munka kezdődik, írja az MTI. 

Tovább

Komoly ráncfelvarrást kap a Keleti pályaudvar, két hétre bezárják

április 18., 20:15 Módosítva: 2019.04.19 14:11
0

Zárva tart május 13-tól 26-ig a Keleti pályaudvar karbantartás miatt. A lezárás idején a vonatok nem érintik a Keletit, minden járat induló- és végállomása más pályaudvarokra és állomásokra kerül át.

Tovább

Tarlós belengette, hogy eltörli a parkolási díjakat

április 18., 14:39 Módosítva: 2019.04.18 22:47
747
A fővárosi parkolási rendszer egységesítése, a dugódíj és a patkányok elszaporodása volt a fő téma Tarlós István főpolgármester sajtótájékoztatóján.

„Szeretném, ha a fővárosban egységes lenne a parkolási rendszer” – jelentette ki kérdésre Tarlós István főpolgármester sajtótájékoztatón. Hozzátette: lehet azt mondani persze, hogy formálisan egységes, ezt szokták is mondani a kerületek, de egy dologról mindig megfeledkeznek: a főváros a kerületek kérésére jelöli ki a fizetős zónákat.

A főpolgármester kijelentette:

ha még egyszer meghallja a kerületektől, hogy a főváros dönt a fizetős zónákról, beterjeszt egy javaslatot, hogy mindenhol 0 forint legyen a parkolás.

Mint közölte, két okból lenne jó, ha egységes lenne a fővárosi parkolási rendszer:

  • a közösségi közlekedés büdzséjébe kellene mennie a pénz jelentős részének, mert a parkolási bevételnek a közlekedésben kell kikötnie;
  • nem koherens szokásjogok vannak (például a zónahatároló utak esetében, ha szabályosan parkol valaki, de rossz parkolóóránál fizet, akkor megbüntetik, de ez egy egységes rendszerben nem fordulhatna elő).
Tovább

A gyalogosoké lesz a Szabadság híd a júliusi hétvégéken

április 18., 13:10 Módosítva: 2019.04.18 15:31
1347

Szalay-Bobrovniczky Alexandra főpolgármester-helyettes sajtótájékoztatón bejelentette, hogy idén négy hétvégén átadják a gyalogosoknak a Szabadság hidat. Mind a négy hétvége júliusban lesz.

A főpolgármester-helyettes hozzátette, hogy ezeken a napokon közterületté válik az úttest is. Kérik a budapestieket, igyekezzenek nem szemetelni, bár extra hulladékgyűjtőket is elhelyeznek a hídon. Tilos lesz továbbra is felmászni a híd pilléreire, ezért rácsokat tesznek ki. Végül kérik a kerékpárosokat, inkább szálljanak le, és tolják át a biciklit ezeken a napokon.

Tovább

Kigyulladt egy VIII. kerületi társasház tetőszerkezete

április 17., 19:11 Módosítva: 2019.04.17 23:50
17

Több olvasónk is jelezte, hogy a VIII. kerületi Baross utcában ég egy társasház teteje, és nem sokkal a Katasztrófavédelem honlapja is megerősítette ezt.

Azt írták, egy többemeletes társasház tetőszerkezete ég Budapest VIII. kerületében. A tűzesethez a fővárosi hivatásos és a zuglói önkéntes tűzoltókat riasztották, akik a katasztrófavédelmi műveleti szolgálat irányítása mellett négy vízsugárral előbb körülhatárolták a tüzet, majd eloltották a lángokat.

Az épületet a lakók elhagyták, az elsődleges információk szerint az eset során senki nem sérült meg.

Tovább

Instant bírság a vadiúj KRESZ-tábla alapján

április 16., 15:51 Módosítva: 2019.04.18 11:06
289

Láthatóan a hétvégén helyezték ki a Kodály köröndre az új Megállni tilos-táblákat, hétfő reggel az ott parkoló autósok már a bírságolásra ébredtek, írta lapunknak olvasónk, aki nem érti, hogy miért nem adnak egy kis türelmi időt a közteresek, hogy megszokják az új szabályokat.

Lapunk megkereste a Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatóságot (FÖRI), hogy ilyen esetekben tényleg rögtön neki kell állni bírságolni a táblát még észre se vevő autósokat, vagy van más lehetőség is.

A FÖRI válasza szerint a hatályos forgalomtechnikai rendet szükséges betartania a jármű vezetőjének. A közterület-felügyelőnek nincs mérlegelési lehetősége: a járművezető távollétében kiszabja a 10 ezer forintos bírságot, de ha a sofőr az intézkedés előtt megérkezik, akkor szóbeli figyelmeztetés mellett elengedheti a büntetést, ahogy ebben az esetben is tették néhány szerencséssel. A többiek megkapták a bírságot.

Kerestük a tábla kihelyezéséért felelős Budapest Közutat is, ahol közölték: a táblát nem ők, hanem a területen munkát végző cég (PhoenArchitekt Kft.) helyezte ki engedélyük alapján.

A cég egyébként a 2014. július 15-én leégett Andrássy út 83-85. szám alatti műemléképület tetőszerkezetét és harmadik emeletét tervezte újra. Az épület öt éve üresen áll, a lakókat kiköltöztették. Az ingatlanokat egy ingatlancég vásárolta meg, 25 luxuslakást alakítanak ki a leégett lakások helyén. A Megállni tilos-táblát valószínűleg az építési munkák miatt kérelmezte a beruházó.

Tovább

Mégis jöhet a fővárosi dugódíj

április 15., 14:49 Módosítva: 2019.04.26 10:02
1784
Közzétették a főváros közlekedésfejlesztési terveit tartalmazó priorizált, pontozott Budapesti Mobilitási Tervet. Ebből kiderül, mi épülhet Budapesten a következő 6–11 évben. A meglepetés, hogy a három (szűkös-közepes-gazdag) költségkeretre kidolgozott javaslatok mindegyike számol a dugódíj bevezetésével 2025-ig.

A múlt hétvégén a fővárosi önkormányzat csendben nyilvánosságra hozta a 2030-ig szóló Budapesti Mobilitási Tervet. Ez az egyelőre egyeztetésre és véleményezésre bocsátott terv tartalmazza azokat a közlekedési fejlesztési terveket és beruházásokat, amelyekről egyáltalán szó lehet a következő években, méghozzá pontozva, priorizálva és három különböző (szűkös-közepes-gazdag) költségkeretre is kiszámítva. Ebből a listából kiderül a budapestieknek, számíthatnak-e a lakóhelyük környékén bármilyen változásra, és ha igen, milyenre. 

A terv – teljes nevén: Budapesti Mobilitási Terv Közlekedésfejlesztési és beruházási programjavaslat – nagy meglepetése, hogy az eddig forró kásaként kerülgetett dugódíj is szerepel benne mint 2021 és 2025 között 3,3 milliárd forintból megvalósítandó projekt. Méghozzá alacsony, közepes és teljes forráskeret esetére egyaránt javasolt beruházásként.

Mi is az a dugódíj?

A dugódíjra 2015-ben már pontos fővárosi elképzelések voltak: Tarlós István főpolgármester sajtótájékoztatón jelentette be, hogy kétlépcsős javaslatot tettek a kerületek a fővárosnak a bevezetésére. Első lépcsőben lenne egy Budapest-matrica, aminek érvényessége a főváros teljes közigazgatási területére kiterjedne (a megyei matricához hasonlóan). Ennek ára 5000 forint lenne évente. Második lépcsőben lehet egy szűkebben vett 2. belvárosi zóna, külön díjjal. Ennek határát nem tudni, de Tarlós szerint inkább a városmagot védené. A díj összegét még nem határozták meg. A dugódíj bevezetése miatt sokáig azért volt elkötelezett a főváros, mert a 4-es metró megépítésének EU felé vállalt feltétele volt, amiről még Demszky Gábor idejében döntöttek. A főváros azonban örömmel vette, amikor a parlament jogszabályt fogadott el arról, hogy a dugódíjat nem lehet bevezetni. Azóta a dugódíj lekerült a napirendről.

Itt a többi fejlesztési terv, sorban: a terv az eldöntött projektek listájával indítja az összegzést (ezekre már nagyjából megvan a pénz, van, amelyik beruházás már a befejezéshez közelít). Ezek a fő elemek:

  • az 1-es villamosvonal meghosszabbítása az Etele térig
  • az elektronikus, időalapú jegyrendszer és kapcsolódó új tarifarendszer bevezetése
  • a fogaskerekű vasút (60-as villamos) rekonstrukciója és fejlesztése
  • a 3-as metróvonal infrastruktúra-rekonstrukciója
  • a Déli összekötő vasúti Duna-híd átépítése
  • MÁV-Start motorvonat-beszerzés, a Budapest–Hatvan-vasútvonal korszerűsítése
  • budapesti trolibusz-járműprojekt
  • a Hungexpo területének közlekedésfejlesztése
  • P+R parkolók építése
  • M2 gyorsforgalmi út
  • a VI. kerületi Podmaniczky utca rekonstrukciója (Bajcsy Zsilinszky út – Teréz körút között)
  • a Pasaréti út komplex szemléletű felújítása
  • a Széchenyi Lánchíd és a villamos- és közúti aluljáró felújítása
  • a Blaha Lujza tér közterületi megújítása, a Széna tér és az Orczy tér felújítása
  • a Hungária krt. – Könyves K. krt. kerékpáros infrastruktúra korszerűsítése
  • az EuroVelo6 és EuroVelo14 nemzetközi kerékpárútvonalak fejlesztése 

Ehhez csatlakoznak az úgynevezett feladat jellegű projektek, amik szintén eldöntöttnek számítanak:

  • az autómegosztási (carsharing) rendszer szabályozásának megvalósítása
  • a Petőfi híd felújítása
Tovább

Futóverseny miatt lezárások lesznek Budapesten

április 14., 06:55 Módosítva: 2019.04.14 12:39
411

A 34. Telekom Vivicittá Városvédő Futás hosszabb távjait rendezik vasárnap, ezért több helyen forgalomkorlátozások lesznek Budapesten.

Tovább

Elkezdődhet a 3-as metró káposztásmegyeri meghosszabbításának tervezése

április 12., 13:58 Módosítva: 2019.04.12 17:06
169

A Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa egyetértett az M3-as metróvonal északi meghosszabbításának tervezési feladatai indításával, áll a főpolgármesteri hivatal közleményében.

A Fővárosi Közgyűlés 2019. február 20-án már döntött: a tervezési munkák megkezdéséhez nettó 1,2 Mrd Ft-ot biztosított a fővárosi költségvetésben. 

A szerződést pedig már rég megkötötték: a BKK, valamint a FŐMTERV Mérnöki Tervező Zrt. és a VIKÖTI Mérnök Iroda Kft. közötti konzorcium által 2018 őszén megkötött – nettó 2,899 Mrd Ft értékű – keretmegállapodás keretében megkezdődött a feladatok lehívásának előkészítése.  

 A 2019. április 8-án megjelent írásbeli konzultációs felhívás alapján a most megrendelendő tervezési feladatok tartalmazzák:

  • az Újpest-Központ és Káposztásmegyer, Megyeri út közötti metróvonal engedélyezési terveit és a szükséges létesítési engedélyek megszerzését,
  • az esetleges uniós támogatáshoz elengedhetetlenül szükséges részletes megvalósíthatósági tanulmányt,
  • illetve a XV. kerületi Önkormányzat kérésének megfelelően, egy esetleges rákospalotai szárnyvonal kiépítési lehetőségének vizsgálatát.

A tervezési munka viszont még mindig csak 2019 nyarán, az írásbeli konzultációs eljárás lezárulta után kezdődhet.