Ingyen az M5-ösön

2003.09.02. 19:15
Nem tudnak mit kezdeni a bliccelőkkel - nyilatkozza az Indexnek egy bliccelő, aki Európa egyik legdrágább autópályájának használatáért még soha nem fizetett. Hasonlóra buzdít egy névtelen levél szerzője is, aki állítása szerint a közelmúltig díjbeszedőként dolgozott az AKA Rt.-nek.
"Több személyről tudok, aki nap mint nap, akár naponta többször is áthajt minden szankció nélkül a díjfizető kapukon. Az említett esetekben a kapu értesíti az autópálya rendőrséget, és amennyiben a díjszedő le tudja olvasni a jármű rendszámát, számítani lehet rendőri ellenőrzésre. A kapunál adható nyugtát nem kérhetik, mivel nincs ráírva, hogy az utazás végéig meg kell őrizni" - írja egy névtelen levélíró, aki magáról azt állítja, hogy a közelmúltig az AKA Rt.-nél állt alkalmazásban, mint díjbeszedő. A levelet Babák Mihály fideszes országgyűlési képviselőnek, Szarvas polgármesterének küldte el, aki el szeretné érni, hogy az M5-öst is vonják be az országos matricarendszerbe.

Szorosan rátapad

Az augusztus 22-i tüntetés képei.
"Nem tudnak mit kezdeni a bliccelőkkel" - mondja ugyancsak név nélkül az Indexnek egy szegedi vállalkozó, aki másfél havonta használja ingyen Európa egyik legdrágább autópályáját. A trükk a következő: gépkocsijával szorosan rátapad az előtte haladóra, és, mintha annak utánfutója lenne, áthalad vele a nyitott kapun. Eddig soha senki nem próbálta feltartóztatni vagy megelőzni, pedig elmondása szerint olyan eset is volt, amikor a szomszédos sávban az AKA Rt. narancssárga autója állt.

A szabálysértési törvényből 2000-ben törölték a díjfizetési kötelezettség elmulasztását. Az Index rendőrségi forrásokból úgy értesült, hogy az illegális áthajtást jelezni szokta az AKA Rt. A rendőrség ilyenkor az ingyen áthajtó nyomába eredhet, az adatait azonban nem adhatja ki a koncessziós társaságnak. Feljelentés általában nem történik, mert a néhány ezer forintos összeg alacsony ahhoz, hogy megérné az eljárást elindítani. A rendőrség inkább csak azért tartóztatja fel a fizetést elmulasztó autósokat, hogy megvizsgálja a gépkocsit és igazoltassa annak vezetőjét. Többször előfordult már, hogy így bukkantak lopott autó vagy körözött bűnöző nyomára.

Színleljünk hibát

A névtelen levél egyéb tanácsokat is tartalmaz. Kamionnal vagy teherautóval színleljünk műszaki hibát, az AKA Rt. gépparkja nem alkalmas ilyen járművek elvontatására. "A dugó hatása minden bizonnyal leírhatatlan." A levélíró abba is beavatja a tiltakozókat, hogyan fagyaszthatják le a rendszert. Miközben a díjszedő a pénzt számolja, az autóval addig kell előrehajtani, hogy a lecsukott sorompó szinte a szélvédőt érje. A rendszer ekkor hibát jelez, erről jegyzőkönyvet kell felvenni. Amennyiben néhány percen belül ilyen és hasonló módszerrel több hibát erőszakolnak ki a tiltakozók, akkor összeomlik a rendszer, a sorompók felemelkednek, és akár több százan hajthatnak át ingyen, minden retorzió nélkül.

Klikk a képre!
Az elvileg lezárt sávok használatára is van ötlete a névtelen levélírónak. Ezek előtt bója van és egy sorompó. "Megoldás: a bóját rakjuk félre, a sorompót pedig nyissuk ki" - írja a levélíró, aki a művelet végrehajtásához pontos instrukcióval is szolgál.

Az Index megkereste az AKA Rt.-t is, onnan azonban csak egy rövid üzenet érkezett: "Az AKA Rt. nem tud mit hozzáfűzni az Index által telefonban ismertetett, de általunk nem ismert levél tartalmához."

Egyik legdrágább

Európa egyik legdrágább autópályája az M5-ös. Budapest és Kiskunfélegyháza, oda-vissza úton, személygépkocsival 6500 forintba kerül, míg az M1-esre, M3-asra és M7-esre érvényes tíznapos bérlet ára 1900 forint. Mindez egy kilencvenes évek első felében kötött koncessziós szerződés eredménye, melyről Kovács Ferenc, a GKM helyettes államtitkára a közelmúltban az Indexnek azt nyilatkozta: "Saját forrás nem volt, ha nem vonunk be külföldi tőkét, akkor esetleg még most is csak Újhartyánig érne az autópálya." Az M5-ös Autópályát Használók Érdekvédelmi Szövetsége augusztus 22-én tüntetést szervezett az újhartyáni fizetőkapuhoz, órákra lebénítva ezzel a sztráda forgalmát. Az Index információi szerint szeptember végén újabb, háromnapos demonstrációt szerveznek. A kormány és az AKA Rt. egyébként hónapok óta tárgyal a matricás rendszerre való esetleges áttérésről.